کد خبر: ۱۲۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۲ آذر ۱۳۹۷

سوغات محبوب مشهدوقشم باتورلحظه آخری


سوغات محبوب مشهد و قشم با تور لحظه آخری

سوغات قشم

خرما

جزیره قشم مانند دیگر شهرهای جنوبی به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، محلی ایده‌آل برای رشد و پرورش خرما است. خرمای شکر، در قشم بیشتر کشت می‌شود، این خرما خشک و بسیار شیرین است.

کیک هلر

کیک هلر یکی از شیرینی‌های مخصوص منطقه قشم در تور لحظه آخری است که در تمام شیرینی فروشی‌ها به فروش می‌رسد. کیک هلر نوعی کیک اسفنجی است که از ترکیب آرد، تخم‌مرغ، وانیل، شکر و مقداری آب درست می‌شود.

ادویه‌جات

ادویه یکی از چاشنی‌هایی است که ما ایرانی‌ها در غذاهای خود زیاد از آن استفاده می‌کنیم. جزیره قشم محلی بسیار مناسب برای خرید انواع ادویه‌های محلی و خوشمزه است. ادویه‌های محلی قشم بیشتر در مناطق لافت؛ سهیلی، دیرستان به فروش می‌رسد

پوشاک: قشم به دلیل اینکه منطقه آزاد تجاری محسوب می‌شود و جز شهرهای مرزی ایران است دارای انواع و اقسام کالاهایی است که از آن طرف مرزها با قیمت‌های بسیار پایین وارد جزیره می‌شوند. در این بین لباس‌های که از دبی به قشم آورده می‌شوند شهرت خاصی یافته و بیشتر گردشگران به لحاظ کیفیت، تنوع و قیمت مناسب اقدام به خرید آنان می‌کنند. خیلی از افراد نیز فقط برای خرید لباس به قشم سفر می‌کنند.

نان تموشی: قشم دارای جمعیت بومی بزرگی است که فرهنگ قدیمی و خاص خود را همچنان حفظ کرده‌اند. یکی از خوشمزه‌ترین مواد غذایی که در خانه‌های محلی قشم تهیه می‌شود نان محلی قشم است، انواع این نان‌ها بسیار زیاد است اما معروف‌ترین و بهترین آن‌ها را می‌توان نان تموشی نامید. این نان علاوه برداشتن مواد اولیه لازم برای نان‌های معمولی دارای تخم مرغ و پنیر است و آن را می‌توان با سس‌ها و ادویه‌جات محلی میل کرد.

لوازم حصیری: جز جدانشدنی از سوغات شهرهای جنوبی، حصیر بافی است. در قشم با استفاده از حصیر محصولات مختلفی از جمله کیف، سبد، سینی‌های بزرگ (سپ)، گلدان‌ها و چندین محصول دیگر را می‌توانید تهیه کنید.

سوغات مشهد

زعفران

به گزارش سفر با تو ، زعفران این طلای سرخ به‌عنوان یکی از گران‌بهاترین سوغاتی‌های مشهد شناخته می‌شود. ایرانیان ضمن صدور زعفران به بسیاری از نقاط جهان باستان، خواص آن را به یونانی‌ها، رومی‌ها، چینی‌ها و اقوام سامی ازجمله عرب‌ها معرفی کردند و شیوه زراعت آن را در سده‌های اول تا چهارم هجری به امت‌های اسلامی اطراف مدیترانه آموختند.

زعفران از قدیم به‌عنوان یکی از کالاهای مهم صادراتی و کشاورزی ایران بوده است و امروز هم زعفران ایران به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌شود. در کشور ایران، خراسان بیشترین سهم را در تولید زعفران دارد، این محصول در بخش‌های مرکز و جنوب استان خراسان کشت می‌شود. مشهد یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران در عرضه زعفران است و زعفران نیمی از کشور از مشهد تامین می‌شود.

زعفران درواقع گلی است با گلبرگ‌های ارغوانی و کلاله‌ای قرمزرنگ که درواقع کلاله خشک‌شده مورداستفاده قرار می‌گیرد. زعفران نه‌تنها در صنایع غذایی بلکه در رنگ‌سازی، نساجی و صنایع چرم هم کاربرد دارد. این محصول مهم دارای خواص دارویی بسیاری زیاد ازجمله ضد سرطان بودن، جوان‌سازی پوست، شادابی تقویت حافظه و بسیاری از خواص دیگر، است.

زعفران مرغوب دارای رنگ قرمز تیره است و در صورت قرار گرفتن در آب، دیر رنگ است. اشکال عرضه این محصول به‌صورت درشت (پوشال)، ریز (سرگل)، دسته (دارای ریشه) است.

اسپانیا حتی یک تن تولید زعفران ندارد ولی در حدود ۱۰۰ تن در سال ۱۳۹۳ زعفران صادر کرده است. امارات حتی یک مزرعه زعفران ندارد ولی جز کشورهای عمده صادرکننده زعفران جهان است. افغانستان در سال ۱۳۷۰ حتی یک کیلو تولید زعفران نداشت، ولی اکنون سخن از تولید ۱۴ تن تولید می‌زند!

از میان مطالب پیشین سایت : دیدنی های گرجستان در تور گرجستان

زرشک

زرشک در شهرهای قاین، ازجمله روستای کلاته بالا و دیگر روستاها کشت و زراعت می‌شود و فاصله آن تا مرکز استان خراسان حدود ۱۰۰ الی ۱۱۰ کیلومتر است. استان خراسان مقام اول کشوری را در تولید این محصول دارد و پس‌ازآن مازندران با تولید زرشک‌های زیبا به‌ویژه در تنکابن مقام دوم را دارد.

در اکثر مغازه‌های فروش خوراکی در مشهد، زرشک پیدا می‌شود و بسیاری از زائران زعفران و زرشک را باهم خریداری می‌کنند. زرشک در دو نوع رایج اناری و پفکی (مجلسی) وجود دارد. زرشک خواص درمانی زیادی دارد و در کنار خواص درمانی یکی از اقلام پرمصرف ما ایرانی‌ها به‌خصوص در مهمانی‌ها است.

انگشتر و زیورآلات فیروزه ،مظهر عشق، دوستی، خوش یمنی و آرامش

سوغات مشهد - فیروزه نیشابورصنعت فیروزه تراشی و عقیق در استان خراسان دارای جایگاه ویژه ای میباشد و زیورآلات تولید شده با این سنگ های زینتی ،امروزه در لیست سوغاتی های مشهد که توسط زائرین و مسافرین این شهر زیارتی خریداری میشود ،قرار دارد. شهر مشهد بدلیل فاصله نزدیک با شهر نیشابور که یکی از معروفترین معدن های فیروزه در این شهر قرار دارد ،از سالهای دور محل تراش و عرضه فیروزه بوده است.

به اعتقاد بسیاری از مردم ،به همراه داشتن انگشتر فیروزه میتواند آنها را از چشم زخم دور کند و همچنین در برابر نیروهای منفی محافظت کند و از این رو در بسیاری از روایات و احادیث همراه داشتن انگشتر فیروزه به خصوص برای آقایان توصیه شده است.

سنگ فیروزه از دوران باستان نیز شهرت فراوانی داشته است بطوریکه در دوران کوروش کبیر و داریوش بزرگ بعنوان هدیه به دیگر سلاطین داده می شد و اروپاییان از آن به عنوان هدیه ای فراموش نشدنی از سرزمین ایران یاد کرده اند.

انگشتر فیروزه دارای خواص درمانی نیز میباشد که در ادامه به برخی از این خواص اشاره میکنیم:

درمان بیماری های روحی

درمان بیماری های تنفسی

تقویت چشم

از سنگ فیروزه به عنوان مظهر عشق، دوستی، خوش یمنی و آرامش یاد میشود و مردم اعتقاد دارند که همراه داشتن این سنگ باعث افزایش اعتماد به نفس در آنها میشود. تورهای ارزان قیمت لحظه آخری را با قیمت منایب بخرید.

مرغوبترین سنگ فیروزه باید دارای رنگ آبی سیر باشد که سختی بالایی نیز دارد. سنگ های فیروزه ای که رنگ سبز آن زیاد باشد و همچنین رنگ پریدگی داشته باشند ،کیفیت پایینی را دارد که باید در هنگام خرید این سنگ زیبا به آن دقت نمود. لازم به ذکر است تراش های فیروزه معمولاً به صورت کبوچان، دانه تسبیحی و فانتزی است.

خشکبار ،سوغاتی خوشمزه مشهد

سوغات مشهد - اجیل و خشکباریکی از انواع سوغات مشهد که هر زائر و مسافری که به شهر مشهد سفر میکند نمیتواند از آن چشم بپوشاند ،آجیل و خشکبار مرغوب مشهد است که در فروشگاه های خشکبار مشهد عرضه میگردد.

در این فروشگاه ها عرضه خشکبار ،ظرف هایی مملو از برگه های مختلف آلوچه، میوه های خشک، نخود و کشمش، گردو، پسته و … در معرض دید مشتریان قرار گرفته است و کمتر کسی میتواند بی تفاوت از کنار این خوردنی های جذاب عبور کند.

از دیرباز آجیل و خشکبار در فرهنگ و ذائقه مردم ایران مخصوصاً مردم شهر مشهد جایگاه ویژه ای داشته است و علت این موضوع آن است که این خوردنی جذاب دارای پروتئین های مختلف بوده و یک خوراکی مغذی است و برای همه سنین توصیه میشود.

نظرات بینندگان