کد خبر: ۱۲۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۷

علل فراری شدن کودکان از مدرسه/ افزایش امکانات و کاهش میل رفتن به مدرسه

تمایل برای رفتن به مدرسه، انجام تکالیف و در مجموع وظایف دانش‌آموزی در سال‌های اخیر میان کودکان و نوجوانان کاهش یافته است.
به گزارش شیرازه، آن روزها که کودک بودیم شوق ماه مهر و رفتن به مدرسه برایمان شیرینی داشت که در هیچ موقعیت دیگری آن را تجربه نمی‌کردیم. اما امروز آن شور و علاقه را برای رفتن به مدرسه نمی‌بینم.

امکانات زیاد و نتایج منفی

یک مدرس مقطع ابتدایی دسترسی کودکان امروز به امکانات به‌روز و وسایل سرگرمی را علت اصلی کاهش میل برای رفتن به مدرسه می‌داند و می‌گوید: گوشی آندروید، تبلت، لپ‌تاپ، اینترنت، انواع سی دی فیلم و کارتن و ... برای کودک امروز آنچنان سرگرمی به وجود آورده است که اشتیاق و فضایی در ذهن او برای رفتن به مدرسه نمی‌گذارد.

 

تارا متین ادامه می‌دهد: متاسفانه زندگی پرمشغله امروز در کلان‌شهرها سبب شده است تا والدین با ایجاد سرگرمی‌های متفاوت سر کودک خود را گرم کنند، غافل از اینکه سرگرم شدن بیش از حد، ذهن آنها را به شکلی درگیر می‌کند که جایی برای یادگیری و درس و مشق باقی نمی‌گذارد.

وی که مدرس مقطع اول ابتدایی است، اضافه می‌کند: با وجود اینکه آوردن گوشی تلفن همراه در مدرسه ممنوع اعلام شده است اما هر روز از چندین دانش‌آموز در کلاس این گوشی‌ها را تحویل می‌گیریم و به والدینشان تذکر می‌دهیم.

متین معتقد است: ذهن این کودکان اغلب آنقدر درگیر بازی‌ها و برنامه‌هایی است که بر روی گوشی تلفن همراه نصب شده است که از تمرکز کافی در کلاس برخوردار نیستند و در انجام تکالیف خود در خانه به دلیل وقت گذرانی بیش از حد در این فضاها نیز باز می‌مانند.

روحیات خشن و یادگیری ضعیف

یک کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی نیز با تاکید بر اصول مرتبط تربیت و آموزش اعلام می‌کند: سرگرم کردن بیش از حد کودکان با امکانات و سرگرمی‌های امروزی بر روند یادگیری کودکان تاثیر منفی می‌گذارد و ارائه آموزش از سوی کارشناسان آموزشی را نیز دشوار می‌کند.

فرود شاهینی گفت: کودکی که ذهنش از واقعیت دور شده است و با شخصیت‌های خشن فضای مجازی دنیای جدیدی در ذهن خود ساخته است، نمی‌تواند با لطافت‌های آموزشی و یادگیری موضوعات درسی خود را وفق دهد.

وی معتقد است: امروز آموزش و تدریس به وظیفه خطیری تبدیل شده است که به نیروهای صبور و کارکشته نیاز دارد تا بتوان در آموزش و تربیت نسل باسواد آینده موفق عمل کرد.

بازی و آموزش

یک مدرس در مقطع خردسالان با تاکید بر استفاده از روش‌های بازی و سرگرمی برای تفهیم مفاهیم و جلب نونهالان و کودکان امروزی بیان می‌کند: بر اساس استانداردهای روز جهان، استفاده از روش‌های بازی و سرگرم‌کننده، شعر و آواز و ... برای جلب توجه کودکان به یادگیری تاثیر بسزایی دارد.

 

زینب انصاری در ادامه گفت: در این حوزه استفاده از شعر، تصاویر جذاب و ... برای ارائه آموزش مفاهیم ریاضی، علوم، جغرافی و ... اثرگذاری و نتایج مطلوبی دارد.

وی به والدین توصیه می‌کند: برای اینکه کودکان به یادگیری موضوعات و مفاهیم توجه نشان دهند لازم است تا والدین به جای بازی‌های خشن و برنامه‌هایی که اهداف آموزشی در آنها گنجانده نشده است از کارت‌های تصویری برای آموزش مفاهیم و سی دی‌های آموزشی که با شعر و آواز مناسب طراحی شده‌اند و ... هم کودکانشان را سرگرم کنند و هم در آماده سازی فضای ذهنی کودکان 3 تا 5 سال خود برای یادگیری در مقطع پیش دبستان و دبستان اقدامات موثری انجام دهند.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان