کد خبر: ۱۲۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷

بازارهای تاریخی شیراز ایمن نیست

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز اعلام کرد که بازارهای تاریخی شیراز غیرایمن بوده و در صورت بروز حادثه، امکان امدادرسانی مناسب و انجام فعالیت مقابله‌ای در آنها وجود ندارد.
به گزارش شیرازه، محمدرضا محمدحسنپور در جلسه کارگروه بررسی وضعیت بناهای فرسوده شیراز، گفت: حفظ بازارهای تاریخی شیراز و همچنین تضمین سلامت شهروندان و گردشگران و بازاريان و ایمن سازی این بناهای قدمت دار به همکاری و عزم تمام اداره‌ها و سازمان‌ها و البته همكاري هيئت امنا و كسبه بازار نيازمند است.

http://fars.isna.ir//Files/News/Image/13979/69723.jpg
ناایمنی برق کشی بازار

وی با بیان اینکه وضعیت سیم کشی برق در بازار وکیل ناایمن است، ادامه داد: وضعیت سیم کشی که بسیاری از آنها خودسرانه انجام شده، از موارد مخاطره آمیز موجود در بازارهای شیراز محسوب می‌شود.

معاون شهرداری شیراز که اعتقاد دارد وقوع کوچکترین حادثه در بازار وکیل شیراز، احتمال بروز فاجعه انسانی را به دنبال خواهد داشت، گفت: شهرداری شیراز برای برطرف کردن مشکلات و همچنین رفع نمای نازیبا در بازار وکیل شمالی اقدام به احداث کانال تاسیسات در کف بازار کرده و دستگاه‌های خدمات‌رسان می‌‎توانند تاسیسات مربوطه را به این کانال انتقال دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز، سد معبر ایجاد شده را از دیگر نازیبایی‌های بازار وکیل دانست که موجب اختلال در رفت و آمد شهروندان و گردشگران شده و مخاطراتی را زمینه سازی کرده است و گفت: با هماهنگی شورای بازار اخطارهای لازم به افراد متخلف داده خواهد شد و در صورت تکرار برخورد قانونی انجام می‌شود.

وی با بیان این مطلب که متاسفانه بسیاری از مغازه ها در بازار وکیل توسط مالکان جداسازی شده است، افزود: با توجه به قدمت تاریخی حجره های بازار وکیل تعدادی از مالکان اقدام به جداسازی مغازه های خود کرده اند که توسط شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی شناسایی و پرونده های آنان به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده شده است که پس از رای کمیسیون شهرداری نسبت به اجرای رای اقدام خواهد کرد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس نیز با اشاره به انجام بازدیدهای میدانی از بازار وکیل، وضعیت ایمنی آن را نامناسب ارزیابی و تاکید کرد که با بروز کوچکترین حادثه، امکان وقوع رخدادهای جبران ناپذیر محتمل است.

کشاورز با بیان اینکه در بعضی مسائل باید به صورت جدی برخورد قانونی انجام داد، گفت: ایمنی بازارهای تاریخی شیراز از مسائل مهمی است که با جان شهروندان مرتبط است لذا باید همه مسئولان و دستگاه‌های مسئول ورود کرده و چاره اندیشی کنند.

وی همه دستگاه‌های مرتبط نظیر برق، آبفا، مخابرات، میراث فرهنگی و شهرداری را موظف به انجام اقداماتی در راستای ایمنی بازار دانست و گفت: اقدامات نهادها و سازمان‌ها زمانی موثر خواهد بود که کسبه و بازاریان خود در حفظ و نگهداری آثار مسئول بدانند.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز نیز با بیان این مطلب که در بررسی موارد مربوط به بازار وکیل موضوعی مهم است، گفت: با توجه به اهمیت جان شهروندان و گردشگران و همچنین با توجه به ارزش تاریخی بازارهای شیراز باید یک راهکار عملی برای حل این مساله انجام گیرد تا از رقم خوردن فاجعه ای تاریخی و انسانی جلوگیری شود.

سولماز دهقانی ادامه داد: دستگاه های زیربط نیز باید در ساماندهی و رفع مشکلات بازارها حضور داشته باشند چرا که برای ساماندهی و ایمنی سازی و زیبایی بازار های تاریخی همه دستگاه های خدمات رسان دخیل هستند.

وی با بیان اینکه در بازار وکیل خصوصا بازار وکیل شمالی تب و تاب گذشته وجود ندارد، افزود: کسبه بازار نیز باید همکاری های لازم برای رفع بعضی از نازیبایی ها را با دستگاه های خدمات رسان داشته باشند تا شاهد رونق بیشتر فعالیت‌ها نیز باشیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شیراز نیز با تاکید بر اینکه متاسفانه بسیاری از کسبه بازار حقوق شهروندان را رعایت نکرده و معبر بازار را اشغال کرده اند، این موضوع را عاملی موثر در نازیبایی و غیرایمن شدن بازار دانست.

قاسم مقیمی ادامه داد: کسبه بازار باید این به این موضوع توجه داشته باشند که زیبایی بازار باعث جذب توریست و گردشگر بیشتر شده و رونق اقتصادی را در پی دارد.
نظرات بینندگان