کد خبر: ۱۲۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
رئیس اداره بیماران خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد؛

لیست ۲۶هزار نفری در انتظار پیوند اعضا/ تلاش برای ارتقای فرهنگ اهدای عضو در فارس

رئیس اداره بیماران خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۶ هزار نفر در کشور در انتظار پیوند عضو هستند، از تلاش برای ارتقای فرهنگ اهدای عضو در استان فارس خبر داد.
به گزارش شیرازه، رئیس اداره بیماران خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد و هر فرد مرگ مغزی می تواند جان هشت نفر را نجات دهد، افزود: با توجه به وجود زیرساخت های مناسب پیوند اعضا در شیراز، پیشینه قوی و حضور اساتید برجسته، ارتقای فرهنگ اهدای عضو و توجه ویژه به این موضوع، امری ضروری است.

داوود اوحدی ادامه داد: در پی نشست هم اندیشی این اداره با معاونت آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه(س) شیراز، این موضوع در شورای آموزشی دانشکده پرستاری مطرح و طبق هماهنگی با مسوول گروه پرستاری سلامت جامعه، کارگاه آموزشی پیوند اعضا و مرگ مغزی، با حضور «سیاوش غلامی»؛ مسوول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه و با شرکت کارشناسان ارشد پرستاری برگزار شد.

مسوول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این کارگاه با طرح موضوع اهمیت پیوند اعضا، به بیان تاریخچه مختصری از انجام پیوند اعضا پرداخت و گفت: در اغلب کشورها، کار پیوند اعضای برای چهل تا پنجاه درصد از بیماران لیست انتظار انجام می شود و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

«سیاوش غلامی» ضمن تعریف مرگ مغزی، شرایط اهداکنندگان عضو، اعضای قابل اهدا و بیان اهمیت تشخیص صحیح و تأیید مرگ مغزی، افزود: در حال حاضر در بیشتر موارد، از پوست بیماران مرگ مغزی اهداکننده عضو نیز استفاده می شود که این مورد برای بیماران سوختگی بسیار بااهمیت بوده و در صورت استفاده به موقع از پوست پیوندی، نقش موثری در بهبودی بیماران سوختگی دارد.

او با بیان اینکه بیماران مرگ مغزی باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرند، توضیح داد: ارگان های بدن این بیماران به چند نفر اهدا می شود و با توجه به هزینه های بالای پیوند، باید تمام شرایط را برای انجام یک پیوند موفق در نظر گرفت.

مسوول گروه پرستاری سلامت جامعه نیز با اشاره به اهمیت مراقبت از بیمار مرگ مغزی، توجه به خانواده این بیماران و همدلی با آنها را از نکات مهم برشمرد.

دکتر «زهرا کشتکاران» مراقبت از بیمار مرگ مغزی را به دلیل امکان نجات جان دیگر بیماران بسیار با اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد که دانشجویان با دید وسیعتر نسبت به ارتقای فرهنگ اهدای عضو از مرگ مغزی در جامعه همت گمارند.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان