کد خبر: ۱۲۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
در همایش مبارزه با فساد، احیای اعتماد مطرح شد؛

نانِ مفاسد اقتصادی در تمام منازعات سیاسی پخته می شود/ بانک های خصوصی غده سرطانی در کشور هستند/ تامین کسری بودجه و منابع مالی برای فساد از جیبِ مردم/ برنامه ریزی برای افزایش دلار به 20 هزار تومان توسط دولت!

اقتصاد دان حوزه فقر و نابرابری با اظهار اینکه دولت در جیب قدرت های بزرگ است، گفت: تصمیماتی که امروز دولت می گیرد اعم از تخصیص منابع به پتروشیمی ها، فولادی ها، منابع و معادن و ارائه امتیازهایی به خودروسازان و نظام بانکی، مافیاهایی هستند که در اقتصاد کشور با کمک نظام تصمیم گیری های اساسی شکل گرفته و می بینیم که امروز دولت در تسخیر این ها است.
نانِ مفاسد اقتصادی در تمام منازعات سیاسی پخته می شود/ بانک های خصوصی غده سرطانی در کشور هستند/ تامین کسری بودجه و منابع مالی برای فساد از جیبِ مردم/ برنامه ریزی برای افزایش دلار به 20 هزار تومان توسط دولت!به گزارش شیرازه، همایش مبارزه با فساد، احیای اعتماد در شامگاه چهارشنبه بیست و هشتم آذر ماه با حضور محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و بهاره آروین عضو هیئت علمی گروه جامعه‌ شناسی دانشگاه تربیت مدرس در تالار احسان شیراز برگزار شد.

دبیر حزب اعتماد ملی استان فارس با بیان اینکه امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که حجمی از ناراحتی، نارضایتی و بی اعتمادی مردم را به دلایلی چون گرانی، خشکسالی، بیکاری و فساد را شاهد هستیم، گفت: هیچ کدام از این عوامل به اندازه فساد در ایجاد بی اعتمادی در مردم موثر نبوده است.

محمدحسن گلرخیان با اظهار اینکه فساد مشکلی است که مردم عملا هیچ توجیهی را برای آن نمی پذیرند، اعلام کرد: در این همایش، فساد را در معنای اعم از اداری، قضایی، مالی و غیره استفاده کردیم که همه آنها با هم پیوسته هستند.

وی افزود: فساد اداری زمنیه ساز فسادهای بزرگ است و فسادهای بزرگ مالی و غیره را تشدید می کند.

این فعال سیاسی با اعلام اینکه به اندازه کافی در جاهای مختلفی اعم از فضای حقیقی و مجازی فسادها افشاگری می شود، از افشای صِرفِ این پدیده چیزی عاید کشور نخواهد شد، گفت: سوت زدن و کف زدن و هورا کشیدن در جاهای دیگری انجام خواهد شد، اکنون اینجا هستیم تا از منظر متفاوتی به مقوله فساد بپردازیم و نظرات برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را در این خصوص بدانیم.

دبیر حزب اعتماد ملی استان فارس اذعان داشت: موضوع فساد باید سیاست زدایی شود چرا که عملا سیاست زدگیِ مقوله فساد چه در انجام و چه در مبارزه با آن آفت بزرگ فساد است.

نانِ مفاسد اقتصادی در تمام منازعات سیاسی پخته می شود
گلرخیان با بیان اینکه مفسدین و فاسدین به خوبی در اختلافات جناحی بازی می کنند، اظهار داشت: خیلی راحت هر گونه برخوردی را به جناح مقابل می چسبانند و درواقع باید گفت که نانِ مفاسد اقتصادی در تمام منازعات سیاسی پخته می شود.

وی با تاکید بر اینکه برای برخورد جدی با این مقوله یک عزم ملی و فراجناحی لازم است، تصریح کرد: مبارزه با فساد به قدری جدی شده که بعضی نشست ها در جریان های سیاسی صراحتا اعلام می کنند که شکافِ چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا دیگر شکاف های جدی کشور نیست.

این فعال سیاسی اظهار داشت: امروز فساد باید، شکاف و حدفاصلِ بین نیروهای کشور باشد، بین اصلاح طلبان و اصولگرایان سالم و همتایان فاسد خودشان.

دبیر حزب اعتماد ملی فارس اعلام کرد: نمی توان گفت فساد به قدری شده که یا نمی شود کاری کرد و یا اگر هم بتوان کار انجام داد باید آن را به بزرگان و مدیران ارشد در بالای نظام و کشور واگذار کرد چرا که افرادی وجود دارند که توانسته اند قدم های بزرگی در این راه بردارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا به بیان مطالبی درخصوص نمونه های بارز فساد در جامعه پرداخت و نابرابری را ریشه اول فساد دانست و گفت: بنا به عواملی چون جنگ، تحریم‌ ها، بی تجربگیِ مسئولان، انقلاب و ضد انقلاب در اقتصادِ اولِ انقلاب در حوزه اقتصاد موفق نبوده ایم‌.

حسین راغفر با بیان اینکه وقتی که قرار است اقدامی صورت بگیرد برایش آمار سازی هم می شود؛ مثل اینکه می گویند ایرانی ها بیشترین مصرف کنندگان بنزین هستند، تصریح کرد: این یک دروغ است چرا که ایران طبق همان آمارهایی که به درست و غلط بودنشان کاری نداریم به لحاظ مصرف بنزین هفدهمین اقتصاد جهان و سی اُمین مصرف کننده بنزین است.

وی افزود: وقتی می خواهند قیمت بنزین را بالا ببرند شروع می کنند به آمارسازی که ایرانیان بیشترین اتلاف منابع، بنزین و غیره را دارند.

اقتصاد دان حوزه فقر و نابرابری خاطرنشان کرد: با اتمام جنگ، همه عوامل کنار گذاشته شد و ما شاهد یک تغییر ایدئولوژی هستیم، ایدئولوژی که در دهه اول است حمایت از محرومین و گروه های پایین جامعه و کاستن از نابرابری ها است اما این تغییر ایدئولوژی بلافاصله بعد از جنگ تاکیدش در حمایت از کارآفرینان است که حالا معلوم نیست چه کسانی هستند.

راغفر اذعان داشت: طبیعی است که راه حل چنین گفتمانی خصوصی سازی است و بُعد خصوصی سازی ها با قوم و خویش های رئیس جمهور و اطرافیان شروع شد.

بانک های خصوصی غده سرطانی در کشور هستند
این استاد دانشگاه بیان کرد: نهضت خصوصی سازی این عملکرد را ظرف همین سی سال گذشته داشته است و صرف نظر از اینکه چه کسی رئیس جمهور بوده اتفاق افتاده است.

وی افزود: بانک های خصوصی امروز غده سرطانی کشور و منشا شکل گیری بسیاری از فسادها و از جمله نابرابری ها هستند.

این اقتصاد دان با اظهار اینکه فساد فی ذاته وجود ندارد، فساد را محصول نابسامانی های گسترده در جامعه دانست که عوامل نابرابری ساز علت عمده آن است، گفت: اصلی ترین آنها سیاست های بخش عمومی است، دولت ها و حکومت ها تصمیماتی می گیرند که موجب تولید نابرابری می شود.

راغفر اذعان داشت: اینکه قیمت ارز چقدر و نرخ بهره بانکی چگونه باشد، منابع ارزی کشور را به چه کسانی تخصیص بدهیم و تخفیف های مالیاتی چگونه باشد، تصمیمات کلانی هستند که در ساختِ سیاسی کشور تعیین می شود و هیچ کدام از این ها را صنف لوله بخاری سازها تعیین نمی کنند.

وی افزود: این ها توسط افرادی که در بانک مرکزی نشسته اند تعیین می شود و تصمیم گرفته می شود که چگونه باید منابع عمومی را به بخش های مختلف تخصیص بدهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با اعلام اینکه ما بعد از جنگ، شاهد چهار شوکِ ارزی هستیم که این ها خانمان برانگیز بودند، بیان کرد: در دهه اول انقلاب علیرغم اینکه جامعه ما فقیرتر بود، بسیاری از این نابسامانی های امروزی اعم از کودکان کار و خیابانی، زنان خیابانی، جرم و جنایت به شکل امروزی، طلاق، اعتیاد و فرار مغزها به شکل امروزی وجود نداشت.

راغفر با تاکید بر اینکه همه این ها محصول تغییر ایدئولوژی است که در این سه دهه اخیر و بعد از جنگ در کشور ما اتفاق افتاده، تصریح کرد: در این تغییر ایدئولوژی، محور یک فردگراییِ مبتذلی است که حاکم می شود و به تدریج نهادهای قدرتمندی در کشور شکل می گیرند و سپس ما با شکل گیری پدیده تسخیر دولت مواجه می شویم.

تامین کسری بودجه از جیب مردم توسط دولت/ تامین منابع مالی برای فساد از دارایی مردم/ برنامه ریزی برای افزایش دلار به 20 هزار تومان توسط دولت!
اقتصاد دان حوزه فقر و نابرابری با اظهار اینکه دولت در جیب این قدرت های بزرگ است، اذعان داشت: تصمیماتی که امروز دولت می گیرد اعم از تخصیص منابعی به پتروشیمی ها، فولادی ها، منابع و معادن و ارائه امتیازهایی به خودروسازان و نظام بانکی، مافیاهایی هستند که در اقتصاد کشور با کمک نظامِ تصمیم گیری هایِ اساسی شکل گرفته و می بینیم که امروز دولت در تسخیر این ها است.

وی با طرح این سوال که چرا دولت قیمت ارز را بالا می برد، گفت: دولت برای کسری بودجه و بی انضباطی مالی که دارد دست در جیب مردم کرده و کمبودهای مالی خود را جبران می کند.

راغفر با اظهار اینکه در شرایط تورم ثروتِ ثرتمندان تعدیل می شود اما یک فقیر فاصله اش با حداقل ها بیشتر می شود، از تورم به عنوان یک نظام بازتوزیعی یاد کرد که به زیان فقرا و به نفع ثروتمندان است و تصریح کرد: گفتمانی که از سالهای پس از جتگ تاکنون حاکم بوده مربوط به بازار آزاد و بخش خصوصی بوده و این در حالی است که نه بخش خصوصی دیدیم و نه بازار آزاد واقعی.

استاد دانشگاه الزهرا بیان کرد: ما طرفدار بازار آزاد واقعی هستیم که در آن اقتصاد آزاد وجود داشته باشد، اقتصادی باید همه مردم در آن از مواهبش برخوردار بشوند، فقرا بتوانند که فقیر نباشند نه اینکه محکوم به فقر باشند.

وی افزود: سیاست های حاکم در بخش عمومی است که فقر را می زاید و آن را بازتولید می کند که موارد متعددی از طریق بازتولید نابرابری ها وجود دارد.

راغفر با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور طی شش ماه اخیر، گفت: دولت نه تنها برای کسری بودجه های خودش بلکه برای فسادی که در نظام بانکداری خصوصی ما صورت گرفته دست در جیب مردم کرده است و این ها را از دارایی مردم تامین کرده است.

اقتصاددان حوزه فقر و نابرابری با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ارز تعرض صریح و مستقیم به حقوق مالکیت افراد است، بیان کرد: یک شبه می بینید که قیمت ارز سه برابر شده است، این بدان معنی است که پول سپرده مردم در بانک ها و درآمدشان یک سوم شده است! و قدرت خرید نیز به همان نسبت کاهش پیدا کرده و از آن طرف هم خود دولت منشاء اصلی افزایش قیمت ها است.

وی با اشاره به اینکه هواپیمای ملی زیر نظر دولت است و پرواز های خارجی با دلار 20 هزار تومانی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: این بدان معنی است که این ها اصلا هدفگذاری کرده بودند که دلار را به 20 هزار تومان برسانند.

گم شدن 500 الی 600 هزار میلیارد تومان از وجود مردم نزد بانک ها!
این استاد دانشگاه با بیان اینکه قیمت ها در این تورمِ وحشتناک افزایش حداقلی سه الی چهار برابری داشته است، اذعان داشت: در این میان طبیعی است که فقرا و گروه های طبقات متوسط (حقوق بگیران ثابت) بازنده هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در ادامه سخنان خود به بیان موضوع منابع ناپدید شده کشور پرداخت و گفت: بخش قابل توجهی از منابع کشور معلوم نیست کجا است؛ محاسبات ما نشان می دهد که بین 500 الی 600 هزار میلیارد تومان از وجوه مردم نزد بانک ها گم است.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که دولت افزایش نرخ ارز داده و موسساتِ مالیِ ورشکسته و پرفسادی که پول مردم را غارت کرده و برده اند.

راغفر با اعلام اینکه مردم مجبور شدند یک سال جلوی دستگاه های مختلف و قضایی صف کشیدند، اعتراض کردند و به تعبیر رئیس جمهور، دولت برای خاموش کردن معترضان، 30 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی به این ها پرداخت کرده است، بیان کرد: و این بدان معنی است که از جیب همه مردم ایران سهمی برداشته داده به آدمهایی که فساد کرده و رفته اندف پرداخت کرده است.

این اقتصاد دان با طرح این سوال که دولت و دستگاه قضایی کجا هستند که حتی یک نفر از این غارتگران اموال مردم محاکمه و اعدام نشد، بیان کرد: این ها صاحبان قدرت هستند و اصلا مواخذه نمی شوند.

وی افزود: دست یک بچه ای که دزدی ناچیزی داشته قطع می شود اما کسی که چند هزار میلیارد تومان از اموال مردم سرقت کرده، به سهولت می تواند از مملکت خارج شود.

خصوصی سازی ها به زیان بخش تولیدی و به نفع دلالیِ تجارت و ساخت و سازهای سوداگرانه در مسکن بوده است
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با اظهار اینکه سیاست های بخش عمومی عامل تولید نابرابری است، گفت: به واسطه این اقتصاد دلالی و واسطه گری ما که ریشه تاریخی دارد (حداقل از زمان مشروطه به این طرف ما شاهد سلطه سرمایه های تجاری بر اقتصاد کشور هستیم) در دولت لایحه ای نوشته شود به مجلس می رود، منافع عده ای در مجلس شنیده و تصویب می شود.

راغفر با بیان اینکه ما امروزه به اندازه چین که اقتصادش 10 برابر از اقتصاد ما بزرگتر است بانک خصوصی داریم که این موضوع به زیان بخش تولیدی بوده است و تمام اقدامات و تسهیلات بانکی که طی این دوره خصوصی سازی ها داده شده به زیان بخش کشاورزی و صنعت و به نفع دلالیِ تجارت و ساخت و سازهای سوداگرانه در مسکن بوده است.

وی در ادامه با اعلام اینکه به نظر من شویی که سال 96 به اسم انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاد یکی از دلایل ناآرامی های 7 دی است، خاطرنشان کرد: چند نفر در مقابل دیدگان ملت 80 میلیونی ایران به یکدیگر اتهام دزدی زدند و این موضوع به شدت به اعتماد عمومی آسیب زد.

اقتصاد دان حوزه فقر و نابرابری بیان کرد: متاسفانه امروزه بخش قابل توجهی در جوانانِ این مملکت به دلیل اینکه قادر نیستند شغل شرافتمندانه ای داشته باشند و مدرک از بهترین دانشگاه کشور دارند در شغل هایی چون نظافتچی بکارگیری شده اند.

راغفر به آماری تکان دهنده درخصوص صادر مهندس به آمریکا از ایران اشاره کرد و گفت: امروز ما بعد از چین و هند سومین کشور صادر کننده مهندس به آمریکا هستیم و با کمال تاسف باید بگویم که این کشور به مهندس و اصلا به دانش احتیاج ندارد چرا که اقتصادش بر اساس زد و بند کار می کند و افراد به نسبت نزدیکی شان به قدرت از مواهب برخوردار می شوند.

وی افزود: فضاحتی بعد از عید اتفاق افتاد که طی آن، دولت خودش اقدام به افزایش جدید قیمت ارز کرد و پس از آن 20 میلیارد دلار از پول کشور ظرف مدت کوتاهی توزیع شد که به نقل رئیس بانک مرکزی همه این پول ها از کشور به بهانه اینکه کالایی چون آخرین مدل از گوشی وارد کشور شود، خارج شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا اظهار داشت: این مسائل دقیقا در زمانی اتفاق افتاد که کشور در شرایط سخت تحریمی بسر می برد و به گفته رئیس جمهور 6 هزار و 500 و به نقل از یکی از نمایندگان مجلس 100 هزار خودروی قاچاق وارد کشور می شود!

راغفر بیان کرد: دولت تحت فشار افکار عمومی، خطاب به وزیر صنعت اعلام کرد که باید گزارشی ظرف دو هفته در این خصوص ارائه دهد اما این اتفاق نیفتاد و نه تنها گزارشی ارائه نشد بلکه این وزیر به وزارتخانه دیگری رفت!

ثبت هزار و 400 ایرانی طی 10 سال اخیر در آمریکا
استاد دانشگاه الزهرا با اظهار اینکه بیکاری عاملی برای مشکلات روحی و روانی است که خدشه دار شدن هویت جوانان را در پی دارد، گفت: در چنین شرایطی آنچه از بین می رود اعتماد یعنی سرمایه اجتماعی است.

وی افزود: افرادی که در جایگاه های بالاتری قرار دارند از این خوان گسترده تنها به فکر خود هستند و این افکار که فقط به فکر خودت باش را تسریع می کنند و تا مادامی که این دیدگاه تغییر نکند هیچ اتفاقی در کشور نخواهد افتاد.

اقتصاد دان حوزه فقر و نابرابری با اعلام اینکه باید به سمت جامعه ای پیش برویم که ثبات در تمامی حوزه ها اعم از سیاسی، اقتصادی و زندگی فردی اشخاص وجود داشته باشد، اذعان داشت: این موضوع تا زمانی که عده ای بر خودروهای میلیاردی و چند صد میلیونی سوار می شوند و برخی نیز در سطل های زباله دنبال قوت روزانه شان هستند حل نخواهد شد و چنین جامعه ای بقا نخواهد داشت.

راغفر با تاکید بر اینکه خروج از فساد بشرط وجود عزم سیاسی اتفاق می افتد، تصریح کرد: مردم از فساد ناراضی هستند و می‌شود روی حمایت میلیونی مردم برای مبارزه با فساد حساب باز کرد.

وی اشتغال را راه حل مبارزه با فساد دانست و با بیان اینکه اصلاح امور و نابسامانی های موجود، بدون حضور مردم و نهادهای مدنی امکان پذیر نیست، افزود: از امکان اصلاح ناامید نیستیم اما زمان و چگونگی آن با قوای فعلی معلوم نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا همچنین با بیان اینکه سالیانه 180 هزار تحصیلکرده از ایران خارج می شود، گفت: ظرف 10 سال گذشته، هزار و 400 ایرانی در آمریکا اختراع ثبت کرده‌اند، که این آمار وحشتناک است.
نظرات بینندگان