کد خبر: ۱۲۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷

جاذبه های گردشگری استانبول در سفر با تور استانبول


جاذبه های  گردشگری  استانبول  در سفر با تور استانبول

این کلان شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال ۲۰۱۰ انتخاب شده ‌است. همچنین از لحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی جهان به شمار می رود.

اسامی تاریخی استانبول عبارتند از: بیزانتیوم، رم جدید، استیمبول، آگوستا آنتونینا، کنستانتینوپل، اسلامبول. القاب استانبول در دوره عثمانی دارالسعادت، دار عالیه، باب عالی (عالی قاپو) و پایتخت بودند.

جاذبه های گردشگری و توریستی استانبول در تور استانبول فراوانند. از مساجد و کاخ ها گرفته تا موزه ها و بازارهای تاریخی، در طول سال پذیرای توریست هایی از کل دنیا هستند. اکثر این جاذبه ها حول و حوش منطقه سلطان احمد واقع شده اند و منطقه هایی مانند بی اوغلو و تاکسیم هم چیزی کم از منطقه سلطان احمد ندارند. مسجد آبی (مسجد سلطان احمد) و مسجد ایاصوفیه مکان هایی هستند که هر توریستی قطعاً از آنها بازدید می کند. غذا و خورد و خوراک یکی از اجزای اصلی فرهنگ ترک هاست، پس باید منوی غذاها را با دقت نقشه خوانی بخوانید. در بازارهای استانبول حتماً سوغاتی بخرید. اگر وقت داشتید به یک حمام ترک بروید و آب تنی و ماساژ ترک را امتحان کنید. ما حمام سلیمانیه را پیشنهاد می کنیم.

یا صوفیه (Hagia Sophia)

ایا صوفیه سال ۵۳۷ میلادی به عنوان یک کلیسای بیزانس ساخته شد که در نوع خودش یکی از بزرگترین کلیساهای جهان می باشد و در سال ۱۴۵۳، این بنا تبدیل به مسجدی برای مسلمانان شد. امروزه ایا صوفیه هنوز هم جزو مکان هایی است که با دیدن عظمت، معماری و فرهنگی که برایتان به نمایش می گذارد، مبهوت آن می شوید.

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)

سلطان احمد همیشه می خواست مسجدی بسازد که با مسجد ایاصوفیه رقابت کند و همه تقریباً موافق هستند که او در این کار موفق شده است. این مسجد یکی دیگر از جاذبه های توریستی اصلی استانبول است.

اگر می خواهید از این مکان مذهبی دیدن کنید، یادتان نرود که لباس پوشیده به تن کنید. خانم ها روسری سرشان می کنند که در این محل مرسوم است. اگر یادتان رفت می توانید از مسجد یک روسری قرض کنید.

به گزارش سفر باتو ، آبی در محله سلطان احمد واقع شده است. این مسجد همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است. ورودی آن رایگان است، ولی در ساعات نماز به خصوص جمعه ها، ورود ممنوع است.

سالن شب ترکی در استانبول

شب ترک استانبول سالن بزرگی است که توریست ها از کشورهای مختلف برای صرف غذا، نوشیدنی و آشنایی بیشتر با آداب و رسوم و فرهنگ ترک ها در آنجا جمع می شوند و گروه های مختلف با اجرای رقص های محلی ترکیه، اُرینتال و قفقازی و اجرای موزیک و آواز به صورت زنده برای میهمانان خویش هنرنمایی می کنند. شاید باور نکنید که شب های استانبول می توانید بیش از آنچه تصور می کنید جالب و جذاب باشد. شب ترک و اوقات خوش آنجا را از یاد نبرید.

دیدن از برج گالاتا

برج گالاتا یکی از دیدنی های شهر استانبول است. برج گالاتا در سال 1349 میلادی به دست جنو والی ها که در اطراف گالاتا دیوارهای بلند کشیده بودند به عنوان برج اصلی ساخته شد. داخل قلعه پلکان سنگی مارپیچی که تا محوطه بزرگی ادامه می یابد وجود دارد.این قلعه در سال 1967 بازسازی شد. احمد چلپی ملقب به هزارفن در قرن هفدهم با ایده گرفتن از لئوناردو داوینچی و بال هایی که او طراحی کرده بود با پرواز از فراز برج گالاتا و عبور از تنگه یا بغاز در قسمت آسیایی استانبول بر زمین نشست.

تنگه بُسفُر یا بُسفُرُس (The Bosphorous)

این تنگه در تور ارزان استانبول که طول آن به ۳۰ کیلومتر می رسد، نه تنها دریای مدیترانه و سیاه را به هم می رساند، بلکه دو قاره آسیا و اروپا را هم در استانبول جدا می کند. احتمالا این تنگه یکی از مهم‌ترین‌ها در جهان است که در اطراف آن از مسجدها گرفته تا خانه هایی که در ارتفاع بالا می روند، جاذبه های استانبول خود نمایی می کنند. یک سفر با کشتی های تفریحی در بسفر بسیار جذاب خواهد بود.

آب انبار قصر سلطنتی (Basilica Cistern)

در استانبول داستان های زیادی در زیر زمین رخ می دهند! تعجبی ندارد که در این شهر با این همه تاریخ جاذبه بخصوصی دیده شود که در زیر سطح شهر قرار دارد. باسیلیکا سیسترن آب انباری است که در زیر زمین قرار گرفته است. با پایین رفتن از ۵۲ پله به سازه ای وسیع می رسید که ۹۸۰۰ متر مربع مساحت ۳۳۶ ستون دارد. این مخزن قابلیت این را دارد که تا ۱۰۰ هزار تن آب را در خود نگه دارد.

پل بسفر (Bosphorus Bridge)

یکی از سه پلی که روی تنگه بسفر مشاهده می شوند، پل بسفر است که اروپا و آسیا را به هم متصل می کند. البته اخیرا این پل به شهیدان ۱۵ جولای تغییر نام داده است. همانطور که از یک پل در کشورهای بزرگ دنیا انتظار دارد، پل بفسر نیز بسیار شگفت انگیز است و به عنوان ۲۵امین پل معلق بزرگ دنیا محسوب می شود. البته با پای پیاده نمی توانید از آن عبور کنید، اما اگر برای اینستاگرامتان یک عکس عالی با پس زمینه غروب و سازه ای مدرن می خواهید، حتما قدم زنان در کنار تنگه به سمت این پل بروید.

کاخ دلمه باغچه

این کاخ که در راستای تنگه بسفر قرار دارد، زیبایی و اهمیت تاریخی زیادی دارد. کاخ دلمه باغچه در قرن نوزدهم ساخته شد، و آخرین سلاطین عثمانی از این کاخ به عنوان محل اقامت اولیه و کرسی حکومتی استفاده می کردند. معماری داخلی و خارجی این کاخ ترکیبی از طراحی های عربی و اروپایی است که فقط در این تقاطع دو قاره دیده می شود.

این کاخ همه روزه بجز دوشنبه ها و پنج شنبه ها از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر به روی عموم باز است.

بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی)

بازار بزرگ استانبول که به ترکی کاپالی چارشی یعنی بازار سرپوشیده نامیده می شود در یک مایلی غرب سلطان احمد است و یکی از بزرگترین مراکز خرید سرپوشیده در دنیاست. محصولاتی که در آن فروخته می شوند عبارتند از فرش و قالی و پوشاک تا کارهای دستی و هنری و شطرنج. رستوران ها، کافه ها و مساجد زیادی هم در این بازار هست.

گردش در کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول در محل اتصال تنگه بسفر و دریای مرمره و خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است. این کاخ متعلق به قرن 15 تا 19 میلادی است و دوران امپراتوری عثمانی است. کاخ توپکاپی در سال 1453 توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده است.

خود سلطان محمد تا سال 1481 در آن زیسته است. این کاخ در گذشته محل زندگی سلاطین و دولتمردان عثمانی بوده و دارای باغ بسیار باشکوهی است. در سمت راست کاخ درختان سرو قرار گرفته است و مطبخ های کاخ نیز در این سمت جای گرفته اند. امروزه از این محل به عنوان نمایشگاهی از مجموعه های کریستال ، نقره و ظروف چینی که مربوط به دوره امپراتوری عثمانی است استفاده می شود.

در قسمت چپ کاخ حرمسرا قرار دارد. در این بخش همسران و فرزندان سلاطین در انزوا زندگی می کرده اند. سومین بخش کاخ نیز شامل سالن اجتماعات ، کتابخانه احمد سوم ، نمایشگاهی از لوازم شخصی سلاطین و خانواده سلطنتی جواهرات بسیار مشهور و قیمتی و نیز مجموعه ای از دست نوشته ها می باشد. جالب است بدانید موزه کاخ توپکاپی با داشتن بیش از دویست هزار سند و هشتادوشش هزار کتاب و بیسن سالن مملو ای از شاهکارهای نفیس تاریخی یکی از بزرگ ترین موزه های جهان به شمار می رود.

فاتح سلطان محمد پس از فتح استانبول در سال 1453 میلادی نخستین کاخ خود را در میدان بایزید که اکنون محل کنونی دانشگاه استانبول است و دومین کاخ خود را با عنوان سرای جدید با مساحت 82 هزار متر مربع در محل فعلی موزه توپکاپی سرای بنا کرد. این کاخ سال های سال محل اقامت سلاطین عثمانی بوده. این موزه سه حیاط اصلی دارد که از سه دروازه شامل باب همایون باب الاسلام و باب السعاده است می توان داخل آن شد.

در این موزه در آفر تور استانبول لحظه آخری پوشاک سلاطین ، آثار ارزشمند متعلق به کاخ های سلطنتی از جمله تخت نادرشاه و تابلوهای نفیس نقاشی و جواهرات و مینیاتورهای ارزشمند از جمله شاهنامه فردوسی وجود دارد.

کاخ توپ کاپی همه روزها به استثنای سه شنبه جهت بازدید از گردشگران باز است.

کاخ توپ‌کاپی واقع در استانبول از قصرهای معروف امپراتوری عثمانی است که از ۱۴۶۵ تا ۱۸۵۳ مرکز اداری این امپراتوری بود. سلطان محمد فاتح در ۱۴۵۹ دستور ساخت این قصر را داد و کار ساختن آن در ۱۴۶۵ به پایان رسید.

این قصر بین شاخ طلایی و دریای مرمره در استانبول واقع شده و چشم‌اندازی بسیار عالی به تنگه بسفر دارد. در ۱۸۵۳ سلطان عبدالحمید تصمیم گرفت محل اقامتش را به قصر تازه‌ساز دلمه باغچه منتقل کند که نخستین کاخ مدل اروپایی شهر بود. امروز قصر توپقاپی به موزه تبدیل شده‌است و از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی ترکیه ‌است. در سال 1985 کاخ توپکاپی در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

نظرات بینندگان