کد خبر: ۱۲۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۰۸ دی ۱۳۹۷

اعتبارات قطره‌چکانی و پیشرفت لاک‌پشتی مصلای نماز جمعه فیروزآباد

نماز جمعه شهرستان فیروزآباد از ابتدای انقلاب تاکنون به صورت موقت در یک حسینیه برگزار می‌شود و پروژه مصلای این شهر از سال ۹۳ تاکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گزارش شیرازه، وجود پروژه‌های نیمه تمام در استان‌های کشور به داستانی تبدیل شده که پایانی برای آن متصور نیست. استان فارس با بیش از 2 هزار پروژه نیمه تمام یکی از استان‌هایی است که بیشترین پروژه نیمه تمام را دارد.  در آبان ماه امسال علی سلحشوری، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس از وجود 2 هزار و 460 پروژه نیمه تمام استانی و 158 پروژه نیمه تمام ملی در این استان نام برد. 

مصلاهای نماز جمعه تعدادی از شهرهای استان یک قسمت از این پروژه‌های نیمه تمام است. حجت‌الاسلام حسین ملک مکان، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس مردادماه امسال از وجود 12 مصلای نیمه تمام در استان سخن گفته است. 

به گفته وی تنها 9 شهر استان دارای مصلای نماز جمعه است و مصلای شهرهای مرودشت، خرامه، سروستان، داراب، اقلید، فیروزآباد و بیضا نیمه تمام و متوقف مانده است. ملک‌مکان همچنین اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه‌ها را هزار میلیارد تومان ذکر کرده و گفته است که پروژه جدیدی در دست ساخت نیست. 

پیشرفت 15 درصدی مصلای نماز جمعه پس از 4 سال 

در شهرستان فیروزآباد در سال 93 احداث مصلای نماز جمعه با ظرفیت 5 هزار نفر و با زیربنای 8 هزار متر آغاز شد. این مکان در جوار آرامگاه شهدای گمنام قرار گرفته و تاسیساتی مانند کتابخانه، سالن قرائت‌خانه، بخش رایانه و اینترنت، پارکینگ و فضای سبز برای آن لحاظ شده اما اکنون تنها 10 تا 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 

سید کمال علوی، فرماندار فیروزآباد معتقد است که تعلل در ساخت و تکمیل این پروژه سبب هدررفت هزینه‌هایی است که تاکنون شده است. وی می‌گوید: امسال از اعتبارات 3 درصد نفت و گاز مبلغ 500 میلیون تومان برای مصلا در نظر گرفته شده اما برای تکمیل پروژه اعتبار میلیاردی مورد نیاز است.

علوی نوسانات بازار ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و اختصاص اعتبارات در قالب اسناد خزانه با سررسید طولانی مدت را از دیگر دلایل عدم تکمیل پروژه می‌داند و معتقد است باید از محل دیگری برای تامین اعتبارات این پروژه اقدام کرد. 

منع قانونی برای هزینه‌کرد اعتبارات 

به گفته وی اعتبارات استانی امسال فیروزآباد 2.5 میلیارد تومان بوده که باید برای انجام همه امور شهرستان توزیع شود و همین امر سبب طولانی شدن زمان ساخت مصلا شده است. علوی می‌گوید: اختصاص اعتبار از محل 3 درصد نفت و گاز نیز به دلیل چهارچوب قانونی‌ای که برای هزینه کرد این اعتبارات مطرح است، گاه با مشکل مواجه می‌شود. 

براساس قانون دولت مکلف است که 3 درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز را به استان‌ها و شهرستان‌های نفت خیز و گازخیز اختصاص دهد که این اعتبار باید برای رفع محرومیت‌زدایی به ویژه گازرسانی، آبرسانی و بهبود راه‌های روستایی و مناطق کم برخوردار هزینه شود. 

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در آبان ماه امسال که تعداد پروژه‌های نیمه تمام استان را ذکر کرده بود، راه حل را واگذاری برخی از این پروژه‌ها به بخش خصوصی اعلام کرد.

واگذاری به بخش خصوصی با نظر ستاد نماز جمعه 

علوی درباره واگذاری پروژه مصلای نماز جمعه به بخش خصوصی می‌گوید: از آنجا که این پروژه در اختیار مدیریت حوزه‌های علمیه است ستاد نماز جمعه باید در این امر تصمیم‌گیری کند علاوه بر آن باید کاربری فضا به شیوه‌ای باشد که برای بخش خصوصی مقرون به صرفه باشد با این حال تصمیم با ستاد نماز جمعه است. 

سید عزیزالله هاشمی‌زاده امام جمعه شهرستان فیروزآباد نیز گفته بود، تقریبا از ابتدای انقلاب نماز جمعه شهرستان فیروزآباد در مکانی موقت در یک حسینیه برپا می‌شود. به گفته وی مکان کنونی ظرفیت لازم را برای جمعیتی که برای اقامه نماز جمعه می‌آیند، ندارد علاوه بر آن امکان برگزاری برنامه‌های گسترده فرهنگی با محوریت نماز جمعه نیز وجود ندارد.  

ادامه روند قطره‌چکانی اعتبارات برای ساخت مصلاهای نماز جمعه سبب طولانی‌تر شدن انتظار مردم می‌شود علاوه بر این برای بسیاری از این پروژه‌های پیوست‌های فرهنگی نظیر کتابخانه و فرهنگسرا تعریف شده که طولانی شدن روند ساخت توسعه زیرساخت‌های فرهنگی را نیز با کندی مواجه می‌کند. استفاده از ظرفیت خیران، شهرداری‌ها و بخش خصوصی می‌تواند راهکاری برای تکمیل سریع‌تر این پروژه‌ها باشد.

منبع: تسنیم

برچسب ها: فارس ، فیروز اباد ، شیراز
نظرات بینندگان