کد خبر: ۱۲۶۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۸ - ۰۴ دی ۱۳۹۷
معاون دیپلماسی و اقتصادی وزیر امور خارجه در شیراز مطرح کرد:

مقاومت راه پایان دادن به تحریم‌هاست/ ایران دومین کشور مهندس‌پرور دنیا!/ تاکید بر صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای همسایه

انصاری گفت: تسلیم شدن در برابر تحریم‌ها و زانو زدن در برابر آمریکا راه رفع شدن آن‌ها نیست، هرجا باخلاقیت مقاومت کردیم، موفق شدیم.
مقاومت راه پایان دادن به تحریم‌هاست/ ایران دومین کشور مهندس‌پرور دنیا!/ تاکید بر صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای همسایه

به گزارش شیرازه، غلامرضا انصاری در نخستین همایش ملی صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی کشور در شیراز با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و ویژگی جهان گرد بودن شیرازی‌ها به‌عنوان منشأ تحول اقتصادی و فرهنگی، اظهار داشت: شیراز از گذشته یکی از سرمایه‌های بزرگ ایران است که امروز نیز این بزرگی را حفظ کرده است.

وی بابیان این‌که سال 97 دوران سختی در حوزه‌ اقتصادی و بحران ارزی و تورم به‌صورت جهانی بود، افزود: سال 2018 برای اقتصاد جهانی سال سخت و بی‌ثباتی بود که همه‌ این بی‌ثباتی‌ها را هم تقریباً همه‌ دنیا به اجماع اتفاق‌نظر دارند که رئیس‌جمهور آمریکا منشأ آن است.

معاون دیپلماسی و اقتصادی وزیرامور خارجه گفت: این سیاست کلان آمریکا در شرایطی است که احساس خطر از توسعه رقبای خود می‌کنند.

انصاری با اشاره به نقض برجام در اردیبهشت‌ماه و بابیان این‌که سال 97 برای ایرانیان سال بی‌وفایی و بدعهدی بود، تصریح کرد: برخی کج‌سلیقگی‌های سیاسی در زمان توافق برجام باعث شد ما به خودمان مشغول شویم و نتوانیم از فضای ایجادشده استفاده کنیم که اکنون باید همه تلاش کنیم که تحریم‌ها برداشته شود و راه پایان دادن به تحریم‌ها نیز مقاومت در برابر آن است.

وی با تأکید بر این‌که تحریم‌ها با مقاومت ما رفع خواهند شد، مطرح کرد: تسلیم شدن در برابر تحریم‌ها و زانو زدن در برابر آمریکا راه رفع شدن آن‌ها نیست، هر جا مقاومت کردیم و خلاقیت به خرج دادیم، پیشرفت کردیم.

معاون دیپلماسی و اقتصادی وزیر امور خارجه بابیان این‌که باید برای پیدا کردن راه تولید و صادرات، کاهش مصرف و کنترل انرژی تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی نشان دادند اگر فرصت، امکانات و مشوق پیدا کنند ظرفیت‌های خوبی برای صادرات دارند که این شرکت‌ها یکی از پرافتخارترین دست آوردهای انقلاب اسلامی هستند.

انصاری بابیان این‌که ایران امن‌ترین و ارزان‌ترین راه تجارت شرق و غرب است، ادامه داد: با توجه به داشتن 15 همسایه و داشتن رتبه دوم تولیدکننده مهندس در دنیا، فرصت‌های بسیاری زیادی برای صدور خدمات فنی و مهندسی فراهم است.

وی بیان کرد: کشوری با این سطح از تولید مهندس نمی‌تواند فقط به بازار داخلی خود اکتفا کند و باید به دنبال ایجاد بازار جدید اول در منطقه خود و بعد در مناطق دیگری که دسترسی به آن سخت‌تر است، باشد.

معاون دیپلماسی و اقتصادی وزیرامور خارجه بابیان این‌که هیچ کشوری مهم‌تر از عراق برای ایران نیست، گفت: عراق در همه‌ زمینه‌ها چه در حوزه سیاست، اجتماعی، فرهنگی، خدمات فنی و مهندسی و صدور کالا کشور مهمی است که رفت‌وآمد 6 میلیون زائر بین دو کشور نشان‌دهنده اهمیت ماجرا است.

انصاری افزود: اگر به دنبال تجارت با عراق، افغانستان و دیگر کشورهای اطراف هستیم باید تلاش کنیم تا در رفت‌وآمد کالا، دو طرف از آن سود ببرند، اما شاید ملموس‌ترین نوع کار اقتصادی با عراق در حال حاضر خدمات فنی مهندسی است.

وی با تأکید بر حمایت دولت از شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایرانی که در عراق ضرر کردند، تصریح کرد: ما امروز نیاز داریم با منابع ارزی که در خارج از کشور داریم و با توجه به تحریم‌ها با روش‌های نو راه‌های استفاده از این ارزها را پیدا کنیم.

معاون دیپلماسی و اقتصادی وزیرامور خارجه مطرح کرد: در ماه‌های آینده منابع خارجی در کشورهای ژاپن، هند، چین و روسیه خواهیم داشت، باید فکر کنیم به این موضوع که چگونه می‌توانیم در این منابع تحرک و راه جدید نقل‌وانتقال پولی ایجاد کنیم و تجار به دنبال راهی برای جایگزین کردن بندرها باشند.

انصاری بابیان این‌که از ایرانی‌های خارج از کشور باید برای حل کردن مشکلات صادرات و واردات به نحو احسن استفاده کنیم، ادامه داد: با توجه توسعه سریع در هند، این کشور بهترین نقطه برای صدور خدمات فنی مهندسی است.

وی با اشاره به استفاده هند از منابع بخش خصوصی به‌جای دولتی در توسعه زیرساختی، تأکید کرد: باید گشت و راه‌هایی پیدا کرد که بتوان از منابع داخلی و خارجی به‌خوبی استفاده کنیم؛ هدف دشمن راکد کردن منابع مالی در خارج از کشور است که باید دنبال راهی برای تحرک منابع خارجی خودمان باشیم.

تشکل‌های صادرات خدمات مهندسی نمایندگی‌های وزارت خارجه را به تحرک وادارند!

معاون دیپلماسی و اقتصادی وزیرامور خارجه از تشکل‌ها صدور خدمات فنی مهندسی درخواست کرد که برای تحرک نمایندگی وزارت خارجه در خارج از کشور پیگیری کنند و فشار بیاورند و گفت: تمرکز اصلی سفارت‌خانه‌های ما باید بر اقتصاد باشد، فشار بخش خصوصی به بخش دولتی می‌تواند موتور محرک صادرات باشد و صادرکنندگان باید در زمان فعالیت خود با نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در دیگر کشورها در ارتباط باشند و دولت را به تحرک وادار کنند .

انصاری بابیان این‌که ساختار کل کشور ممکن است آمادگی این تحریم‌ها را نداشته باشد اما به معنای این نیست که ظرفیتی ایجاد نکنیم، افزود: در کشور نیاز به تشکل‌های صادراتی داریم که پشتوانه داشته باشند نه این‌که بعد از بستن قرارداد و مدتی کار کردن دیگر از آن‌ها خبری نباشد.

وی با اشاره به استقبال کشورهای هند، ترکیه و روسیه از کالاهای ایرانی، تصریح کرد: چند سال است از آزادی عراق گذشته اما هنوز جاده نجف به کربلا، هتل‌ها و امکانات زیرساختی آن با این جمعیت‌های عظیمی که هرسال تبادل می‌شود، کیفیت مناسبی ندارد.

معاون دیپلماسی و اقتصادی وزیرامور خارجه ایران ادامه داد: عراقی‌ها منتظر سرمایه هستند که پروژه‌های بزرگ را اجرا کنند، اگر بین دولت عراق و ایران ارتباطی برقرار شود از این حرکت عظیم بزرگ انسانی بهترین استفاده را می‌توانیم کنیم.

انصاری با اشاره به ایجاد شرکتی جهت ساخت مسیر کرمانشاه تا نجف و کربلا با سرمایه مردمی، مطرح کرد: بزرگ‌ترین ظلم ما به خودمان این بود که فکر کردیم دستمان همیشه باید به سمت دولت باشد درحالی‌که باید دنبال راه‌های جدید باشیم که مشارکت بیشتر مردم را داشته باشد.

وی بابیان این‌که باید چهره صدور خدمات فنی و مهندسی را تقویت کرد، افزود: در بحث امنیت نقش بزرگی در سوریه و کشورهای همسایه داشتیم، باید امروز هم با صدور خدمات فنی و مهندسی نقش مهمی هم در توسعه آن‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان