کد خبر: ۱۲۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

«کنده‌ای» نقطه صفر محرومیت

فاصله زمینی روستا با شیراز زیاد نیست، مسیری پر از پیچ و خم و با صفا، اما هرچه جلوتر می روی اگر چه طبیعت پائیزی زیباست اما رفاه اجتماعی را می‌بینی که رنگ می بازد و امکانات کمرنگ می‌شود، حتی آسفالت هم با کمی آنسوتر متفاوت است .
«کنده‌ای» نقطه صفر محرومیتبه گزارش شیرازه، صبح روزی از آخرین فصل پائیز، راه کوهستانی را به سمت روستای باغستان کنده‌ای، روستایی از توابع بخش کوهمره شهرستان کازرون طی می‌کنیم، جایی در انتهای راه آسفالته، همانجا که کوچه‌های بکر و خاکی آغاز می شود؛ آنجا با ظاهری که کمتر نشانه‌ای از رفاه دارد اما مملو از صمیمیت است.

کیلومترسنج خودرو روی عدد 80 کیلومتر متوقف مانده و نگاهمان بر در و دیوار خانه‌ها و چهره اهالی روستایی که سختی روزگار و دشواری های معاش، لبخندشان را در استقبال از میهمان، محو نکرده گره می‌خورد؛ انسان‌هایی که با تمام نداری‌هایشان دلهایی دریایی دارند؛ دل‌هایی به وسعت تمام آسمان بالای کوهستانی که خانه‌هاشان را بر دامن آن ساخته‌اند، خانه‌هایی که حیاطش دامن طبیعت است.

کیلومتر ماشین نشان از نزدیکی روستا به مرکز استان فارس و در و دیوار خانه و رنگ و روی روستائیان حکایت از دوری امکانات و نداشتن سهمی از تمام ثروت ایران دارد.

به سمت خانه‌هایی که در دل کوه پراکنده است می‌رویم، خانه‌هایی که بیشتر آنها حیاطشان دامنه کوه است و در و پنجره اتاق‌های ساده آنها رو به وسعت طبیعت باز می‌شود؛ شاید همین بی حصاری خانه، دلهایشان را وسعت بخشیده است.

زنان و مردان و حتی کودکان روستا با دیدن ماشین‌ها و آدم‌هایی که مشخص است مسئولیتی دارند، متعجب، اما با لبخند و با گشاده رویی در آن سرمای آخرین روزهای پائیز، به استقبال می‌آیند و مسئولان را دوره می‌کنند تا بخشی از حرف‌ها و دردهای انباشته شده در سینه‌هایشان را واگو کنند!!

زنی که با داشتن 8 فرزند، شوهری بیکار دارد از نداشتن آبگرمکن و منبع آب برای ذخیره هفتگی مایه حیات برای خانواده ناراحت است؛ آنسو پیرمردی تنها نگرانی خود را آینده جوان بیکارش عنوان می‌کند و دختران و پسرانی هم هستند که از نبود امکان تحصیل می‌گویند.

روستایی که برای اهالی جوانش امکان تحصیل بعد از پایه نهم را فراهم نکرده و پایه های پائین‌تر هم تنها امکانشان یک کلاس درس است!! کلاسی که دانش‌آموزانش در قرن بیست و یکم در یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان و پر ظرفیت‌ترین استان‌های ایران، با یک معلم در چند پایه تحصیل می‌کنند و چه خوب علم را می‌آموزند.

انگار آسمان روستا هم قصد کرده تمام زور سرمایش را برای همان چند ساعت حضور مسئولان و خبرنگاران جمع کند تا بدانیم تحمل این برودت بدون وجود نعمت گاز طبیعی، آنهم در استانی که معبر اصلی گاز کشور محسوب می‌شود، چقدر دشوار است؟!!

اگرچه ساعات میانی روز است و زمان حرکت از شیراز آسمان صاف و بی ابر بود اما در این روستای کوهستانی، دانه‌های ریز برف آرام بر سر و رویمان می‌نشیند و زود آب می‌شود.

روستاییان به گرمای کنار بخاری نفتی دعوتمان می‌کنند و نوشیدن استکانی چای با طعم سخاوت، عطر و طعم خوشی که از وجود گرم و میهمان نوازشان نشات گرفته است.

با تمام سختی زندگی در این روستا، امید و شادی را می‌توان در میان رنگ‌های شاد لباس‌های محلی بانوان و در میان تار و پود فرش و گبه‌هایی که هنوز بر دارند یا زیر پاهایشان انداخته‌اند، دید و حس کرد.

بیکاری، رنج اکثر مردم این روستاست، جایی که هنگام گفتن انتظاراتشان، زبانشان پر می شود از لکنت شرم؛ تمام حرف‌هایشان اشک می‌شود و از گوشه چشم‌های مادر هشت کودک و پیرمرد نگران جوانش، پائین می‌چکد... اگرچه روی دیوارها رد تهاجمی را می توان یافت که آرام آرام در خزان کم توجهی، به رگ و ریشه می‌زند!...

 افراسیابی، مدیر کمیته امداد قائمیه، در منزل یکی از اهالی روستا با بیان اینکه روستاهای بخش کوهمره نودان کازرون ضریب 7 محرومیت را دارند، گفت: در قائمیه 3 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند که 700 خانوار آنها در بخش کوهمره نودان زندگی می‌کنند .

وی افزود: در روستای کنده‌ای که در این بخش واقع شده 160 خانوار زندگی می‌کنند که 52 خانوار آنها تحت پوشش کمیته امداد هستند، 60 درصد خانوارهای تحت پوشش این روستا یک نفره، 20 درصد دو نفره و 20 درصد دونفره به بالا هستند.

افراسیابی خاطرنشان کرد: در قائمیه صف انتظار وام کارگشایی و جهیزیه صفر است و کل خانواده‌های نیازمندی که برای تحت پوشش قرار گرفتن به کمیته امداد مراجعه کرده‌اند به‌روز تحت پوشش قرار داده‌ایم به طوری که در ماه گذشته 350 خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند و در همین سال در بخش کوهمره نودان زمینه اشتغال 300 خانوار از طریق کمیته امداد فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در روستای کنده‌ای به صورت ویژه بخاری، آب‌گرم کن، پتو و بسته‌های غذایی توزیع شده است و اگر مددجویی در این روستا مشکل درمانی داشته حل کرده‌ایم، عنوان کرد: در سال جاری 6 مورد احداث مسکن، 10 مورد احداث سرویس بهداشتی و حمام داشتیم اما مشکل اصلی این روستا آب است و ما حمام می‌سازیم اما آبی ندارند که بتوانند استفاده کنند.

افراسیابی با بیان اینکه روستای کنده‌‌ای فاقد آب لوله‌کشی است و این یک مشکل بزرگ در این روستا است، خاطرنشان کرد: به این روستا گازرسانی نشده است اما کمیته امداد برای تامین نفت به مددجویان این روستا کمک ویژه می‌کند.

وی بیان کرد: در این روستا 10 خانوار مددجو داریم که نیازمند ساخت مسکن هستند، 17 خانوار مددجو نیازمند ساخت حمام و سرویس بهداشتی و 12 خانوار مددجو نیز نیازمند تعمیر مسکن هستند.

افراسیابی افزود: در بحث ساخت مسکن در این روستا مشکلات زیادی داریم زیرا این روستا بر روی کوه واقع شده و به دلیل صعب‌العبور بودن و مسافت زیاد با جاده اصلی، هزینه حمل و نقل زیاد است و چون زمین آن سنگی است ساخت و ساز در آن به سختی انجام می‌شود و برای حفر چاه حمام با مشکل روبه‌رو هستیم.

محمد بذر افشان، مدیرکل کمیته امداد فارس، نیز در این بازدید با بیان اینکه امروز برای چندین بار توفیق حضور در روستاهای بخش کوهمره نودان و قائمیه را پیدا کردیم، اظهار کرد: البته معاونان اداره‌کل کمیته امداد به صورت مستمر در این بخش‌ها حضور فیزیکی دارند و به مشکلات مردم رسیدگی می‌کنند.

وی با اشاره به ارائه گزارش از سوی مدیر کمیته امداد قائمیه گفت: این گزارشی از خدماتی است که کمیته امداد تا به امروز در این بخش داده ولی اگر اعضای شورای روستای کنده‌ای و دهیار این روستا، خانواده و فردی که به حمایت کمیته امداد نیاز دارد به ما معرفی کنند آنها را زیر چتر حمایتی کمیته قرار می‌دهیم.

بذرافشان تاکید کرد: البته باید نیازمند بودن را بازتعریف کرد زیرا ممکن است یک فرد جوان که امکان اشتغال برایش وجود دارد در این روستا باشد پس ما نباید این جوان را تحت پوشش کمیته امداد قرار دهیم بلکه باید با پرداخت وام و آموزش، زمینه اشتغال را برای او فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: برای تحت پوشش قرار دادن افراد باید تراز تعیین کرده و جوانان بیکار را توانمند کنیم و آنها را در چرخه اشتغال و توانمندسازی قرار دهیم.

مدیرکل کمیته امداد فارس افزود: کسی که برای تحت پوشش قرار گرفتن به کمیته امداد معرفی می‌شود باید شرایط اولیه تحت پوشش قرار گرفتن را داشته باشد و ما امروز اینجا هستیم که کسانی که نیازمند هستند را تحت حمایت قرار دهیم.

بذرافشان تصریح کرد: در راستای سفر رئیس کمیته امداد کشور و به نمایندگی از وی در روستاهای محروم کازرون حضور یافته‌ایم و شما بخشداران، شورای شهر و دهیاران هر کجا که احساس کردید کمیته امداد می‌تواند کمکی در راستای رفع محرومیت منطقه انجام دهد به ما اطلاع دهید تا بدون فوت وقت ورود کنیم.

بخشدار کوهمره نیز در این بازدید با بیان اینکه روستای کنده‌ای نماد محرومیت بخش کوهمره کازرون است ولی این به معنی نیست که تاکنون کاری برای این روستا انجام نشده و کمیته امداد خدمات خوبی به مردم روستا ارائه کرده است، اظهار کرد: امسال برای اولین‌بار فرماندار کازرون برای این روستا کد پروژه گرفته است و این در شرایطی اتفاق افتاده که به دلیل کمبود بودجه هیچ پرو‌ژه جدیدی در شهرستان‌ها آغاز نمی‌شود.

وی افزود: 100 میلیون تومان از محل اعتبارات توازن منطقه‌ای و 100 میلیون تومان از محل اعتبارات 3 درصد نفت و گاز به بهسازی معابر روستای کنده‌ای اختصاص یافته است.

بخشدار کوهمره از مدیرکل کمیته امداد فارس درخواست کرد که نمایندگی کمیته امداد در بخش کوهمره نودان فعال شود.

رئیسی، عضو شورای اسلامی روستای کنده‌ای، نیز با بیان اینکه روستای کنده‌ای محرومیت زیادی دارد و راه دسترسی این روستا چند سال گذشته احداث شده است، گفت: کمیته امداد خدمات خوبی مثل ساخت و تعمیر مسکن، احداث حمام و سرویس بهداشتی و غیره به مردم این روستا ارائه کرده است اما نباید تنها کمیته امداد را در نظر بگیریم زیرا این روستا مشکلات زیادی مثل نبود آب لوله‌کشی، نبود گازکشی، نبود مدرسه در مقطع متوسطه دوم، نبود شغل و درآمد و غیره دارد.

وی با بیان اینکه باغ انجیری، باغ انگور و دامداری منبع درآمد مردم این روستا بوده که با توجه به خشکسالی و آفات درختان این منبع درآمد از بین رفته است، عنوان کرد: در سال 80 در این روستا 80 تا 90 دامدار وجود داشت که در حال حاضر به 12 نفر رسیده است و باغات انگور و انجیر خشک شده‌اند و خانواری که زمانی بین 50 تا 60 میلیون از این باغ‌ها درآمد داشتند الان یک ریال هم درآمد ندارند و محتاج شده‌اند.

این عضو شورای اسلامی روستای کنده‌ای با بیان اینکه چون روستا در شیب کوه قرار دارد باید آب‌های سطحی آن مهار شود تا بتوان به باغات آبرسانی کرد، افزود: اگر زمینه اشتغال در بخش‌های دامداری، مرغداری بومی، باغداری در این روستا فراهم شود خانوارهای روستا توانمند می‌شوند.

داریوش دهقان، فرماندار کازرون، نیز با بیان اینکه محرومیت روستای کنده‌ای بیشتر از آن است که با وام 15 میلیون تومانی کمیته امداد مشکل آنها حل شود، اظهار کرد: از آنجا که خیّر در این روستا وجود ندارد کسی نیست که به توسعه و آبادانی این روستا کمکی بکند و واقعا برای کمک به این روستا باید فراتر از آنچه در قوانین و ضوابط کمیته امداد آمده، عمل شود.

وی افزود: به دلیل محرومیتی که در این روستا وجود دارد هر کسی که توانسته از این روستا مهاجرت کرده است و کسانی که مانده‌اند توانایی مهاجرت نداشتند.

فرماندار کازرون با بیان اینکه باغ‌های انجیر و انگور این روستا آفت زده است، گفت: در این روستا جاده دسترسی بین باغات وجود ندارد و اهالی روستا مجبور هستند که برای رفتن به باغ‌ها مسافتی حدود 8 کیلومتر را با الاغ طی کنند و محصولات خود را با الاغ جابه‌جا می‌کنند.

وی با بیان اینکه این روستا آب ندارد و چاه آبی به عمق 530 متر در این روستا حفر شده که یک رکورد در کشور محسوب می‌شود و 12 لیتر در ثانیه آب دارد و باید یک چاه دیگر برای این روستا حفر شود، عنوان کرد: به دلیل مسافت طولانی این روستا با جاده اصلی در روز تنها یک تانکر آب به این روستا می‌رسد.

محمد بذرافشان، در حاشیه سفر به روستای کنده‌ای بخش کوهمره نودان کازرون در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سفر به شهرستان‌ها و سرکشی به روستاهای محروم جزو برنامه‌‌‌های کمیته امداد بوده، هست و خواهد بود، افزود: سفر رئیس کمیته امداد کشور به شهرستان کازرون دستاوردهای خوبی در زمینه معنوی و کمک به حل مشکلات خانواده‌های نیازمند داشته است.

وی با بیان اینکه با توجه به عمق محرومیتی که در روستای کنده‌ای وجود داشت شخصا به همراه معاونان کمیته امداد فارس به این روستا آمده‌ایم و در جریان کم و کیف مسائل و مشکلات اهالی این روستا قرار گرفتیم، عنوان کرد: مقرر شد همه افرادی که ساکن این روستا هستند و به نحوی که نیازمند بودن آنها احراز شود در قالب تبصره 14 تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرند.

بذرافشان با بیان اینکه در حوزه مسکن با نگاه ویژه‌تری مسائل این روستا پیگیری می‌شود و با سرعت از همین هفته برای ساخت مسکن خانواده‌های دونفره به بالا اقدام و برای خانواده‌های تک نفره نیز در این زمینه تدبیر می‌‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به سطح نیازمندی خانواده‌های این روستا در مورد کمک بلاعوض نیز اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تامین لوازم ضروری مثل بخاری، یخچال، تلویزیون، آبگرمکن و غیره برای خانوارهای این روستا با قید فوریت اقدام می‌شود، گفت: با توجه به مشکلی که این روستا در زمینه تامین آب دارد برای خانواده‌های مددجویان و خانواده‌‌هایی که جدیدا تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرند نسبت به تامین منبع ذخیره آب اقدام می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان فارس با بیان اینکه با توجه به مشکل اشتغال در این روستا، مشاوره و آموزش در زمینه اشتغال به اهالی روستا ارائه خواهد شد، افزود: با نگاه کمک به خانواده‌های این روستا برای خرید فرش‌های دستباف اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه وام‌های کارگشایی نیز کمیته امداد تا سقف 10 میلیون تومان به خانوارهای این روستا کمک خواهد کرد و دلیل اینکه سقف وام کارگشایی این روستا بالاتر از 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده فاصله مکانی، بعد مسافت و بالا بودن هزینه حمل و نقل و غیره در این روستا است، اعلام کرد: اعزام 40 نفر از مددجویان روستای کنده‌ای به سفر مشهد مقدس، کمک موردی به 4 خانوار نیازمند این روستا از دیگر مصوبات سفر به روستای کنده‌ای است.

بذرافشان با بیان اینکه با مستقر کردن استاد فرش در این روستا بافت فرش، گلیم و گبه مطابق ذائقه روز بازار به اهالی این روستا آموزش داده می‌شود زیرا آنطور که مشخص است اهالی این روستا فرش بافی را می‌دانند ولی طرح‌ها و نقش‌هایی که می‌بافند مطابق ذائقه و سلیقه بازار نیست، اظهار کرد: البته این آموزش فرش‌بافی در روستاهای دیگر نیز اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه مجتمع اقتصادی کمیته امداد متعهد شده است که همه فرش‌های مددجویان کمیته را بخرد و حتی فرش‌های مردجویان کمیته امداد به کشور آلمان و دیگر کشورهای اروپایی صادر می‌شود، گفت: اتاق فکری در مرکز استان فارس در حوزه ذائقه سنجی و نیازسنجی در حوزه فرش راه‌اندازی و فعلا مطالعات و بررسی‌هایی بر روی شهرستان‌هایی مثل فراشبند، فیروزآباد، داراب و آباده در حوزه فرش، گبه، صنایع دستی و غیره انجام شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان فارس با بیان اینکه سفرهای ما به شهرستان‌های فارس هدفمند است و در هر سفر با امام جمعه، فرماندار، بخشدار، دهیار، شورای اسلامی، خانواده مددجویان دیدار می‌کنیم و مسئول پیگیری، همه مصوبات سفرها را پیگیری می‌کند، عنوان کرد: بُعد خدمات کمیته امداد در سال 97 بیشتر از سال 96 است و در همین 9 ماه گذشته 31 هزار خانوار جدید تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه صف جهیزیه و صف وام کارگشایی در استان فارس به صفر رسیده است، افزود: سال گذشته با توزیع 400 پنل خورشیدی و خرید 400 دستگاه خوردو سایپا برای مددجویان در یک روز 800 شغل ایجاد کرده‌ایم و اعتقاد داریم که مناطقی که با مشکل کمبود منابع آب روبه‌رو هستند با نصب پنل خورشیدی می‌توانند کسب درآمد کنند.

بذرافشان با بیان اینکه میانگین کمک‌های مردمی و صدقات در استان فارس بالاتر از میانگین کشوری است، عنوان کرد: استان فارس از ابتدای امسال تاکنون رتبه دوم درآمد، رتبه اول جذب اکرام ایتام، رتبه اول جشن عاطفه‌ها، رتبه اول پرداخت زکات را در کشور دارد و در اکرام ایتام در حجم درآمد رتبه دوم کشور را دارد.

 مدیرکل کمیته امداد فارس، فرماندار کازرون و دیگر مسئولان تعداد زیادی از خانه‌های اهالی روستا را مورد بازدید قرار دادند و با آنها گفت‌و‌گو کردند. در این سفر همچنین منازل روستایی تعدادی از مددجویان امداد در روستای نودان افتتاح و به آنها تحویل شد تا در آستانه چهل سالگی انقلاب زندگی روی خوش خود را به ولی نعمتان انقلاب نشان دهد.

ایسنا
نظرات بینندگان