کد خبر: ۱۲۶۶۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷
نائب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

راه‌اندازی بانک اطلاعات زمین گردشگری/ نظام آماری شفاف در حوزه گردشگری تدوین شود/ قوانین مربوط به حوزه گردشگری بازنگری گردد

علیپور نائب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات در زمینه جذب گردشگری را سرلیست مشکلات این حوزه دانست و گفت: بسیاری از جاذبه‌های گردشگری در ایران به دلیل نبود طرح جامع گردشگری شناسایی نشده است!

به گزارش شیرازه، کشور جمهوری اسلامی ایران به واسطه داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب، فرهنگ غنی، آداب و رسوم مختلف، مهمان نوازی و جاذبه‌های فراوان تاریخی، باستانی و طبیعی و هزاران اثر ثبت شده ملی و جهانی دارای جاذبه گردشگری در جهان می‌باشد.

از نظر کارشناسان صنعت گردشگری، بسترهای اقتصادی در ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر منابع جانبی این حوزه مناسب نیست و عدم ساماندهی اماکن تاریخی و زیرساخت‌های گردشگری نامناسب از جمله موانع در رشد صنعت گردشگری محسوب می‌شود که بهتر است برای رشد هر چه سریع‌تر این صنعت به عواملی چون توسعه روزافزون راه‌ها و شبکه حمل و نقل و سهولت در دسترسی آن، ارتقاء سطح فرهنگ عمومی، اصلاح قوانین و مقررات و بهبود شرایط کار توجه کرد.

راه‌اندازی بانک اطلاعات زمین گردشگری/ نظام آماری شفاف در حوزه گردشگری تدوین شود/ قوانین مربوط به حوزه گردشگری بازنگری گرددنائب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار شیرازه موانع جذب سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را برشمرد و راهکارهایی را ارائه داد که در ادامه می‌خوانید.

مهدی علیپور با اشاره به توسعه گردشگری در جهان، این قرن را عصر صنعت گردشگری نامگذاری کرد و گفت: گردشگری به عنوان یکی از منابع در آمد و ایجاد اشتغال در سطح ملی می تواند رهیافتی برای توسعه اقتصادی باشد؛ به ویژه در زمانی که سود فعالیت های دیگر بخش‌های اقتصادی در حال کاهش باشد، جایگزین مناسبی برای آن‌ها و راهبردی برای توسعه است.

وی جذب سرمایه را یکی از مهمترین بسترهای افزایش تعاملات اقتصادی در عرصه های ملی و بین‌المللی عنوان و اظهار کرد: مهمترین عامل موثر در این جریان، توانایی کشورها در جذب سرمایه‌های خارجی است که مورد توجه برنامه ریزان دولتی و بنگاه های خصوصی قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی فارس گفت: رشد صنعت گردشگری می‌تواند با گسترش انواع خدمات، ایجاد فرصت های شغلی و زیرساخت‌ها به جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و داخلی کمک نماید. همچنین سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی نیز می‌تواند نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و بخصوص بخش گردشگری ایفا نماید.

علیپور افزود: چرخه عظیم مالی که به طور غیر مستقیم حول محور صنعت گردشگری میچرخد، به مراتب بیشتر از درآمدهای مستقیم بر اقتصاد جهانی تاثیرگذار است و گسترش صنعت گردشگری با توجه به مراکز سیاحتی و زیارتی و مناطق ناب و استثنایی طبیعی می‌تواند در رونق صنعت داخلی موثر باشد زیرا عموما گردشگران بهترین و در دسترس‌ترین صادرکنندگان صنایع داخلی هر کشور محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری در رتبه سومین صنعت درآمدزا و مهم دنیا قرار گرفته است، گفت: صنعت گردشگری نقش موثری در توسعه اقتصادی و فرهنگی ملل مختلف دارد و باعث ایجاد اشتغال و تحول در مناطق محروم می‌گردد بنابراین رونق این صنعت، اهمیت خاصی در حزوه های ملی و بین‌المللی دارد.

ضعف در توسعه زیر ساخت‌های گردشگری

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی فارس به بیان دیگر قابلیت‌های عمده صنعت گردشگری پرداخت و گفت: گسترش انواع خدمات، ایجاد فرصت های شغلی و توسعه زیرساخت ها و ایجاد فضای تعامل و توسعه اجتماعی و انسانی به مناسب شدن فضای جذب سرمایه گذاری خارجی کمک می‌کند و توسعه آن باعث ارتقای صنعت گردشگری است.

انگیزه‌های اقتصادی در سرمایه‌گذاری

این فعال حوزه گردشگری با اعتقاد به اینکه گردشگری، صنعتی است که توجه به آن می تواند وابستگی ما را به اقتصاد تک محصولی قطع کرده و کشور را به سمت پیشرفت همه جانبه و پایدار سوق دهد، گفت: جذب سرمایه‌های خارجی در کشورهای در حال توسعه، با هدف جستجوی منابع، جستجوی بازار و جستجوی کارایی دنبال می‌شود و جریان ورودی سرمایه گذاری‌های مستقیم به طور عمده در پاسخ به تامین منابع تولیدی و مالی برای سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت‌های تولید است که به تبع آن گسترش بازارهای صادراتی در چارچوب یک اقتصاد ملی و منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای دنبال می‌شود.

علیپور تصریح کرد: صنعت گردشگری با تمرکز ویژه بر مردم، از طریق ایجاد مشاغل مختلف به جوامع محلی، حیاتی دوباره می بخشد اما گردشگری پایدار از تمرکزی دوباره و سازگاری آن با شرایط موجود می گوید. باید بین محدودیت ها و استفاده از منابع توازنی یافت که تغییرات مداوم، نظارت و برنامه ریزی به ما این اطمینان را بدهد که گردشگری را می توان مدیریت کرد.

موانع پیش روی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری

به گفته وی، برخی از مهمترین موانع پیش روی صنعت گردشگری را عدم حمایت از سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری، عدم حمایت کافی از بخش خصوصی و تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، فقدان تسهیلات لازم برای بخش خصوصی مثل پرداخت وام های بلند مدت با بهره کم (مانند کشورهای توسعه یافته)، عدم واگذاری زمین مناسب با بهای دولتی، قوانین زائد و دست و پاگیر اداری به منظور ایجاد هتل ها و مراکز رفاهی، عدم تضمین امنیت سرمایه گذاری در صنعت گردشگری توسط دولت به منظور ایجاد انگیزه در بخش خصوصی، دانست.

علیپور عدم شناخت سلایقی جهانگردان و سیاحان داخلی و خارجی، پایین بودن سطح آگاهی جامعه در مورد جاذبه های گردشگری منطقه خویش، کمبود امکانات رفاهی، بهداشتی و پزشکی و نبود کمپ های گردشگری در منطقه، نبود برنامه‌ریزی مناسب به منظور پر کردن اوقات فراغت گردشگران و بی علاقگی روستاییان نسبت به توسعه صنعت گردشگری را موانع ارتقای این صنعت عنوان کرد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: از دیگر موانع در گسترش سرمایه گذاری، ضعف مدیریت کلان در صنعت گردشگری، عدم توجه به منابع انسانی در این صنعت، نبود برنامه جامع و استراتژیک، مشخص نبودن هدف ها و سیاست های ایرانگردی و جهانگردی می توان نام برد.

علیپور با تاکید بر اینکه ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات در زمینه جذب گردشگری سرلیست مشکلات در مسیر توسعه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری قرار دارد، اظهار تاسف کرد که بسیاری از جاذبه های گردشگری در ایران به دلیل نبود طرح جامع گردشگری شناسایی نشده و حتی ایرانیان از آن بی خبرند!

این کارشناس مسائل گردشگری درخصوص توسعه و تقویت این صنعت نیز گفت: توجه به زیرساخت‌های قانونی، تشویق و تقویت سرمایه‌گذاری داخلی بخش خصوصی، توجه به کارایی و بهره‌وری سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در زیرساخت‌ها و تحقیق و توسعه، توجه به سطح مهارت نیروی کار و اقداماتی درجهت افزایش ثبات سیاسی کشور از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به جذب بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت گردشگری و شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت در استان فارس منجر شود.

راه‌اندازی بانک اطلاعات زمین گردشگری

علیپور تامین زمین مورد نیاز پروژه‌ها را از ضروری‌ترین اقدامات در راستای تحقق اهداف توسعه زیرساخت‌های گردشگری عنوان و اظهار کرد: در گذشته بسیاری از سرمایه‌ها به دلیل نبود اطلاعات کافی و کاربردی از زمین‌های مستعد و مناسب از این بخش خارج شده است و برای برگشت چنین سرمایه‌هایی شرکت توسعه گردشگری استان فارس، بانک اطلاعات زمین گردشگری را برای معرفی زمین مناسب به سرمایه‌گذاران راه‌اندازی کرده است که در این بانک، علاوه بر شناسایی اراضی دولتی مستعد برای ایجاد زیرساخت‌ها با هماهنگی سازمان‌های متولی با فراخوان عمومی اراضی مناسب و دارای شرایط منطبق با ضوابط سازمان‌های متولی که مالکان بخش خصوصی آن‌ها حاضر به معرفی اراضی خود به منظور مشارکت یا واگذاری به سرمایه‌گذاران هستند، شناسایی می‌شوند.

راهکارهایی برای توسعه و تقویت صنعت گردشگری

نائب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران بر ضرورت تدوین و ارائه قوانین و سازوکارهای مناسب فرهنگی، اجتماعی و گمرکی برای حمایت از گردشگران تاکید و اظهار کرد: باید قوانین و مقررات ورود و خروج اتباع خارجی و همچنین قانون چگونگی جذب سرمایه‌گذار داخلی و سرمایه‌گذار مستقیم خارجی بازنگری شود.

علیپور با بیان اینکه باید ایران به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان به عنوان مقصد گردشگری از طریق دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ای برون‌مرزی معرفی گردد، گفت: باید با توجه به ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشور برای جذب توریست از سایر کشورها سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کرد.

وی بر توجه به روستا به عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های حوزه گردشگری در بخش بوم‌گردی و اجرای طرح‌های جامع روستایی تاکید و خاطرنشان کرد: در اولویت قرار دادن صنعت گردشگری در قالب پروژه‌های ملی رشد اقتصادی را به دنبال دارد.

این فعال حوزه گردشگری پیشنهاد کرد: برند و نشان گردشگری برای کشور ارائه گردد و از طریق دستگاه دیپلماسی فرهنگی این نشان در سایر کشورها تبلیغ گردد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی فارس ضرورت تدوین نظام آماری شفاف در حوزه گردشگری و تصمیم‌گیری بر اساس آن را یادآور شد و گفت: باید بودجه و تسهیلات مناسب بانکی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اختصاص یابدو در اخذ مجوزهای مربوط به ساخت و توسعه زیرساخت‌ها یکپارچگی وجود داشته باشد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷
0
همه می گویند بشود باید
اما
فاعل مجهول است
کی چگونه