کد خبر: ۱۲۶۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۷
معاون عمرانی استانداری فارس:

بنگاه‌های کوچک خدمات مهندسی مورد توجه قرار گیرد/ بروکراسی اداری و هزینه‌های بانکی از مشکلات اساسی صادرکنندگان است

رحیمی گفت: صادر کنندگان بروکراسی اداری، صدور ضمانت نامه های صادراتی و تامین خطوط اعتباری و هزینه های بانکی را از جمله مشکلات اساسی خود اعلام می کنند.

به گزارش شیرازه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در نخستین همایش ملی صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی در شیراز گفت: یکی از اثرگذارترین فواید صدور خدمات فنی و مهندسی، ایجاد اشتغال به ویژه برای قشر تحصیل کرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

عنایت الله رحیمی افزود: یکی از دغدغه های اصلی امروز در جامعه ما بیکاری و نبود فرصت های شغلی است با صدور خدمات فنی و مهندسی می توان بخش قابل توجهی از این مشکل را رفع کرد.

وی، تکیه بر صادرات نفتی را از مشکلات بزرگ اقتصاد کشور برشمرد و بیان کرد: باید توجه داشت که زمانی می توانیم جایگاه اقتصادی کشور را ارتقا بخشیم که تنوع بخشی در صادرات که می تواند برای کشور ایجاد درآمد کند را در دستور کار داشته باشیم.

او اظهار داشت: تکیه بر نفت و منابع زیرزمینی نمی تواند آینده ما را تضمین کند چرا که از منابع نفتی روز به روز کاسته می شود اما اگر به سمت استفاده از خلاقیت، تفکر و اندیشه که در وجود تک تک نیروی دانشگاهی و آموزش دیده جوان ما است برویم می توان برای کشور ایجاد درآمد کرد.

رحیمی ادامه داد: صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی فواید دیگری هم دارد که از جمله می توان به تعمیق روابط و دوستی با دیگر کشورها و کاهش منازعات اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد: اگر به دنبال افزایش روابط با دیگر کشورها هستیم باید منافع اقتصادی درهم تنیده با آنها داشته باشیم.

رحیمی گفت: بسیاری از کشورها از سمت تولید صنعتی به سمت تولید خدمات فنی و مهندسی حرکت کرده اند چرا که صادرات خدمات فنی و مهندسی درحرکت رو به جلو اقتصاد بسیاراثرگذار است و امروز 70 درصد صادرات کشورهای پیشرفته را صادرات خدمات فنی و مهندسی تشکیل می دهد.

وی، با اشاره به تشکیل بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگی در کشور بعد از انقلاب افزود: وجود این تشکل ها و بنگاه ها می تواند آینده بهتری را در زمینه کسب درآمد برای کشور ایجاد کند.

او گفت: به رغم گسترش این بنگاه ها می بینیم که کمتر توانسته ایم در زمینه صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی جایگاه واقعی کشور را در سطح منطقه ای و بین المللی به دست آوریم.

رحیمی ادامه داد: با توجه به جایگاه علمی کشور در منطقه، باید در بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی هم جایگاه بالایی داشته باشیم که اینگونه نیست و قطعا در مسیر عدم تحقق این مهم موانعی وجود دارد که این موانع باید شناسایی و با برنامه ریزی نسبت به رفع آنها اقدام شود.

وی گفت: امروز صادر کنندگان ما، بروکراسی اداری، صدور ضمانت نامه های صادراتی و تامین خطوط اعتباری و هزینه های بانکی را از جمله مشکلات اساسی خود اعلام می کنند که باید نسبت به رفع آنها اقدام شود.

او افزود: یکی از مباحث مغفول مانده این است که ما بخش دولتی تا امروز بیشتر به بنگاه های بزرگ تولید کالا و خدمات فنی و مهندسی توجه داشته در صورتی که تعداد بسیاری از بنگاه های کوچک و متوسط تولیدی خدمات فنی و مهندسی در کشور وجود دارد که توجه به آنها می تواند راهگشا باشد و حرکت رو به جلو و سریع را ایجاد کنند.


نظرات بینندگان