کد خبر: ۱۲۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
عضو شورای اسلامی شهر تهران:

اعتماد سازی در جامعه با شفافیت سیستماتیک اتفاق می افتد

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نظارت همگانی موثرتر از نظارت‌ های سیستماتیک عمل می کند، گفت: اعتماد سازی در جامعه با شفافیت سیستماتیک اتفاق می افتد.
اعتماد سازی در جامعه با شفافیت سیستماتیک اتفاق می افتدبه گزارش شیرازه، عضو شورای اسلامی شهر تهران بیست و هشتم آذر ماه در همایش مبارزه با فساد، احیای اعتماد در شیراز به تبیین چراییِ در اولویت بودن شفاف سازی پرداخت و گفت: در کلانشهر تهران با انواع و اقسام آسیب هایی که وجود دارد صحبت کردن از شفافیت، غیر ضروری به نظر می رسد اما ما معتقدیم که کامل ترین راهکار مقابله با فساد شفاف سازی است.

بهاره آروین با بیان اینکه در شورای شهر تهران تلاش می‌کنیم که در یک حوزه چهارساله مانع از فساد شویم، لذا در اولین قدم اطلاعات، قراردادها و مطالب دیگری را در سامانه شفافیت در معرض دیدم عموم قرار می دهیم، اظهار داشت: البته این موضوع یک شبه اتفاق نمی افتد و نیازمند زمان برای اجرای کامل آن هستیم.

وی الزامات تحقق پایدار شفافیت را با مورادی چون الزامات تحقق پایدار شفافیت، سیستماتیک بودن انتشار اطلاعات، پایش نظام مند و مداوم، پایدارسازی تغییرات و شکل دادن و تقویت شبکه ذینفعان تحقق شفافیت ممکن دانست و افزود: فساد سیستماتیک یعنی اینکه دستگاه های نظارتی ناتوان هستند.

عضو هیئت علمی گروه جامعه‌ شناسی دانشگاه تربیت مدرس با اعلام اینکه شفافیت پیشگیری کننده از فساد است و این تفاوت شفافیت با دستگاه های نظارتی است، اذعان داشت: نظارت همگانی موثرتر از نظارت‌ های سیستماتیک عمل می کند.

آروین با بیان اینکه نبود داده های معتبر به فساد دامن زده است، اذعان داشت: وقتی اطلاعات و داده ها در اختیار مردم قرار بگیرد آنها متوجه فساد خواهند شد و خود مردم راه حلی برای آن پیدا خواهند کرد.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: تفاوت جامعه ما با دیگر جوامع در بی اعتمادی تاریخی مردم ایران به حاکمیت است.

وی افزود: بین افشاگری و شفاف سازی تفاوتی وجود دارد؛ افشاگری برعکسِ شفافیت بی اعتمادی به بار می آورد اما شفافیت سیستماتیک اعتماد به همراه دارد.

مدیر گروه روش شناسی انجمن جامعه شناسی ایران با تاکید بر اینکه نهادهای انتخابی می توانند در شفافیت موثرتر از دیگر نهادها عمل کنند، اذعان داشت: در شهرداری و دولت، واحدهای تابعه، سازمان ها و شرکت ها نظارت ناپذیر هستند.

آروین با اعلام اینکه در طرح مدیریت تعارض منافع شورای شهر تهران، ممنوعیت و‌ شفافیت دو نیمه مکمل هستند که مدیران ارشد شهرداری تهران را در بر می گیرد، گفت: محمل های فساد به واسطه وابستگی درآمد شهرداری به ساخت و ساز سیاسی، در اداره شهرسازی مناطق آغاز می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه جامعه‌ شناسی دانشگاه تربیت مدرس با اظهار اینکه طرح تفصیلی به محفلی قانونی برای بروز فساد در شهرداری تهران تبدیل شده است، تصریح کرد: بسیاری از تخلفات با تغییرات مکرر قانونی طرح تفصیلی شهرداری تهران انجام می‌شود.

وی افزود: برای تحقق پایدارسازی شفافیت باید شبکه ذینفعان تحقق شفافیت را شکل دهیم؛ سمن ها (سازمان های مردم نهاد) ذینفعان اصلی تحقق شفافیت هستند که‌ می‌توانند ضامن پایدارسازی شفافیت باشند.
نظرات بینندگان