کد خبر: ۱۲۶۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
امام جمعه موقت تهران:

مرحوم آیت‌الله حائری دغدغه هدایت داشت نه تخریب/ از رویدادهای سیاسی و اجتماعی به عنوان سکوی پرش استفاده شود

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: رئیس جمهور فعلی آمریکا خسارت ویژه‌ای برای ملت آمریکا و یک فرصت ویژه برای جامعه جهانی و ایران است.

به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران امروز، ۲۹ آذرماه در همایش ملی «آیت اخلاق و حكمت» كه به‌مناسبت بزرگداشت مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی در شیراز برگزار شد، آن عالم ربانی را فقیهی عقل‌گرا، حکیم متعبد، سیاستمدار متخلق و منصف توصیف کرد و با اشاره به مبانی قرآنی رفتار سیاسی و مبتنی بر اخلاق مرحوم آیت‌الله حائری گفت:‌ در آیات متعددی از قرآن تعبیر ویژه‌ای خداوند از جامعه ایمانی و اسلامی دارد به عنوان مثال در سوره نور که جمعی شایعه‌ای را مدیریت کردند، قرآن فرموده است كه بسیاری این شایعه را به دیگران منتقل کردند که از خود شما و از متن جامعه بودند.

وی گفت: خداوند در آیات قرآن کریم فرمود هنگامی که این شایعه را شنیدید چرا به خودتان و نفس خود حس ظن نداشتید یعنی قرآن می‌فرماید مسلمان اگر به خویشتن حسن ظن می‌داشت، این شایعه را پراکنده نمی‌کرد.

ابوترابی‌فرد به تعبیر آیت‌الله العظمی‌ جوادی آملی درباره این آیه اشاره کرد و گفت: خداوند فرمود ما از شما عهد گرفتیم که خون خود را نریزید اما خودتان را می‌کشید، منظور این نیست که خودکشی کردند خیر خواهران و برادران خود را کشتند و از این تعبیرات بر می‌آید که خانه هر یک از افراد این امت خون و جان و خانه بقیه افراد است و ما یکی هستیم.

امام جمعه موقت تهران با تأكید بر اینكه تهمت و غیبت دیگری، غیبت و تهمت خویشتن است، گفت: قرآن می‌فرماید به خودت حسن ظن داشته باش و شایعه را پراکنده نکن؛ پس اگر کسی خون دیگری را بریزد یا او را آواره سازد گویا خون خویش را ریخته و خود را آواره ساخته است و این نگاه قرآن به جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینكه دین جامعه را با هم پیوند می‌زند و مبدل به یك فرد می‌كند كه در هم تنیده شده و متحد هستند و دغدغه یكدیگر را دارند، گفت: اطمینان دارم هنگامی که مأموران عراقی برادرم را شکنجه می‌کردند در همان حین شکنجه دعای جدی آن عالم تربیت شده در محضر قرآن این بود که شکنجه‌گر مرا به خاطر شکنجه مواخذه نکن و مورد رحمت و غفرانت قرار ده و مگر می‌شود که این دعا در این حالت مستجاب نشود لذا شکنجه‌گران تغییر می‌کردند.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: آیت‌الله حائری نیز چنین نگاه عمیق به جامعه اسلامی داشت و آنان را با خویشتن یک حقیقت می‌دید لذا با همه وجود دغدغه هدایت و سعادت آن‌ها را داشت نه دغدغه تخریب و انزوای آنان.

وی اضافه كرد:‌ آن عالم ربانی جست‌و جو می‌کرد که آیا نقطه مثبتی می‌توان یافت كه با تکیه بر آن راه را برای حرکت و تعالی همواره کرد و آیا می‌توان به معالجه این درد پرداخت و آن را درمان کرد و این نگاه قرآنی است که جامعه را به وحدت و انسجام پیش می‌برد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینكه مرحوم آیت‌الله حائری صفات مثبت افراد را رصد كرده و آن‌ها را برجسته می‌كرد، گفت: این رفتار مبتنی بر قرآن و نهج‌البلاغه و تهذیب نفس و جان و روان است و ما سخت به این حقایق قرآنی برای رسیدن به تعالی نیازمندیم.

سوءمدیریت ترامپ یک فرصت ویژه برای جامعه جهانی و ایران است

ابوترابی‌فرد ادامه داد: بسیاری از رویدادهای سیاسی و اجتماعی در نگاه نخست مفید برای جامعه ارزیابی نمی‌شود اما با یک تحلیل دقیق به یک سکوی پرش مبدل می‌شود.

امام جمعه موقت تهران با یادآوری اینكه در تاریخ انقلاب این حوادث را فراوان داریم، گفت: حضور رئیس جمهور فعلی آمریکا خسارت ویژه‌ای برای ملت آمریکا و یک فرصت ویژه برای جامعه جهانی و ایران است. این فرصت شرایطی رو به جلو را برای ملت ایران و مردم جهان به ارمغان آورده است و با این شرایط مدیریتی ملت آمریکا بازنده است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان