کد خبر: ۱۲۶۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷
آنچه در صحن علنی شورای شهر شیراز گذشت؛

بنگاه داری بجای بازآفرینی و احیای بافت فرسوده شیراز!/ مردم می توانند شکایت خود از دفاتر تسهیلگری را به تعزیرات بگویند

خزانه دار شورای شهر شیراز با بیان اینکه دفاتر تسهیلگری از اهدافی که برایشان مشخص شده فاصله گرفته اند و بجای بازآفرینی و احیای بافت فرسوده شیراز کارشان بنگاه داری شده است، گفت: مردم بخاطر حقی که از آنها ضایع شده می توانند به تعزیرات شکایت کنند.
به گزارش شیرازه، جلسه علنی شورای شهر شیراز نوزدهم آذر ماه در حالی برگزار شد که 21 دستور کار به صحن آمده بود؛ هفده مورد از این دستورکارها مربوط به مصوبات برگشتی بود که توسط فرمانداری برگشت داده شده بود و از چهار لایحه باقیمانده دو مورد درخصوص مساعدت به تیم های فوتبال دسته یک کشوری (فجر شهید سپاسی و شهید قشقایی) و تیم های فوتسال بانوان در مسابقات برتر کشوری (پارس آوا و پویندگان صنعت فجر) بود.

اصلاح یک بند از بودجه سال 97 شهرداری شیراز و بررسی 13 مورد لوایح شهرداری پیرامون سلب قابلیت استفاده عمومی دو طرح دیگری است که در صحن علنی شورای شهر شیراز مطرح شد.

ایراد هیات تطبیق مصوبات به مصوبه ای درخصوص تفویض اختیار موضوع ماده 46 آیین نامه مالی شهرداری مبنی بر تایید سلب قابلیت استفاده عمومی از اموال عمومی شهربررسی و مقرر شد پس از اصلاح به فرمانداری ارجاع داده شود.

اعضای شورای شهر شیراز همچنین بر ایراد هیات تطبیق مصوبات درخصوص امتیازات تشویقی نوسازی بافت های فرسوده، حق الزحمه و نحوه نظارت بر دفاتر تسهیلگری و خدمات نوسازی بافت های فرسوده، اصرار کردند و با یک فوریتِ طرح انحلال دفاتر تسهیلگری موافقت کرده و برای بررسی بیشتر به کمیسیون معماری و شهرسازی ارجاع شد.

خزانه دار شورای شهر شیراز در این خصوص با بیان اینکه فرمانداری روش خوبی را در رابطه با مصوبات شورا در پیش نگرفته است، گفت: مصوباتی که به نفع مردم است از طرف فرمانداری برگشت می خورد در حالیکه هیچ کدام از دلایلشان وارد نیست.

نوذر امامی اظهار داشت: فرمانداری این طرح را با قانون مغایر می داند و می گوید که در حیطه وظایف شورا و شهرداری نیست. 

وی با بیان اینکه ما در تمام جبهه ها در ارتباط با بحث منافع و مصالح مردم در میدان هستیم، اذعان داشت: دفاتر تسهیلگری از آن اهدافی که برایشان مشخص شده فاصله گرفته اند و متاسفانه بجای بازآفرینی و احیای بافت فرسوده شیراز کارشان بنگاه داری شده و کارهایی کرده که باعث نارضایتی مردم شده است.

عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: شکایات زیادی از این دفاتر به ما رسیده است و ما نیز براساس انتظارات و مطالبات مردم کار کارشناسی دقیقی در مدت حدودی پنج ماهه بر روی تعدیل حق الزحمه و شکستن انحصار در دفاتر تسهیلگری انجام شده است.

امامی خاطرنشان کرد: دفاتر تسهیلگری موعد قراردادشان تمام شده و به شهرداری هم گفته ایم موعد قرارداد آنها را تمدید نکند و قرارداد جدید نیز منعقد نشود.

وی افزود: در این طرح یک فوریتی تقاضای انحلال این دفاتر را مطرح کرده بودیم که اکنون نیز بر روی آن اصرار شد.

به گزارش شیرازه، دفاتر تسهیلگری که تمایل به ادامه کار دارند باید بر اساس شرایط جدید ادامه دهند درغیر این صورت منحل خواهند شد و شهرداری می تواند از طریق دفاتر ماده 33 اقدام به صدور پروانه کند.

امامی با اعلام اینکه دفاتر 33 حدودا یک، چهل و چهارمِ دفاتر تسهیلگری حق الزحمه می گیرند، بیان کرد: از 64 پهنه ای که داریم، 14 پهنه که بهترین جای شیراز است را گرفته اند اما عملکردشان نارضایتی و شکایات متعدد مردمی را در پی داشته است.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: دفاتر تسهیلگری از سال 90 تا 95 قرارداد داشته اند و بر اساس قرارداد می بایست تمامی 1800 هکتار بافت فرسوده را نوسازی کنند که از این مقدار تنها 9.6 هکتار نوسازی شده است.

امامی با اظهار اینکه این دفاتر مبلغ زیادی از مردم دریافت می کردند اما نوسازی همچنان اتفاق نیفتاده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته نامه ای خطاب به شهرداری برای عدم تمدید قرارداد و انعقاد قرارداد جدید برای این دفاتر نوشته ایم و هم اکنون این دفاتر طبق قانون باید منحل شوند.

وی در پاسخ به اینکه پس حق مردم که از بین رفته چه می شود، گفت: این خلاف قانون بوده و مردم می توانند به تعزیرات شکایت کنند.

این عضو شورا در انتها بیان کرد: این دفاتر در طول هفت سال گذشته 60 میلیارد تومان به شهرداری سهم می داده اند اما با این قانون بیش از 240 میلیارد تومان عاید شهرداری می شود.

طرح یک فوریتی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز مبنی بر مساعدت به حضور تیم‌ های فوتبال فجر شهید سپاسی و شهدای قشقایی در لیگ دسته یک کشور تصویب شد.

نایب رئیس شورای شهر شیراز به انتشار خبری در زیرنویس شبکه خبر طی روزهای گذشته که به به مصاحبه تلفنی محسنی اژه ای بر می گشت اشاره کرد و گفت: ظاهرا سخنگوی قوه قضائیه درباره تائید حکم شورای شهر مرودشت صحبت می کردند که منتها اسم مرودشت را مرودشت شیراز نام برده بودند که صدا و سیما مرودشت را حذف کرده و نام شیراز را بجا گذاشته بود و مدام زیرنویس می کرد که حکم اعضای شورای شهر شیراز را زیرنویس می کرد که این را دستاویزی برای بسیاری زا مخالفین و کسانی که به دنبال هجمه به جایگاه شیراز هستند کرد.

ابراهیم صبوری با بیان اینکه جای تاسف دارم این حجم از بی دقتی در انتقال خبر، اظهار داشت: ما این مسئله را تکذیب می کنیم و به صدا و سیما تذکر می دهیم که در امر خبررسانی دقت کنند اگر که جای دیگری استفاق افتاده به نام شورای شیراز نوشته نشود.

رئیس شورای شهر شیراز در انتهای جلسه شورا تذکری در انتقاد به فقدان عملکرد 48 درصد ردیف بودجه 97 شهرداری شیراز مطرح کرد و گفت: بودجه تخصیص یافته در نیمه اول امسال به پروژه های مربوط به «برنامه ایجاد اماکن و فضاهای ورزشی، فرهنگی و توریستی» تنها 20 درصد جذب شده و این مغایر با شعارهای شورای پنجم مبنی بر انسان محوری و فرهنگ مداری در توسعه شهر است.

سید احمدرضا دستغیب درخواست خود مبنی بر ارائه توضیحات شهردار شیراز در خصوص ارتقای شاخص‌های توسعه، حفاظت و محرومیت زدایی از بندهای 6 و 7 و 8 و 19 و 20 سیاستهای اجرایی بودجه عمرانی را مطرح کرد.

وی بر ضرورت ایجاد و استقرار نظام پایش و کنترل هزینه ها و نظارت بر عملیات اجرایی به منظور جلوگیری از انحراف بودجه تاکید کرد و خواستار تقدیم لایحه بودجه 98 در موعد مقرر و قانونی و جلوگیری از تاخیر شده است.

رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به بند 10 سیاستهای اجرایی بودجه عمرانی شهرداری شیراز گفت: با توجه به هدف بهبود و به کارگیری نظام یکپارچه و هوشمند فناوری اطلاعات در نظام اداری، مالی و کارایی و بهبود خدمات رسانی مقتضی است شهردار شیراز گزارشی به شورا ارائه کند.
نظرات بینندگان