کد خبر: ۱۲۶۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷
معاون بهداشت دانشگاه مطرح کرد:

ممنوعیت مصرف نمک دریا در بین خانواده‌ها

بهترین نوع نمک برای مصرف روزانه در مواد خوراکی، نمک طبیعی تصفیه شده یددار و آن هم به مقدار کم است.
ممنوعیت مصرف نمک دریا در بین خانواده‌هابه گزارش شیرازه، عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به اینکه امروزه برخی از خانواده‌ها در دام تبلیغات غیرواقعی قرار گرفته اند، گفت: امروزه آمار‌ها نشان می‌دهد، برخی از خانواده‌ها نمک دریا را به منظور مفید بودن آن در سبد غذایی خود قرار می‌دهند، این نمک نه تنها نمی‌تواند مفید باشد، بلکه سلامت آنان را نیز به خطر می‌اندازد.

وی افزود: خانواده‌ها باید فقط از نمک تصفیه شده یددار و آن هم به مقدار کم مصرف کنند و ضرورت دارد استفاده از نمک‌های صنعتی، صادراتی، نمک دریا، نمک کوه، نمک فله‌ای برای مصارف خوراکی جدا خودداری شود.

همتی ادامه داد: کمبود ید، یکی از مشکلات بهداشتی-تغذیه‌ای در کشور به شمار می‌رود که عقب ماندگی شدید جسمی و مغزی، افزایش خطر سقط جنین، کم کاری تیروئید، گواتر و بسیاری از عوارض خطرناک دیگر را به همراه دارد.

معاون بهداشت دانشگاه، بیان کرد: مصرف نمک یددار تصفیه شده، به عنوان راهکار اصلی پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید، از حدود سه دهه قبل در کشور به مرحله اجرا گذاشته شده است.

همتی گفت: یددار کردن نمک‌های تصفیه شده، طی ۲۵ سال تلاش و پیگیری توانسته شیوع گواتر را از ۶۸ درصد در سال ۱۳۶۸ به شش و نیم درصد در سال ۱۳۸۶ کاهش دهد.

او با اشاره به این موضوع که نمک دریا، نمک فله‌ای و سنگ نمک، تصفیه نشده و حاوی ناخالصی‌های گوناگون از جمله خاک، آهک و فلزات سنگین، مانند سرب و آرسنیک است، گفت: این محصولات چند سالی است بدون مجوز وزارت بهداشت، با عنوان نمک دریای خوراکی در سطح شهر‌ها و روستا‌ها به فروش می‌رسند، در حالی که خطر سرطان زایی آن‌ها به اثبات رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه، افزود: با توجه به اهمیت موضوع و خطر ایجاد شده برای سلامتی مردم، بسیج ملی تغذیه با عنوان "از فواید نمک یددار تا مضرات نمک دریا" از هفدهم تا بیست و نهم آذر سال جاری در تمام شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

دکتر همتی در ادامه افزود: تبلیغات گسترده نمک‌های غیراستاندارد به ویژه نمک دریا، نمک فله‌ای و سنگ نمک طی سالیان اخیر، تهدیدی جدی برای افت شاخص این برنامه ملی بوده است.

او، اظهار کرد: این بسیج ملی با محوریت گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی و همکاری گروه سلامت محیط، گروه آموزش سلامت، جلب مشارکت‌های مردمی، معاونت غذا و دارو و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، ادارات و ارگان‌های برون بخشی مانند استانداری، فرمانداری، شهرداری، صدا وسیما، آموزش و پرورش، اتاق اصناف، دانشگاه شیراز، سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر ارگان‌های مرتبط، به صورت گسترده اجرا می‌شود.

دکتر همتی، با بیان اینکه کارشناسان و بازرسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به صورت شبانه روزی برای حفظ و ارتقای سلامت مردم تلاش می‌کنند، تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در فروش و عرضه محصولات غیر بهداشتی، می‌توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.

نظرات بینندگان