کد خبر: ۱۲۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷

نکات تغذیه ای در شب یلدا

در شب یلدا لذت استفاده از خوراکی‌های متنوع را تبدیل به مشکلات حاصل از پرخوری نکنید.
به گزارش شیرازه، آرام آرام به آخرین روز‌های پاییز نزدیک می‌شویم و ایرانیان طبق سنت هر ساله به پیشواز یلدا می‌روند و بلندترین شب سال را جشن میگیرند.

شب یلدا یک شب خاطره انگیز در سال است که خوراکی‌های خوشمزه آن را رنگ و جلا می‌دهند. در این شب اکثر ما یا مهمان داریم یا به مهمانی می‌رویم.
ایرانی‌ها هم که در پذیرایی از مهمان، آن هم در شب یلدا ید طولایی دارند. اما زمان میل کردن خوراکی‌های خوشمزه شب یلدا، به سلامتی بعد از آن هم فکر کنید.
ریحانه بصیرت دانشجوی مقطع دکترای تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی در خصوص چگونگی انتخاب آگاهانه خوراکی‌های سالم نه تنها در این شب بلکه در تمام شب‌های بلند زمستان، توضیحاتی ارایه داد.
وی با تاکید بر لزوم محدود کردن مصرف آجیل، افزود: نه تنها در این شب بلکه در هیچ زمان دیگر نیز، آجیل شور نباید خورده شود و توصیه میشود آجیل تنها بصورت خام مصرف شود و در میان آجیل‌ها خوردن پسته، انواع بادام، قندق و گردو بر انواع تخمه‌ها ارجحیت دارد.
بصیرت در خصوص نکات بهداشتی که در تهیه آجیل باید رعایت شود، ادامه داد: کیفیت بهداشتی آجیل از دیگر نکات مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد و باید تهیه آن از مکان‌هایی باشد که از لحاظ بهداشتی به آن اطمینان هست.
این کارشناس تغذیه توصیه کرد: آجیل هایی، چون پسته، بادام، گردو و فندق بصورت پوست نشده؛ خریداری شوند و سپس در منزل و در شرایط بهداشتی پوسته آن‌ها جدا شده و مصرف شوند. حتی الامکان از مصرف باسلوق بدلیل کالری فراوانی که دارد خودداری شود، ولی در صورت تمایل به مصرف آن باید دارای بسته بندی بهداشتی؛ تاریخ تولید و انقضا باشد و باسلوق‌های فله‌ای که با روش‌های قدیمی تهیه شده اند و نخ یا گردو در داخل آن هست، بدلیل بهداشتی نبودن توصیه نمی‌شود.
او اظهار کرد: میوه‌های خاص شب یلدا نظیر هندوانه، انار و برگ‌های خشک میوه (توت خشک، انجیر و کشمش) همگی سمبلی از تغذیه صحیح در فصل زمستان به شمار می‌رود و موجب افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
بصیرت ادامه داد: این میوه‌ها سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین A.، C. و لیکوپن است که در پیشگیری از بیماری‌ها سودمند هستند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در فصل زمستان میل به آب کمتر می‌شود و احتمال بروز یبوست بیشتر می‌شود، میوه‌های خشک از ایجاد یبوست جلوگیری می‌کند.
ریحانه بصیرت ادامه داد: انواع آجیل به علت دارا بودن چربی‌های مفید نه تنها تامین کننده انرژی کافی برای فعالیت در آب و هوای سرد زمستان است، بلکه به علت سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی مختلف از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند.
او همچنین در مورد چغندر (لبو) افزود: چغندر که سفره شب یلدا را رنگین‌تر می‌کند، دارای بتائین و بتاسیانین است که به ترتیب در سلامت عروق خونی و پیشگیری ازسرطان نقش دارند.
این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی توصیه کرد: با خوردن شامی سبک در این شب، لذت استفاده از خوراکی‌های متنوع را تبدیل به مشکلات حاصل از پرخوری نکنید.
وی تصریح کرد: از آنجایی که در شب یلدا انواع تنقلات حجیم و پرکالری استفاده می‌شود، توصیه می‌شود که شامی سبک مصرف شود تا از مشکلات گوارشی و سوهاضمه پیشگیری گردد.
بصیرت در پایان با اشاره بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در شست و شوی دقیق میوه ها، بر خوردن سیب با پوست تاکید کرد و یادآور شد: سیب بدلیل داشتن پکتین فراوان در پوست خود به تنظیم فعالیت دستگاه گوارش و تنظیم قند و چربی‌های خون کمک می‌کند. پرتغال نیز دارای مقدار زیادی پکتین بوده و منبع غنی ویتامین ث. و فیبر است و در تنظیم قند و چربی خون و کاهش کلسترول بد خون موثر است.

صدا و سیما فارس


نظرات بینندگان