کد خبر: ۱۲۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۸ دی ۱۳۹۷

تنش آبی، اشتغال استان فارس را تهدید می کند

کاهش سطح آب های زیر زمینی در استان فارس باعث شده تا بخشی از اقتصاد استان دچار مشکل شود استان فارس استانی است که اشتغال در آن بر پایه کشاورزی استواراست و اگر کشاورزی در این استان متوقف شود شاهد بحران اشتغال خواهیم بود.
به گزارش شیرازه، برخی از منابع غیررسمی عمق چاه های کشاورزی را در برخی شهرستان ها تا 500 متر عنوان کرده اند و همین موضوع کافی است تا به عمق مشکل تامین آب کشاورزی و همچنین شرب در استان فارس پی ببریم مشکلی که اگر تدبیری برای آن اندیشیده نشود بحرانی تر از اکنون خواهد شد.

شرایط وقتی پیچیده تر خواهد شد که به این موضوع نیز برسیم که اشتغال در استان فارس برپایه کشاورزی است و اگر این حوزه از حرکت بایستد نه تنها آمار بیکاری افزایش خواهد داشت بلکه صنعتی نیز در این استان توانایی جذب این حجم نیروهای انسانی را نخواهد داشت.

کشت برنج و شلتوک و وجود چاه های غیر مجاز در استانی که اشتغال آن مبتنی بر کشاورزی است باعث شده تا عمق آب های زی زمینی در فارس افزایش چشم گیری داشته باشد از سویی دیگر ممانعت کشاورزان از پر کردن چاه های غیر مجاز و همچنین عدم اجرای طرح نکاشت(کشت نکردن محصولاتی که آب فراوان می خواهند) در فارس باعث شد تا حجم مصرف آب از آب های زیر زمینی رشد چند برابری داشته باشد.

از سوی دیگر افزایش جمعیت استان فارس نیز بر تنش های آبی دامن زد تا تمام شهرستان های استان با مشکل کم آبی مواجه شوند.

400 هزار چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از 400 هزار چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد که حذف این میزان چاه از چرخه کشاورری کشور بسیار سخت و غیر ممکن است.
علی اکبری اضافه کرد: عمق چاه های استان فارس به سبب مصرف بیشتر از حد منابع آبی به 600 متر رسیده است و لازم است نگاهی جدی به حوزه کشاورزی و برنامه ریزی های بلند مدت کشاورزی در استان فارس داشته باشیم.

 اکثر شهرستان های استان با تنش آبی مواجه اند
پدرعلم آب زمین شناسی(هیدروژئولوژی) ایران گفت: اکثر شهرستان ها به خصوص شهرستان های شرق استان با مشکل کمبود آب در سفره های زیر زمینی مواجه هستند از جمله این شهرستان ها می توان به داراب ، جهرم ، نی ریز، استهبان، و فسا اشاره کرد و شهرستان هایی نظیر مرودشت و ارسنجان در مزکر استان نیز شرایط خوبی را در حوزه آب های زیر سطحی ندارند.

عزت الله رئیسی اردکانی اضافه کرد: شیراز نیز نسبت به سایر شهرستان ها وضعیت بهتری دارد و علت آن نیز آبی است که از سد درودزن به سمت این شهر می آید و وارد شدن آن به خطوط فاضلاب باعث شده تا حجم قابل توجهی از این آب به سفره های زیرزمینی بازگردد و همین موضوع نیز باعث شده تا بحران در شهر شیراز همچون سایر شهرستان ها نباشد.

استاد دانشگاه شیراز گفت: سال آبی جاری (آغاز از مهرماه) ممکن است بارندگی بسیار خوبی داشته باشیم ولی بحران را برطرف نخواهد کرد به این دلیل که 11سال هرساله به طور متوسط 100 میلی متر میزان بارندگی کمتری نسبت به متوسط کشوری در استان بارش روی داده است.
وی اضافه کرد:اگر به آمار شهرستان شیراز نگاهی داشته باشیم در خواهیم یافت که بیش از 1 هزار میلی متر حجم بارش ها استان از متوسط بارندگی در کشور کمتر است.

رئیسی گفت: اگر حجم بارندگی در ماه های پیش رو افزایش داشته باشد نباید میزان برداشت نیز به تناسب با آن افزایش یابد بلکه با برنامه ریزی باید نسبت به کشت در محصولات زراعی و باغی اقدام کنیم و در کنار الگوی صحیح کشت نباید در استان شاهد شلتوک کاری باشیم.

آبی که پشت سدهای استان جمع شده ، بسیار اندک است
پدر علم آب زمین شناسی ایران درباره میزان آب ذخیره شده در پشت سدهای استان فارس نیز گفت: آبی که پشت سدها جمع شده است نیز بسیار اندک است و نیاز استان بسیار بیشتر از حجم آب هایی است که پشت سدهای استان ذخیره است ولی هنوز شانس داریم با ذوب برف شاهد پرتر شدن آب پشت سد های استان باشیم.

رئیسی اردکانی بیان کرد:وضعیت سد های استان نیز بسیار حائز اهمیت است و ممکن است در فروردین ماه سال آینده همزمان با ذوب برف شاهد بهبود وضعیت آب در پشت سدهای استان نیز باشیم و به لحاظ آبی استان فارس سال آبی مناسبی داشته باشد.

ذخیره 80 میلیون متر مکعب آب در سازه های آبخیزداری فارس
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس پیشتر از ذخیره بیش از 80 میلیون متر مکعب آب در پشت سدها،بندها وسازه های آبخیزداری استان طی بارندگی های اخیر سخن گفته بود.

مهرزاد بوستانی اعلام کرد:از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه) تا کنون بالغ بر 80 میلیون متر مکعب از روان آب های سطحی در پشت سازه های آبخیزداری ذخیره سازی شد.

بوستانی گفت:از مجموع 33 سازه در حال احداث که اعتبار آنها از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است دربارش های اخیر تعداد 7 سازه آبگیری شده است.

بر اساس آمار هایی که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ارائه داده بیشترین میزان آبگیری به ترتیب درشهرستان های سپیدان، مرودشت، ممسنی، کازرون، شیراز، فراشبند و فیروزآباد بوده است.

بوستانی با اشاره به استحصال و جمع آوری 113 میلیون مترمکعبی آب در پشت سدهای آبخیزداری در سال گذشته گفت: میزان بارش های جوی طی دو ماه اخیر در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته و شاهد ذخیره دو برابری آب در پشت سازه های جدید آبخیزداری در استان هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری درباره مزیت های آب گیری پروژه های آبخیزداری گفت: آبگیری این پروژه هاعلاوه بر کنترل فرسایش و رسوب در برخی زیرحوزه ها در مناطق بحرانی منجر به تغذیه مصنوعی چشمه ها ،قنوات و سفره های آب زیر زمینی می شود و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک وکاهش خسارات سیلاب تأسیسات شهری،روستایی وزیر بنایی،اثرات قابل توجهی درتأمین بخشی ازآب آشامیدنی مورد نیاز مردم ساکن اطراف این پروژه ها نیز خواهد شد.

امسال تعداد 33 پروژه ملی، سه پروژه استانی و پنج پروژه مشارکتی درحوزه آبخیزداری استان در حال اجرا است و این طرح ها شامل بندهای خاکی،سنگی و ملاطی، حوضچه های کنترل و پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی و نیزعملیات بیومکانیکی و بیولوژیکی در 32 حوزه آبخیز و 22 شهرستان فارس است.

در مجموع 887 سازه آبخیزداری در استان فارس توسط منابع طبیعی احداث شده که حجم مهار سالیانه این سازه ها حداقل 850 میلیون متر مکعب است.
ایرنا
نظرات بینندگان