کد خبر: ۱۲۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

70 درصد سپرده‌های بانکی متعلق به یک درصد سپرده‌گذاران است/ نرخ اعتباری ارز به درد تولید نمی‌خورد

توکلی گفت: اینکه عده‌ای کار می‌کنند و به بانک‌ها سود می‌دهند و عده‌ای هیچ خطری نمی ‌پذیرند و سود بانکی دریافت می‌کنند، عرق شرم بر پیشانی می‌نشاند.

به گزارش شیرازه، احمد توکلی در همایش ملی تبیین ابعاد شخصیتی مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی در نخستین سالگرد ارتحال وی، بیان کرد: اینکه عده‌ای کار می‌کنند و به بانک‌ها سود می‌دهند و عده‌ای هیچ خطری نمی ‌پذیرند و سود بانکی دریافت می‌کنند، عرق شرم بر پیشانی می‌نشاند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه 70 درصد سپرده‌های بانکی کشور تنها متعلق یک درصد سپرده گذاران است، گفت: سالانه 216 هزار میلیارد تومان به سپرده‌ها بهره داده می‌شود که معادل یارانه پنج سال ملت ایران است. یک درصد جمعیت کشور، 403 میلیون حساب را در اختیار دارند و این ثمره نظام بانکی ماست.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نرخ اعتباری ارز که در بودجه مطرح می‌شود، حاصل چانه زنی دولت و مجلس است و هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد؛ درنتیجه این نرخ ارز بی اساس است و به درد تولید نمی‌خورد.

وی افزود: با اعمال این روش در تعیین نرخ ارز و با طولانی شدن بحران ارزی چسبندگی قیمت‌ها رخ داد بدین معنا که با کاهش قیمت ارز، قیمت‌ها کاهش نیافت و به بالاترین قیمت چسبید و ما هشدار دادیم که این مدل با اقتصاد ما سازگار نیست.

رئیس پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: مشکل این است که ثمره زحمات دانشمندان در اسلامی کردن علوم انسانی دیر به ثمر می‌رسد و این موضوع در بهبود وضعیت مردم اثرگذار نیست.

توکلی اظهار داشت: مدل‌های مختلفی برای اداره امور اقتصادی در جهان وجود دارد که از لحاظ میزان دوری و نزدیکی به اسلام متفاوت‌اند، برخی از این مدل‌ها با اقتصاد ملی ما کمتر تعارض دارند و برخی بیشتر و ما باید مدل سازگارتر را انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه غرب مدل‌های اقتصادی بسیاری ساخته است که پس از تجربه دولت‌ها و یافتن نقاط ضعف آن‌ها اصلاح می‌شود، گفت: اما دولت‌ها در ایران به آزمون و خطا اعتقاد ندارند.

نماینده پیشین مجلس افزود: ایجاد مدل‌های سازگار با اقتصاد ملی رمز موفقیت دستیابی به علوم انسانی اسلامی است که با وجود دولتی میسر می‌شود که به مدل های داخلی اعتماد داشته باشد و به آن عمل کند.

آیت‌الله حائری محافظه‌کار نبود

توکلی در بخش دیگری از سخنان خود به حریت در شخصیت آیت‌الله حائری اشاره کرد و گفت: حریت این است که فرد حرف حق را حتی اگر به ضررش باشد بگوید به و فکر منافع خود نباشد بلكه به فکر اجرای حق باشد.

توكلی با بیان اینكه حریت آدابی دارد، گفت:‌ هرچه حریت حساب‌ شده‌تر باشد، مسلماً تأثیر هم آن بیشتر خواهد بود و در این میان باید حق‌طلبی وزن بیشتری داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت یادآور شد:‌ توجه کردن به اینکه حق می‌گوییم و چگونه بگوییم که اثر داشته باشد یکی از آداب حق طلبی است و مرحوم آیت‌الله حائری همه این صفات را به خوبی داشت.

وی با تأكید بر اینكه مرحوم آیت‌الله حائری محافظه‌كاری نداشت بلكه حق‌طلب در حد اعلی بود، گفت: ایشان آن‌قدر به لحاظ علمی پر بود كه اگر فردی علمی به او تذكر می‌داد می‌پذیرفت.

توكلی با یادآوری اینكه آن عالم ربانی در دوران زندگی خود طعم فقر را چشید و ساده‌زیست و متواضع بود، گفت: ایشان با فرزند مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین حسینی‌الهاشمی ازدواج كرد و فرزندان خود را طوری تربیت كرد كه حریت داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان به برخی از اقدامات مرحوم آیت‌الله حائری اشاره كرد و گفت: یكی از خدماتی كه آن عالم ربانی در شیراز انجام داد بحث فلاحت در فراغت است كه برخی با آن موافق و مخالف بود اما با توجه به شرایط آن زمان این كار یك خدمت بزرگ قابل تكرار بود.

وی بیان کرد: او به فلاحت در فراغت معتقد بود، زمین های اطراف شهر را آبرسانی و آباد می‌کرد و با مشورت با دو تن از استادان دانشگاه با ارزیابی‌های اقتصادی، زمین‌ها را به حداکثر باوری و ثمر‌دهی رساند.

توکلی ادامه داد: این زمین‌ها به هیچ یک از نزدیکان وی نرسید و کسی از فرزندانش از آن‌ها انتفاعی نبرد و با کار علمی که صورت گرفت، خدمتی بزرگ به این شهر کرد که به خاطر آن بسیار آسیب دید.

آیت الله محی الدین حائری شیرازی امام جمعه پیشین شیراز و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری بود که در 29 آذرماه 1396 در قم در گذشت.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان