کد خبر: ۱۲۶۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۷
پاسخ‌های سیاسی به نقد اقتصادی!

واکنش سرپرست استانداری فارس به هشتگ «اتاق آمارسازی»

سرپرست استانداری فارس در واکنش به گزارش «#اتاق آمارسازی» از آمار عجیب اتاق بازرگانی فارس دفاع تمام‌قد کرد.
به گزارش شیرازه، چهارشنبه هفته گذشته بود که این خبرگزاری در گزارشی با عنوان «آمارسازی یا واقعیت»، آمار عجیب اتاق بازرگانی فارس که مدعی بهبود محیط کسب‌وکار در بهار 97 نسبت به زمستان 96 شده بود را به بوته نقد کشید.

این گزارش که مستند به آمار و ارقام و جداول نموداری بود، مورد توجه ویژه فعالان اقتصادی قرار گرفت و کاربران فضای مجازی نیز با هشتگ «اتاق آمارسازی» ده‌ها توییت در این رابطه منتشر کردند.

با ادامه واکنش‌ها نسبت به این گزارش جنجالی، صف‌بندی‌ها بیش از پیش روشن شد. در یک سوی ماجرا افرادی همچون رئیس اتاق اصناف فارس به‌عنوان نماینده حقیقی بخش خصوصی که از نزدیک در ارتباط با اتحادیه‌های صنفی و کاسبان بازار است، از حال خراب فضای کسب‌وکار در استان سخن گفت و از سوی دیگر مقامات استانداری فارس به دفاع از آمار اتاق بازرگانی پرداختند تا همچنان‌که فعالان فضای مجازی در توییت‌های خود از پشت‌پرده‌ها خبر داده بودند، جبهه‌بندی اقتصادی در شیراز بیش از پیش روشن شود.

نکته قابل تأمل در این بین سکوت محض و هوشمندانه اتاق بازرگانی فارس بود. ارکان اصلی اتاق در شیراز که تنها دو ماه تا پایان فرصت 4 ساله خود فرصت دارند و در اسفندماه شاهد انتخابات دور جدید خواهند بود، طی مدت یادشده همواره در آرامش خبری به سر برده و با نقد هیچ رسانه‌ای مواجه نشده بودند، اما با این گزارش مستند و تِرَند شدن هشتگ اتاق آماسازی در فضای مجازی، جایگاه خود در انتخابات دور جدید را در خطر دیده و ترجیح دادند هیچ سخنی به میان نیاورند تا این موج خبری هرچه زودتر به فراموشی سپرده شود.

«اقتصاددانان سیاست‌مدار» در اتاق بازرگانی با در پیش گرفتن این نوع مواجهه هوشمندانه، نشان دادند که علم سیاست را هم به خوبی فهم می‌کنند و این موج خبری با گذشت یک هفته رفته‌رفته رو به فراموشی رفت، اما «سیاست‌مدار اقتصاددان» طاقت نیاورده و لب به سخن گشود تا بار دیگر این موضوع در صدر اخبار قرار گیرد!

«یدالله رحمانی» سرپرست کنونی استانداری فارس که یکی از گزینه‌های جدی استانداری فارس در وزارت کشور به شمار می‌رود و اکنون با این موج خبری شانس استاندار شدنش کم‌رنگ‌تر از قبل شده است، بعدازظهر امروز این سکوت خبری را شکست و با جملات سیاسی به یک گزارش اقتصادی پاسخ داد.

رحمانی که پیش از این معاون اقتصادی استاندار فارس بوده و این آمار حاشیه‌ساز دامن او را هم گرفته است، در همایش روز ملی صادرات با اشاره به اتفاقات روزهای گذشته اظهار داشت: در فضای مجازی در هفته اخیر گفته‌اند که اتاق بازرگانی عددسازی کرده است و بحث‌هایی را مطرح کرده‌اند که در شأن عزیزان نیست. چطور وقتی جایگاه ما 18 است عددسازی نشده، اما اکنون که رتبه ما بهبود یافته عددسازی شده است؟

سرپرست استانداری فارس که در محل اتاق بازرگانی فارس سخن می‌گفت، در ادامه خاطرنشان کرد: در موضوع فضای کسب و کار در سال‌های اخیر بهبود خیلی خوبی داشتیم؛ به‌طوری که قبل از سال 94 در شاخص‌های فضای کسب‌وکار رتبه‌های 18 و 19 را داشتیم، اما در سال 95 به رتبه 5 و در نیم‌سال اول 96 به رتبه یک رسیدیم؛ نیم‌سال دوم سال 96 هنوزآمار دقیق گفته نشده و در فصول اول امسال هم رتبه 2 و 3 را داشتیم که در مجموع نشان می‌دهد طی دو سال اخیر بین رتبه‌های یک تا 5 در نوسان بودیم.

وی خاطرنشان کرد: البته این آمار به هیچ‌عنوان به این مفهوم نیست که ما مشکلی نداریم، ما گفته‌ایم در مقایسه با استان‌های دیگر بهبود حاصل شده، اما در ابعاد بین‌المللی رتبه ما الان در بین 170 کشور 124 است و هنوز جا دارد کار کنیم.

رحمانی گریزی هم به برجام زد و با انتقاد از یکی از سخنرانان این همایش که گفته بود پس از برجام اتفاقی خاصی نیفتاد، اظهار داشت: چرا صفر و یکی سخن می‌گوییم؛ برجام فواید زیادی داشته و در همین استان فارس مجموع جذب سرمایه‌گذاری در سال‌های 93 و 94 حدود 5 میلیون دلار بوده است، اما پس از برجام در سال 95 این عدد به 95 میلیون دلار و در سال 96 به هزار و 8 میلیون دلار رسید که 150 میلیون دلار آن اکنون عملیاتی شده؛ یعنی سرمایه وارد فارس و تبدیل به ساختمان و کارخانه شده است.

سرپرست استانداری فارس در ادامه‌ی سخنان خود توییت‌های انتقادی کاربران فضای مجازی را به‌نوعی بازی در زمین دشمن و برخلاف منافع ملی عنوان کرد و گفت: باید برای حفظ سرمایه اجتماعی کشور تلاش کنیم؛ نمی‌شود در زبان بگوییم میهن را دوست داریم، اما در عمل به زیان منافع ملی سخن بگوییم. اگر منافع ملی و منافع استان برایمان مهم است، باید مراقب باشیم الفاظی که بکار می‌بریم آسیب منفی در فضای اقتصادی استان و کشور ایجاد نکند.

 

وی بدون اینکه پاسخی به چرایی تفاوت‌های عجیب آماریِ محیط کسب‌وکار در فارس بین فصل بهار 97 و زمستان 96 بدهد، بار دیگر تأکید کرد: اگر توسعه کشور و خنثی کردن نقشه دشمن برای ما مهم است، حتماً عزیزان از بیان این سخنان که در میان مردم ناامیدی ایجاد می‌کند و فضا را یأس‌آلود می‌کند باید خودداری کنند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان