کد خبر: ۱۲۶۸۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۳۰ آذر ۱۳۹۷
آیت الله دژکام:

مدیرانِ ظالم مراقب آه مظلوم باشند/ ربای بانک‌ ها در جیب 500 خانواده

امام جمعه شیراز گفت: ربایی که بانک‌ها می‌گیرند و چند برابر سود و جریمه نیز به آن می‌افزایند، همگی در جیب یک عده معدود حدود 500 خانواده می‌رود و این نظام باید در تمام کشور اصلاح شود.
به گزارش شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه و در ابتدای خطبه‌ها با اشاره به بحث مهم عدالت، اظهار داشت: اگر عدالت نباشد قوام اجتماع ممکن نیست و بی‌گمان بی‌عدالتی، زمینه فروپاشی نظام‌های اجتماعی بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس بابیان اینکه تا فرد عادل نباشد نمی‌توان امید داشت که در جامعه عدالت برقرار شود، به طرز نگاه اشتباه سیاسیون در اداره جامعه اشاره کرد و گفت: این اشتباهی است که متأسفانه در بین یک سری مرام‌های سیاسی در دوران ما به وجود آمد و تفکر اصالت اجتماع و ساختارگرایی، آنان را به این تصمیم رساند که اگر ساختار را درست کنیم جامعه درست می‌شود؛ درصورتی‌که این تفکر از اساس اشتباه بود زیرا اصلاح فرد در آن نادیده انگاشته شد.

این استاد دانشگاه به نمونه‌ای از دیدگاه اشتباه مورد مذکور نیز اشاره کرد و افزود: برای نمونه امروز می‌گویند دولت الکترونیک خوب است و نمی‌شود کلاه سر کسی گذاشت و ما هم قبول داریم اما درواقع این‌گونه نیست و کلاه‌برداری‌های بسیاری در این عرصه شده و اگر کسی نیز هنوز در این وادی وارد نشده، فعلاً راه آن را بلد نیست.

امام‌جمعه شیراز، راه اصلاح جامعه را اصلاح فرد دانست و ادامه داد: اگر جلوی دزدی را می‌خواهیم بگیریم، ابتدا باید انسان را خداترس کنیم چراکه برای اصلاح جامعه، این ساختار جواب می‌دهد و تا فرد اصلاح نشود، جامعه اصلاح نخواهد شد.

دژکام با بیان اینکه وظیفه تربیت انسان و نیروهای اداری مرتبط در این زمینه در جامعه سنگین است، افزود: متأسفانه در رویکرد دولت‌ها آن قسمتی که مربوط به تربیت، اخلاق و فرهنگ است در ردیف آخر توجه است و این به دلیل دیدگاه ساختارگرایانه و جامعه گرایانه است؛ این دسته از مدیران خیال می‌کنند اگر چهارچوب را درست کنند، همه‌چیز درست می‌شود.

وی تأکید کرد: به‌موازات کارهای ساختاری باید به فکر تربیت انسان باشیم وگرنه برای اصلاح جامعه هر کاری کنیم، به نتیجه نخواهیم رسید و تأکید اولیا بر تقوا نیز دقیقاً به همین دلیل بوده است.

مدیران ظالم مراقب آه مظلوم باشند
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به بحث نفوذ ظلم در جامعه پرداخت و با اشاره به سوره مبارکه بقره و آیات 24 تا 26، اظهار داشت: از عده‌ای توقع تقوا نیست چون اعتقادی به آخرت ندارند؛ همچون کسانی که می‌خواهند رأی مردم را بگیرند، در ابتدا با چه شعارهایی می‌آیند و آخرش بدون عمل به آن شعارها می‌روند؛ زیرا تقوا در آنان نبوده است.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: انسان بی‌تقوایی که پشت میز نشسته، قطعاً سود شخصی خود را بر تمام منافع ملت ترجیح می‌دهد، ظاهرش پایبندی به عدالت و معنویت است اما درونش خراب و بی تعهد و متأسفانه باید گفت این مسائل در جامعه ما وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی به محضی که مدیریت می‌گیرند، تمام تلاششان فساد است و گویی جز فساد چیزی یاد نگرفته‌اند و برخی نیز آن‌قدر مغرور هستند که باکمال تکبر گناه را رواج می‌دهند و متأسفانه ما مبتلا به این قضیه هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس همچنین گفت: مشکل متدیّنان نیز این است که با قرآن مأنوس نیستند و فقط به دنبال فلان کارشناس اروپایی هستند که در مورد راه‌ حل مشکلات، چه گفته است و فکر نمی‌کنند که آیا خود ما هم منابعی داریم که چیزی گفته باشد؟ و این مشکل به دلیل این است که باورشان به قرآن و سخن اهل‌بیت (ع) کم است.

دژکام تصریح کرد: به‌محض اینکه می‌گوییم راه‌حل قرآنی برای مشکلات وجود دارد، بلافاصله می‌گویند از بیرون گفته‌اند که چنین و چنان؛ گاهی برایمان 2030 می‌نویسند و گاهی چیزی دیگر و این مسائل گرفتاری امروز ما است.

امام‌جمعه شیراز افزود: خداوند در وصف این ظالمان که نمی‌گذارند جامعه رشد کند، کسانی که تظاهر به پیروی از آرمان‌های دینی می‌کنند اما درون خوبی ندارند، به‌صراحت می‌گوید که جایگاهشان جهنم است؛ بنابراین مدیران و مؤثران اجتماعی نباید نسبت به ظلم سکوت کنند چراکه باید آستین‌ها را بالا زده و جهادی ورود کنند و نگذارند که علناً در جامعه ظلم حاکم شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در جامعه اسلامی برای مبارزه با ظلم ایجادشده است، اظهار داشت: کسانی که در جامعه ما ظلم می‌کنند و سرشان را پایین انداخته‌اند، حواسشان باشد که خدا نکند که کسی مظلومانه سرش را به آسمان بلند کند و از دستشان به خدا شکایت کند؛ چراکه خدا به مظلوم قول داده که در برابر ظالم حمایتش کند و فرموده غضب من بر کسی که ظلم می‌کند، شدید می‌شود؛ بنابراین وای به حال مدیر و مسئولی که به مظلوم، ظلم می‌کند.

دژکام در پایان این بخش از سخنان خود تأکید کرد: جلوی راه ما قبر و عالم قیامت است و این مسئله مختص روحانی و مؤمن نیست و همه باید به فکر این باشیم که چیزی برای پاسخ دادن در آن جهان، داشته باشیم.

رفتار اروپا مشکوک است
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس در ادامه خطبه‌ها به بحث برجام و رفتار مشکوک اروپایی‌ها اشاره کرد و گفت: ایران هر کاری لازم بود که ثابت کند دنبال بمب اتم نیست، انجام داده و حتی این موضوع را خودشان اعتراف کرده‌اند اما رفتار اروپایی‌ها در این عرصه، معلوم نیست که آیا با همدستی آمریکا سناریو نوشته و نقش بازی می‌کنند یا می‌خواهند واقعاً به تعهدات خود در قبال برجام عمل کنند؟

این استاد دانشگاه با اشاره به مطرح کردن بحث کانال پولی از سوی غربی‌ها، ادامه داد: به قول رهبر انقلاب، ممکن است این رفتار اروپایی‌ها نقشه باشد و خیانتی که با همکاری آمریکایی‌ها انجام می‌دهند اما به‌هرحال ما معتقدیم که این تصمیم آن‌ها با لطف خدا و مقاومت ملت ایران در هم خواهد شکست.

ربای بانک‌ها در جیب 500خانواده
امام‌جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به بحث ربای بانکی اشاره کرد و گفت: نظام بانکی ما در رابطه با خلق پول مشکل دارند و مراجع نیز بارها در این خصوص فتوا داده‌اند.

دژکام افزود: ربایی که بانک‌ها می‌گیرند و چند برابر سود و جریمه نیز به آن می‌افزایند، همگی در جیب یک عده معدود حدود 500 خانواده می‌رود و این نظام باید در تمام کشور اصلاح شود.

وی همچنین گفت: چرا بانک‌ها باید 300 هزار میلیارد تومان ربا از مردم بگیرند و در جیب یک عده کوچک بریزند؟ این مشکل باید سامان یابد.

حل مشکل اشتغال نیاز به یک مَرد دارد
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس به بحث اشتغال نیز اشاره کرد و با بیان اینکه مدیریت اشتغال را به ما نسپرده‌اند اما کار ما آگاه کردن مردم است، اظهار داشت: مسئله بعد دلالت خیر است که به مدیران نصیحت می‌کنیم که از خدا بترسند و کار مردم را رواج دهند؛ مسئله دیگر مشاوره دادن به مدیران است و تمام دلسوزان باید وارد این عرصه شده و بی‌خیال نباشند.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: مدیران می‌گویند 197 هزار نفر در استان جویای کار هستند و باید گفت مشکل اشتغال این‌گونه نیست که قابل‌حل نباشد و جامعه ما با این حس دینی و اسلامی می‌تواند تاب‌آوری داشته و مسئله را حل کند.

وی افزود: برای حل مشکل اشتغال نیاز به پول بود که رهبری رسماً دستور دادند که از صندوق ذخیره ارزی هر چه می‌خواهند برای اشتغال بردارند، بنابراین مدیران و وزیران نمی‌توانند دیگر ادعا کنند که پول نیست.

دژکام ادامه داد: حل مشکل اشتغال، مدیر جهادی می‌خواهد، زیرا پول هست و نباید مسائل را طوری بغرنج جلوه دهیم که مشکل حل نشدنی نشان داده شود؛ تنها نیاز به مردی جهادی است که پیدا شود و همگان را هماهنگ کند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷
0
با سلام و تشکر از امام جمعه محترم
آمار بیکاران را که به امام جمعه محترم داده اند نمی تواند درست باشد
ضمنا تعریف بیکاری مناسب نیست
از شیرازه تقاضامی کنم گزارش جامعی از تعداد واقعی بیکاران
و مشکلات حوزه اشتغال تهیه و به امام جمعه محترم ارائه دهند
همام
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷
0
کار با نصیحت درست نمی شود تازه اگر قرار بود کاری هم شود باید خیلی پیش از اینها انجام می شد. دیگه خیلی دیر شده . و چون می دانیم کاری از دستمان برنمی آید به نصیحت درمانی روی آورده ایم می دانیم هیچ اثری ندارد.
سامان
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷
0
ژکام افزود: ربایی که بانک‌ها می‌گیرند و چند برابر سود و جریمه نیز به آن می‌افزایند، همگی در جیب یک عده معدود حدود 500 خانواده می‌رود و این نظام باید در تمام کشور اصلاح شود....لطفا اسامی 500 خانواده را سانه ای کنیدتا رسوا شوند