کد خبر: ۱۲۶۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷

قاچاق خاک وطن؛ از هشدارهای سریالی تا تایید و تکذیب مسئولان/ سکوت مدیر کل منابع طبیعی در مورد قاچاق خاک در فارس/لزوم ورود سازمان‌های نظارتی

هرچند مسئولان استان فارس درمورد ادعاهای اخیر درخصوص قاچاق خاک از فارس سکوت اختیار کرده‌اند اما باید هرچه سریع‌تر نهادهای نظارتی به موضوع ورود کرده و در این زمینه شفاف‌سازی انجام شود.
قاچاق خاک وطن؛ از هشدارهای سریالی تا تایید و تکذیب مسئولان/ سکوت مدیر کل منابع طبیعی در مورد قاچاق کالا در فارس/لزوم ورود سازمان‌های نظارتی

به گزارش شیرازه، قاچاق خاک موضوعی است که بارها مسئولین مختلف نسبت به آن هشدار داده و برخی دیگر آن را تایید و تکذیب کرده‌اند. در آخرین مورد اوایل هفته جاری علی مریدی، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست از قاچاق خاک‌های مراتع و مزارع ایران به ویژه در استان‌های جنوبی از جمله فارس از دهه ۸۰ تا کنون خبر داد. او حتی مقصد و نوع استفاده از خاک‌های قاچاق را نیز اعلام کرده و گفته است: مقصد این خاک‌های قاچاق‌شده کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌ویژه امارات و قطر است که در امارات برای ساخت جزایر مصنوعی و در قطر برای خشک کردن دریا استفاده می‌شود.

این فعال محیط زیستی معتقد است: خاک‌های معدنی هم که برای تولید فولاد، آهن و مس استفاده می‌شود و ارزش اقتصادی بالایی دارد، در قالب صادرات و از مبادی رسمی از کشور خارج می‌شوند که با توجه به ارزش بالای این نوع خاک، صادرات آن هم به محیط زیست و هم به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

در آذرماه سال 95 نیز معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر قاچاق خاک از جزیره هرمز و دیگر نقاط کشور که خارج از مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست است، گفته بود: بارها نگرانی خود را به‌صورت کتبی به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت جهادکشاورزی اعلام کردیم.

مسعود منصور، معاون وقت حفاظت و امور اراضی سازمان‌جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در آذرماه همان سال 95، ضمن تایید خبر قاچاق خاک از کشور، با اشاره به اینکه قانونگذار صدور هر گونه خاک کشاورزی، مرتعی و نباتی را به خارج از کشور ممنوع کرده است، اعلام کرد که دستگاه‌های متولی خاک باید به سرعت دور هم بنشینند و با قاچاق خاک از کشور مقابله کنند.

پاس‌کاری توپ حفاظت از خاک در زمین محیط زیست، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی!

درحالی که مسئولان محیط زیستی ضمن هشدار درخصوص قاچاق خاک برای برخورد با آن توپ را در زمین دیگران می‌اندازند که علی اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تیرماه 96 اعلام کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید در رابطه با فروش خاک شفاف سازی کند و در چارچوب قوانین و اختیارات پیگیری‌های لازم را انجام داده و بر حسب وظیفه از فروش خاک جلوگیری نماید که در این رابطه تکالیفی در لایحه حفاظت از خاک برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.

تعدادی از نمایندگان مجلس هم نسبت به قاچاق خاک حساسیت نشان داده و اعلام کرده بودند که خاک ایران در پوشش سیمان، قاچاق می‌شود.

تایید و تکذیب یک مسئول!

مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس نیز در همایش «زمین در تب» که ۱۷ آذر ماه ۹۴ در شیراز برگزار شد، گفته بود: یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی استان قاچاق خاک کشاورزی به کشور‌های همسایه خلیج فارس است که خطر از بین رفتن خاک کشاورزی را در پی دارد. اما وی چهار روز پس از این اظهارات در گفتگو با خبرنگار شیرازه اظهار کرد که احتمال قاچاق خاک کشاورزی وجود دارد اما تاکنون گزارشی مبنی بر قاچاق خاک ارائه نشده است. در سال‌های قبل درخواست صادرات خاک از کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح شد که خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران طی مصوبه‌ای صادرات خاک کشاورزی را ممنوع اعلام کردند.

در همین رابطه قاسمی، مدیر جهاد کشاورزی فارس نیز در بهمن 94 گفته است: تا به حال در قسمت های مربوط به حوزه کشاورزی قاچاق خاک نداشته ایم.

قاچاق رسمی خاک در پوشش مواد اولیه سیمان!

خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس نیز آبان ماه 95 درگزارشی با عنوان «تاراج خاک فارس» اعلام کرد: سودجویان خاک صنعتی را در شهرستان های سپیدان، گردنه کولی کش شهرستان آباده و ارسنجان جمع آوری و با انتقال خاک به یکی از کارخانه های سیمان کنگان بوشهر خاک را به کلینکر تبدیل و از کشور خارج می کنند. علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در واکنش به این گزارش اقدام یک مجموعه معدنی در شهرستان ارسنجان فارس را قانونی اعلام و گفته بود: این واحد فرآوری مواد معدنی حقوق دولتی را در ازای این بهره برداری پرداخت می کند و هیچ اقدام خلاف قانونی در این زمینه صورت نگرفته است. زیرا برخلاف گزارش های انتشار یافته، کلینکر از مواد اولیه تولید سیمان است و در کشاورزی کاربردی ندارد و از طرفی، صادرات آن نیز ممنوعیت قانونی ندارد!

قاچاق خاک به بهانه صادرات گل!

حسین بشارتی، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب نیز روز گذشته نسبت به قاچاق خاک با بهانه صادرات گل و گیاه هشدار داد و گفت: امیدواریم مسئولین موضوع قاچاق خاک را جدی بگیرند چون خاک یک منبع تجدیدناپذیر و یا دیرتجدیدپذیر است و تشکیل یک سانتیمتر از آن سال‌ها زمان می‌برد بنابراین باید از آن حفاظت کنیم. این خاک مثل یک سفره است که همه ازآن بهره می‌برند و اگر فقیر شود همه ضرر می‌کنند.

مقام معظم رهبری نیز درخصوص اهمیت حفاظت از منابع خاکی می‌گویند: حفاظت از منابع خاکی مهم‌تر از حفاظت از منابع آبی است زیرا شاید بتوان از طریق شیرین کردن آب دریا منابع آبی را تأمین کرد اما هیچ کشوری حاضر نیست به کشور دیگر خاک بفروشد و باید با اجرای طرح‌های آبخیزداری و تامین پوشش گیاهی مطلوب تلاش کنیم خاک مرغوب موجود از دسترس خارج نشود.

سکوت مسئولان فارس

تا این لحظه هیچ یک از مسئولین مربوطه استان فارس درمورد ادعاهای اخیر کارشناسان و فعالان محیط زیست درخصوص قاچاق خاک از فارس واکنشی نشان نداده و پیگیری خبرنگار شیرازه برای مصاحبه با مدیرکل بهزیستی فارس و نمایندگان مجلس راه به جایی نبرده است. بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی فارس که روزهای آخر دوران خدمت خود را طی می‌کند نیز در اقدامی تعجب‌برانگیز پاسخگویی به سوالات مربوط به این حوزه را به مدیرکل جدید حواله کرد!

با توجه به اهمیت موضوع وطن‌فروشی از نوع خاک که تاثیر و تهدیدات بسیار جدی برای نسل آینده در پی دارد، باید هرچه سریع‌تر مراجع و نهادهای نظارتی به موضوع ورود کرده و با خاطیان احتمالی به گونه‌ای برخورد شود که دیگر کسی سودای تاراج خاک میهن به ذهنش خطور ننماید.

انتهای پیام

نظرات بینندگان