کد خبر: ۱۲۶۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
نماینده تهران در مجلس مدعی شد:

سیطره سیاست بر دستگاه عدالت!/ نهادهای زیرمجموعه رهبری در امر شفاف سازی پیشگام باشند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: همانگونه که رهبری تاکید بر مبارزه با فساد دارند و فساد را اژدهای هفت سر می دانند، از نهادهای زیرمجموعه رهبری نیز انتظار می‌ رود در امر شفاف سازی پیشگام باشند.
سیطره سیاست بر دستگاه عدالت!/ نهادهای زیرمجموعه رهبری در امر شفاف سازی پیشگام باشندبه گزارش شیرازه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیست و هشتم آذر ماه در همایش مبارزه با فساد، احیای اعتماد ملی با بیان اینکه مهمترین خصلت نظام جمهوری اسلامی، مشارکت مردم است و هر چه از این الگو فاصله بگیریم به باز تولید استبداد و رنگ باختن آرمان های نظام نزدیک می شویم، گفت: هر چه دایره انتخاب مردم محدودتر می شود عرصه برای شکل گیری فساد فراهم می شود.

محمود صادقی با اظهار اینکه اصل استقلال قوا و نهاد پارلمان مبتنی بر انتخابات آزاد و‌ مستقل ضامن سلامت سیستم ‌می‌تواند باشد، معادله فساد را قدرت و انحصار منهای پاسخگویی دانست و اعلام کرد: انحصار و عدم پاسخگویی نیز منجر به فساد می شود.

وی با بیان اینکه نظارت شورای نگهبان و قانون اساسی بر انتخابات باید ضامن آزادی و سلامت انتخاب باشد، تاکید داشت: نظارت استصوابی در راستای سلامت انتخابات ایرادی ندارد اما نظام نظارتی بر انتخابات منجر به تضعیف دوره به دوره مجلس شده است.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت: لازم است که بزرگان کشور در سیاست‌ های خود به خصوص در انتخابات بازنگری کنند.

صادقی با اعلام اینکه ما در حال حاضر گرفتار سیطره سیاست بر بسیاری از مناسبات به خصوص در حوزه انتخابات و مبارزه با فساد شده‌ایم، به نحوه اجرای عدالت امیرالمومنین اشاره کرد که حتی اگر در زمان قضاوت و در دادگاه، نام ایشان را با کنیه خطاب می کردند ناراحت می شدند و سوالی مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر در قوه قضائیه اینگونه رفتارها را می بینیم و همچون امام علی (ع) عدالت را رعایت و اجرا می کنند مطرح کرد.

وی تصریح کرد: سیطره سیاست بر دستگاه عدالت ما قرار دارد و قوه قضائیه هیچ شباهتی با دستگاه عدل الهی ندارد.

دانشیار حقوق دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در قوه مجریه نیز سیاست زدگی مانع مقابله با فساد است، اظهار داشت: در حال حاضر برای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گرفتار نگاه‌ های سیاسی شده ‌ایم.

صادقی به معافیت گمرکیِ چهار هزار و 300 میلیارد تومانی و معافیت مالی صد میلیارد تومانی در سال 96 اشاره کرد و گفت: معتقدم که این موضوع شفاف نیست.

نماینده مرم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با نظام پاره پاره‌ ای روبرو هستیم که هرکس به نفع جریان خود تلاش می کند و به فساد دامن می زند، تصریح کرد: تاکنون اجازه نداده ایم احزاب به معنای واقعی در کشور تشکیل شوند؛ باندها به جای احزاب شکل گرفته و بعضا منافع ‌مشترک این باندها با هم گره می‌خورد و از همه طرف مانع مبارزه با فساد می شوند چنانکه انتقاد از خود را گل به خودی می دانند.

وی با بیان اینکه فرآیندهای کنترلی درونی احزاب و‌گروه ها را نباید از بین ببریم، از شفافیت به عنوان گوهر و چراغی در همه عرصه ها یاد کرد که می‌تواند حلال مشکلات باشد.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها اظهار داشت: باطل السحر فساد سیستماتیک، شفافیت سیستماتیک است.

صادقی با اعلام اینکه فساد در تاریکی شکل می‌گیرد اما با دسترس پذیر کردن اطلاعات می‌توان روشنایی بخشید، اذعان داشت: البته باید توجه داشت که صرف انتشار اعداد و ارقام نمی‌توان به شفافیت دست پیدا کرد و بایستی اطلاعات قابل ارزیابی و امکان تطبیق داشته باشد.

وی با بیان اینکه رهبری از فساد به عنوان اژدهای هفت سر یاد کرد که هر کدام از سرهای آن را بزنی باز هم رشد خواهد کرد، افزود: همانگونه که ایشان تاکید بر مبارزه با فساد دارند، از نهادهای زیرمجموعه رهبری نیز انتظار می رود در امر شفاف سازی پیشگام باشند.

این فعال سیاسی گفت: در برخی قوانین که نظارت بر دستگاه های زیرمجموعه رهبری را مستثنی می‌کنند جز با اذن رهبری، توهین به رهبری است.
نظرات بینندگان