کد خبر: ۱۲۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷
در همایش شهرسازی هویت محله ایرانی مطرح شد:

در نظام برنامه ریزی شهری کمتر به کیفیت شهرها توجه شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی در شهر جدید صدرا گفت: متاسفانه در نظام برنامه ریزی شهری کمتر به کیفیت شهرها توجه شده است و شهرها در حال حاضر با تنزل شدید کیفیت زندگی مواجه شده اند.
به گزارش شیرازه، همایش معماری و شهرسازی هویت محله ایرانی با موضوع بازآفرینی شهری، حس تعلق و هویت در محله های شهر معاصر ایرانی اسلامی به میزبانی انجمن علمی شهرسازی دانشگاه شیراز و با همکاری شرکت عمران شهر جدید صدرا برگزار شد.

در این همایش که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، شهردار شیراز، معاون استاندار فارس، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا ، رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز و دیگر مقامات استانی و جمعی از اساتید و دانشجویان معماری و شهرسازی استان برگزار گردید، مسائل شهرسازی امروز جامعه به ویژه در زمینه هویت و بازآفرینی شهری مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در این جلسه ضمن اشاره به روند شهرنشینی و گسترش بی رویه شهرنشینی در دهه های گذشته بررسی مسائل و مشکلات شهرنشینی به بار آمده را مهمترین هدف از تشکیل چنین جلسات دانست و افزود: متاسفانه در نظام برنامه ریزی شهری کمتر به کیفیت شهرها توجه شده است و شهرها در حال حاضر با تنزل شدید کیفیت زندگی مواجه شده اند. وی تلاش برای فراهم کردن کیفیت ها در زندگی را راهگشای مسائل امروز جامعه دانست.

ایزدی همچنین تصریح کرد: شهر شیراز برخوردار از صفت های بی نظیری است و اساتید و صاحبنظران برجسته ای در حوزه معماری و شهرسازی دارد لذا توصیه می کنم در ادامه حرکتی که در پایتخت صورت گرفته است، خانه گفتمانی به منظور نزدیکی بیشتر دانشگاهها و دستگاههای مدیریت شهری در این شهر تاسیس گردد تا علاوه بر انتقال دانش، از دیدگاههای جوانان در حوزه بازآفرینی شهری بهره مند گردیم.

خلیل حاجی پور مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز در این جلسه کلیدواژه این نشست را دو مقوله کیفیت و هویت دانست و گفت: در زندگی شهری امروز کیفیت اعم از کیفیت مکان، زیست یا زندگی مقوله های فراموش شده در شهرها هستند.

 وی افزود: جامعه و شهرهای ما امروزه به شدت متقاضی کیفیت هستند اما پرسش کلیدی این است که آیا جامعه تخصصی و حرفه ای ما و دانشگاههای ما آمادگی پاسخ دادن به این تقاضا را دارد؟ برای این منظور شاید بازخوانی و بازاندیشی سرفصل های آموزش دوره های شهرسازی مهمترین نیاز امروز دانشگاههای ما باشد.


نظرات بینندگان