کد خبر: ۱۲۶۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷
مدیر جهاد کشاورزی داراب خبر داد؛

توسعه کشت پاییزه چغندرقند در داراب

مدیر جهاد کشاورزی داراب گفت: امسال برای نخستین بار کشت پاییزه چغندرقند در داراب توسعه‌یافته است.

به گزارش شیرازه، عبدالله سیدی امروز  اظهار داشت: چغندرقند در فصل بهار کاشت و در پاییز برداشت می‌شود اما در شهرستان داراب به علت شرایط اقلیمی منطقه، این محصول در پاییز کاشت و در بهار برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین چغندرقند کاشته شده در داراب از بارندگی فصول پاییز، زمستان و بهار بهره‌مند شده و نیاز به آبیاری کمتری دارد.

مدیر جهاد کشاورزی داراب بیان کرد: با توجه به نیاز بالای کشور به تولید شکر، یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی کشت چغندرقند در راستای عدم وابستگی به واردات این محصول است.

سیدی خاطرنشان کرد:  همچنین درکشت این محصول تناوب زراعی در نظر گرفته‌شده که خاک را قوی نگه می‌دارد و عملکرد بهتری برای آن دارد.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات دولتی و سیاست ترغیب کشاورزان به سمت کشت گلخانه‌ای گفت: برای کشت گلخانه‌ای تسهیلات دولتی وجود دارد اما استقبال چندانی از این طرح نمی‌شود و فقط ۱۲ درصد از اراضی زیر کشت در جنت شهر به کشت گلخانه‌ای اختصاص‌یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی داراب اضافه کرد: باوجوداینکه کشاورزان می‌توانند انواع صیفی‌جات را به شیوه گلخانه‌ای بکارند اما در جنت شهر فقط خیار و گوجه کشت می‌شود چراکه کشاورزان به دلیل نوسان بازار و ترس از ضرر و زیان کمتر از کشت گلخانه‌ای و تنوع محصولات آن استقبال نمی‌کنند.

 سیدی بابیان اینکه مجتمع‌های گلخانه‌ای و روستای گلخانه‌ای از طرح‌هایی است که تسهیلات مناسبی به متقاضیان ارائه می‌دهد، افزود: در این طرح کشاورز زمین را تحویل می‌گیرد و شرکت شهرک‌های کشاورزی برای حفر چاه، آب‌رسانی، لوله‌کشی، قطعه‌بندی و برق‌رسانی به کشاورزان کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: روستاهای نزدیک شهر شرایط مناسب‌تری برای تبدیل به روستای گلخانه‌ای دارند و کشاورزان در زمینی به مساحت ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر می‌توانند اقدام به راه‌اندازی گلخانه کنند درحالی‌که گلخانه‌های صنعتی باید حداقل ۵ هزار مترمربع وسعت داشته باشند.

برچسب ها: کشاورز ، جهاد ، داراب
نظرات بینندگان