کد خبر: ۱۲۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی شهید رجایی شیراز مطرح کرد:

موتورسواران صدرنشین آمار مصدومان تصادفات/ افزایش تعداد مصدومین سوانح رانندگی

دکتر مصباحی گفت: بیش از 48 درصد از مصدومان سوانح ترافیکی از طریق موتور سیکلت دچار حادثه شدند، یعنی موتورسوار با عابرپیاده یا خودرو تصادف کرده است.

موتورسواران صدرنشین آمار مصدومان تصادفات/ افزایش تعداد مصدومین سوانح رانندگیبه گزارش شیرازه، رئیس بیمارستان فوق تخصصی مرحوم حاج «محمداسماعیل امتیاز» و مرکز فوریت های پزشکی شهید رجایی شیراز با بیان اینکه این مرکز از سال ۸۷ به عنوان تنها مرکز ترومای جنوب کشور، فعالیت خود را آغاز کرده است، از انجام سالانه بیش از ۱۲هزار عمل جراحی در زمینه‌ های تخصصی و فوق تخصصی در این مرکز درمانی خبر داد.

دکتر «سید امیررضا مصباحی» گفت: این مرکز ۴۰۰ تخت مصوب دارد که ۳۶۰ تخت آن فعال و درصد ضریب اشغال تخت 75 درصد است که در مواقع ضروری و ازدحام، آمار ضریب اشغال تخت به بالای ۱۰۰درصد و فعال شدن 450 تخت می‌رسد.

این فوق تخصص جراحی ستون فقرات و لگن با اشاره به پذیرش روزانه ۴۰۰ بیمار در این بیمارستان، عنوان کرد: به طور میانگین روزانه بالغ بر ۲۷۰ تخت این بیمارستان فعال و متوسط مدت بستری بیماران در این بیمارستان، پنج روز است.

رییس بیمارستان شهید رجایی ادامه داد: در مورد ۹۳ درصد بیماران، پیش از ۶ ساعت ابتدایی مراجعه به بیمارستان به کمک اورژانس، اقدامات تشخیصی، درمانی و ترخیص بیماران انجام می‌شود؛ همچنین در کمتر از ۱۲ ساعت، 100 درصد بیماران مراجعه کننده تعیین تکلیف می ‌شوند، بیمارانی هم که با نظر خودشان از اورژانس خارج می شوند، 3 درصد هستند که آمار قابل قبولی است.

دکتر مصباحی با بیان اینکه درصد بالایی از بیماران ترومایی جنوب کشور در این مرکز تعیین تکلیف و خدمات تخصصی و فوق تخصصی به آن‌ها ارائه می‌شود، اضافه کرد: اعمال جراحی انجام شده در یک سال اخیر ۶ هزار و ۲۰۰ عمل جراحی ارتوپدی، بالغ بر سه هزار جراحی در حوزه تخصصی جراحی عمومی، هزار و ۸۰۰ جراحی پلاستیک(بازسازی اندام ها، صورت یا مناطق مختلف بدن)، هزار جراحی مغز و اعصاب به صورت اورژانسی و ۸۰۰ جراحی فک و صورت در این بیمارستان انجام می‌ شود.

او بیان کرد: تعداد کل مراجعان تصادفی به بیمارستان تا پایان آبان سال جاری، ۱۰ هزار و ۶۰۰ مورد است که از این تعداد حدود 70 درصد یعنی هفت هزار و ۷۰۰ نفر مرد و دو هزار و ۹۰۰ نفر از مصدومان حوادث ترافیکی زنان بوده‌اند.

موتورسواران صدرنشین آمار مصدومان تصادفات

رییس بیمارستان شهید رجایی با بیان اینکه کمتر از ۱۰ درصد از مراجعان این بیمارستان مربوط به بیماران استان ‌های همجوار هستند، گفت: طی 8 ماه اخیر 2 هزار و 800 نفر یعنی۲۶ درصد کل مصدومان تصادفی ارجاعی را رانندگان موتورسیکلت، ۲۵ درصد که 2 هزار و 700 مورد بوده را سرنشینان خودرو، ۲۱ درصد یعنی 2هزار و 200 راننده خودرو و ۲۰ درصد که 2 هزار و 100 عابر پیاده پیاده و هشت درصد یعنی 800 مورد نیز مربوط به سرنشینان موتورسیکلت بوده است که دچار حادثه و به بیمارستان رجایی منتقل شدند.

مصباحی تصریح کرد: بالغ بر 48 درصد از مراجعین ما از طریق موتور سیکلت دچار حادثه شدند، یعنی موتورسوار با عابر پیاده یا خودرو تصادف کرده است؛ رانندگان حادثه دیده موتور سیکلت زیر 30 سال هستند البته سن کمتر از 20 سال نیز آمار قابل توجهی دارد.

او تعداد فوتی های سوانح رانندگی در فارس را زیاد دانست و گفت: آمار مراجعان این بیمارستان از ابتدای سال تا پایان آبان 10هزار 600 نفر بوده که 2800 نفر آنان وضعیت حاد داشته و از این تعداد ۲۶۸ مورد فوت کرده که ۱۷۵ نفر آنان بیماران تصادفی بوده اند، بیماران دیگر نیز مربوط به سقوط از ارتفاع، سوانح شغلی و ورزشی و برخی نیز خشونت خانگی بودند.

رییس بیمارستان شهید رجایی تاکید کرد: مصدومانی که با اورژانس به بیمارستان شهید رجایی شیراز مراجعه می‌کنند، اگر در بدو ورود علایم حیاتی نداشته باشند و در مورد آن‌ها تشخیص فوت داده شود، در آمار فوتی بیمارستان شمارش نمی ‌شوند.

سهل‌انگاری رانندگان، نواقص خودرو و جاده از عمده علل تصادفات

دکتر مصباحی گفت: بیشتر افراد مراجعه کننده به بیمارستان رجایی گروه سنی زیر ۴۰ سال هستند که با تلاش پزشکان، پرستاران و کارکنان با تجربه این بیمارستان، بالغ بر ۹۷ درصد مراجعان با بهبودی کامل و‌ نسبی بیمارستان را ترک می‌کنند.

او با اشاره به اینکه به گفته کارشناسان پلیس، علت بیشتر تصادفات سهل انگاری رانندگان است، گفت: نواقصی که در جاده ها و خودروها است نیز به عنوان علل تصادف مطرح می‌شود اما من در جایگاهی نیستم که اظهار نظر کارشناسی در این باره بکنم.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه ۷۰ درصد بیماران بستری شده در این بیمارستان را مصدومان سوانح ترافیکی شامل می شود، از ایجاد ستاد هدایت اورژانس به عنوان یکی از ابتکارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز نام برد که در این ستاد اعزام بیماران بین بیمارستانی در شهرستان های استان و سایر استان ها، ساماندهی می شود.

افزایش تعداد مصدومین سوانح رانندگی

رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز بیان کرد: متاسفانه درصد مراجعین به بیمارستان رو به رشد است که امسال 3 تا 4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش مراجعات به بیمارستان داشتیم و بخشی از آن به توسعه خدمات بر میگردد اما اینکه به جای کاهش سوانح با افزایش مواجه هستیم نگران کننده است.

او از خریداری یک دستگاه ام آر آی برای بیمارستان شهید رجایی شیراز نیز خبر داد و گفت: یک میلیارد و 500 میلیون تومان از طرف بیمارستان برای این دستگاه هزینه شده است که فعلا از گمرگ ترخیص نشده که امیدوارم تا پایان سال در بیمارستان نصب شود.

این فوق تخصص جراحی ستون فقرات و لگن با بیان اینکه در ماه های شلوغ سال به صورت هفتگی 6 الی 7 مورد و در ماه های خلوت 3 الی 4 مورد عمل جراحی پیچیده لگن و ستون فقرات انجام می‌دهیم، یادآور شد: با یکی از پزشکان آلمانی که صحبت می‌کردم میگفت تعداد جراحی لگن که شما در بیمارستان انجام می‌دهید به اندازه آمار مراجعین یک ساله ما در آلمان است!

رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص خروج پزشکان از بیمارستان و رفتن به مراکز خصوصی اظهار داشت: گرفتاری که نظام سلامت در بحث اقتصادی دارد موجب نارضایتی پزشکان می‌شود البته خروجی از متخصصین و فوق متخصصین شهید رجایی نداشتیم و تمام وقت جغرافیایی در حال خدمت هستند.

مطالبات 14میلیارد تومانی از بیمه

او مطالبات بیمارستان شهید رجایی از بیمه ها را 14 میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: بیمه سلامت با سیاست گذاری که اخیرا داشته مطالبات 97 را به صورت ماهانه 60 درصد واریز می‌کند اما 6 ماهه دوم 96 هنوز پرداخت نشده است.

دکتر مصباحی ادامه داد: عمده مطالب ما از وزارت بهداشت و درمان مربوط به ماده 92 است چون عمده مراجعین ما حادثه دیده و تصادفی هستند.

کمبود دارو نداریم اما برای تهیه آن بحران‌ داریم

رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه گفت: تحریم‌ها اثرات سوء در همه حوزه‌ها از جمله نام سلامت داشته است اما دچار بحران کمبود دارو نشده‌ایم هرچند دچار بحران دسترسی و تهیه اقلام دارویی و تجهیزات هستیم زیرا در گذشته بسیاری از نیازهای بیمارستان از طریق بیش از ده شرکت و به صورت اعتباری و با شرایط آسان تهیه می‌شد اما درحال حاضر ممکن است تنها دو سه شرکت اقلام را ارائه دهند که آنان هم بخاطر مشکلات اقتصادی فقط به صورت نقدی کار می‌کنند و در کل با توجه به حجم مطالبات سال سختی را سپری می‌کنیم و اگر تاکنون خدمات‌دهی آسیبی ندیده است به دلیل زحمات و تدابیر هیات رئیسه دانشگاه می‌باشد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان