کد خبر: ۱۲۶۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد:

راه‌اندازی میز خدمت در زمینه مسایل دارویی بیماران/ قاچاق معکوس دارو نداریم/ مردم؛ بهترین بازرسان معاونت غذا و دارو

دکتر خشنود گفت: مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه با شماره‌های ۱۹۰، ۱۴۹۰ و ۱۸۱۹ پاسخگوی سوالات دارویی مردم است.

به گزارش شیرازه، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان فارس، اولویت های مربوط به امنیت غذا و دارو در استان را مطرح کرد.

دکتر محمدجواد خشنود گفت: با توجه به اینکه در داروخانه، دارو، لوازم پزشکی، آرایشی بهداشتی به بیماران و مراجعان ارایه می شود و این اقلام کالاهای سلامت محور هستند که سلامت آن‌ها به نظارت خاصی نیاز دارد؛ معاونت های غذا و دارو در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، وظیفه بازرسی از تمامی داروخانه های کشور را بر عهده دارند که در شیراز و استان فارس نیز این امر با شدت و جدیت، به همت بازرسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است.

داروخانه ها؛ تنها مرجع معتبر تهیه دارو

او داروخانه ها را تنها مرجعی اعلام کرد که بیماران می توانند داروی موردنیاز خود را از این مرجع تهیه کنند و توضیح داد: دارو از سوی شرکت های توزیع دارو در اختیار داروخانه ها قرار می گیرد و بیمار تنها باید از داروخانه، داروهای موردنیاز را دریافت کند؛ ارایه دارو خارج از داروخانه ها از نظر دانشگاه و معاونت غذا و دارو غیرقانونی است و به شدت با این موضوع برخورد می شود.

دکتر خشنود تاکید کرد: تهیه دارو از مکان های غیرمجاز مانند سوپرمارکت ها، آرایشگاه ها، باشگاه های بدنسازی یا اصناف مختلفی که ممکن است وجود داشته باشند، ممنوع است.

به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در استان فارس حدود هزار و ۲۰۰ داروساز، ۷۰۰ داروخانه شامل ۶۰۲ داروخانه در بخش خصوصی و سایر داروخانه ها در بخش دولتی و بیمارستان ها، وجود دارد؛ همچنین ۴۴ شرکت توزیع دارو در استان فعال هستند که همگی از سوی بازرسان معاونت غذا و دارو به صورت محسوس و نامحسوس در ساعات مختلف شبانه روز، کنترل و بررسی می شوند.

راه های پاسخگویی به پرسش های مردمی در زمینه دارو

او با تاکید بر اینکه بهترین بازرسان معاونت غذا و دارو مردم هستند، در زمینه شیوه تماس مردم با دانشگاه در زمینه اطلاع رسانی یا شکایت از متخلفان حوزه دارو، گفت: در شیراز مردم می توانند با شماره ۳۲۱۲۲۲۴۰-۰۷۱ تماس بگیرند و پیغام بگذارند تا طی مدت ۲۴ ساعت مساله پیگیری و پاسخ داده شود؛ همچنین مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه با شماره های ۱۹۰، ۱۴۹۰ و ۱۸۱۹ در زمینه نحوه مصرف داروها، عوارض جانبی داروها و کاربرد داروها، آماده پاسخگویی به مردم است و بیماران می توانند از خدمات ارایه شده استفاده کنند؛ ۳۲۳۳۱۰۱۷ نیز از سوی دانشگاه برای پاسخگویی به پرسش های مردم در نظر گرفته شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: داروخانه ها، بیمارستان ها و مراکز پزشکی نیز می توانند به کمک سامانه «سامَک»، نیازهای دارویی خود را به دانشگاه اطلاع دهند.

معاون غذا و داروی دانشگاه در خصوص فرآیند تامین داروی بیماران خاص گفت: بیماران خاص به گروه های مختلف تقسیم می شوند؛ برای بیماران هموفیلی فاکتورهای مختلف تهیه شده و در این زمینه کمبودی گزارش نشده است؛ در مورد بیماران تالاسمی داروها به دو شکل خوراکی و تزریقی در دو نوع ایرانی و خارجی وجود دارد، ممکن است بعضی از بیماران تمایل داشته باشند که از نوع خارجی استفاده کنند اما پزشک با توجه به اینکه بیمار نیازی به داروی نوع خارجی ندارد، داروی ایرانی را برای بیمار تجویز کند، بنابراین تاکید ما نیز بر استفاده از دارویی است که پزشک تصمیم گیری می کند.

دکتر خشنود ادامه داد: در مورد بیماران ام.اس هر دو نوع داروی ایرانی و خارجی وجود دارد، تنها ممکن است نگرانی بیماران از اختلاف قیمت این داروها باشد که تلاش هایی از سوی دانشگاه برای پوشش بیمه ای این اختلاف قیمت ها و کاهش مشکلات بیماران در حال انجام است.

او همچنین با اشاره به تلاش های سازمان غذا و دارو و معاونت های غذا و داروی سراسر کشور برای مدیریت شیرخشک و شیرهای رژیمی با وجود تحریم ها و مسایل مختلف، گفت: با تلاش های انجام گرفته، شیرخشک و شیرهای رژیمی به مقدار کافی وجود دارد و بر اساس سهمیه، به داروخانه های عرضه کننده این محصولات اختصاص داده شده است.

مدیر گروه فارماکولوژی-توکسیکولوژی دانشگاه، افزود: تنها مساله موجود در مورد برخی داروهای شیمی درمانی است که گاهی امکان دارد پزشک دارویی خارج از دارونامه رسمی کشور برای بیمار تجویز کند و این داروها از سوی وزارت بهداشت به رسمیت شناخته نمی شود و در مواردی تخلف پزشکی محسوب می شود؛ در مواردی نیز ممکن است به طور مقطعی کمبودهای دارویی وجود داشته باشد اما داروی جایگزین برای آنها وجود دارد و جای هیچگونه نگرانی نیست.

راه‌اندازی میز خدمت در زمینه مسایل دارویی بیماران

معاون غذا و داروی دانشگاه با اشاره به راه اندازی میز خدمت در ساختمان مرکزی دانشگاه و بیمارستان نمازی در زمینه مسایل دارویی بیماران که تاکنون در افزایش رضایتمندی مراجعان و بیماران موثر بوده است، گفت: معاونت غذا و دارو علاوه بر ساختمان مرکزی، در بیمارستان نمازی نیز پاسخگوی مراجعان است و روزانه به بیش از ۵۰۰ نفر خدمت رسانی می شود.

دکتر خشنود خدمات میز خدمت ساختمان مرکزی دانشگاه را شامل پیگیری کمبود دارویی و اعلام به مراجعان در صورت تامین دارو، پیگیری از شرکت های مختلف و سازمان غذا و دارو و دیگر درخواست های مراجعان برشمرد.

او با اشاره به اینکه ماهانه بیش از ۳۰۰ میلیون تومان تخفیف به بیماران داده می شود، افزود: داروهایی شامل تخفیف می شوند که جزو داروهای صعب العلاج مانند داروهای شیمی درمانی و بر اساس لیست اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و در فهرست رسمی دارونامه باشد، موارد خارج از این دو موضوع نیز تا حد امکان از سوی دانشگاه پیگیری می شود تا بتوان با کمک سازمان های خیریه به بیماران خدمت رسانی کرد.

بحث قاچاق دارو دیگر محور صحبت های معاون غذا و داروی دانشگاه در جمع اصحاب رسانه بود که در این زمینه گفت: استان فارس در قسمت مرکزی کشور قرار دارد و تاکنون در زمینه قاچاق معکوس گزارشی ارایه نشده است؛ این موضوع با تلاش سازمان های نظارتی، اطلاعاتی و امنیتی تحت نظارت است؛ داروها در ایران بر اساس یارانه تهیه و به مردم ارایه می شود و ممکن است افرادی باشند که از فضای موجود سوء استفاده کنند و داروها را با قیمت های بالاتر به خارج از کشور قاچاق کنند.

انجام بیش از ۵ هزار بازرسی از داروخانه های خصوصی در سال ۹۷

دکتر خشنود، با تاکید بر نظارت دقیق بازرسان معاونت غذا و دارو بر عملکرد داروخانه ها و شرکت های دارویی، گفت: از ابتدای سال تا نیمه آذر، پنج هزار و ۳۸۱ بازرسی از داروخانه های خصوصی انجام شده است؛ در بخش دولتی نیز داروسازان ناظر به صورت دائم بر کار داروخانه ها نظارت می کنند؛ بازرسی های سرزده نیز از این مراکز انجام می شود؛ همچنین در این مدت ۱۳۷ بازدید از ۴۴ شرکت دارویی انجام شده که نسبت به میانگین وزارت بهداشت بالاتر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه، از معدوم سازی حدود ۱۰ تُن کالای قاچاق در چند روز گذشته خبر داد که از مکان های مختلف غیرمجاز مانند مغازه ها، سوپرمارکت ها، خانه ها و باشگاه های بدنسازی کشف شده است و اضافه کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۹۶ کالاهایی به ارزش ۳۰ میلیارد ریال و در ۶ ماهه دوم سال ۹۶ تا نیمه آذر ۹۷ کالاهایی به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال کشف و معدوم شده است.

او افزود: مکمل های بدنسازی و داروهای مخدر بیشترین میزان قاچاق و داروهای سقط جنین، هورمون ها، انواع داروهای جنسی، روانگردان ها و مسکن ها نیز دیگر داروهای قاچاق را شامل می شود.

ارایه خدمات مختلف دارویی به مراجعان در میز خدمت دانشگاه

مشاور و جانشین معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در جمع خبرنگاران در زمینه خدمات ارایه شده در میز خدمت دانشگاه نیز راه اندازی این خدمت را تلاشی برای کاهش مشکلات مردم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با راه اندازی میز خدمت در دانشگاه یا حضور پنج کارشناس کارآمد، روزانه درخواست های حدود ۵۰۰ از مراجعه کننده بررسی می شود .

دکتر مهدی خسروی راه اندازی میز خدمت را همچنین تلاشی برای تجمیع پاسخگویی به مراجعه مردم عنوان کرد که اکنون در یک محل، در کمترین زمان و با کمترین مراحل اداری، ارائه می شود.

او اضافه کرد: در میز خدمت معاونت غذا و دارو، خدمات دارویی در زمینه بیماران مبتلا به سرطان، انواع کم خونی و تالاسمی، هموفیلی، ام.اس و بیماران صعب العلاج ارایه می شود.


نظرات بینندگان