کد خبر: ۱۲۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۷

درختان کهنسال بوانات ثبت در فهرست میراث طبیعی می شوند

مدیر کل میراث فرهنگی فارس گفت: ۱۱۸ اصله درخت کهنسال در شهرستان بوانات شناسایی و مستندنگاری شده و پرونده آن‌ها برای ثبت در فهرست میراث طبیعی کشور مهیا است.
به گزارش شیرازه، مصیب امیری مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، اظهار کرد: درختان کهنسال ذخایر ارزشمند ژنتیکی، گیاه شناسی، فرهنگی و حتی تاریخی محسوب می‌شوند و مستند نگاری و ثبت این درختان به عنوان نخستین گام مهم در حفاظت و ماندگاری آن‌ها توسط این اداره کل در حال انجام است.

این مقام مسئول تصریح کرد: وجود این درختان کهنسال که از نظر تعداد و تنوع چشمگیر است به شهرستان بوانات جایگاه ویژه‌ای در استان و کشور می‌بخشد و با استناد به این مهم می‌توان این شهرستان را بانک غنی ذخایر ژنتیکی در زمینه درختان و گیاهان دانست.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: طی انعقاد قراداد مطالعاتی و پژوهشی، روند شناسایی درختان کهنسال شهرستان بوانات صورت پذیرفته و در حال حاضر مستندنگاری پرونده ۱۱۸ اصله درخت به اتمام رسیده است و برای ارسال به شورای ثبت و قرارگیری در فهرست ملی میراث طبیعی، در مراحل نهایی قرار دارد.

وی با اشاره به تنوع درختان کهنسال شناسایی شده نیز اضافه کرد: در این میان گونه‌های درخت چنار، توت، گردو، سرو، داغداغان، زبان گنجشک، نارون، سنجد و بنه به چشم می‌خورد که از لحاظ پراکندگی، در همه جای شهرستان یکسان نیست.

امیری بیان کرد: اعتبار انجام این قرارداد از محل ۲ درصد نفت و گاز شهرستان تامین شده است.
درختان کهنسال بوانات ثبت در فهرست میراث طبیعی می شوند

گفتنی است، شهرستان بوانات به مرکزیت شهر سوریان در شمال شرقی استان فارس قرار گرفته است. این منطقه علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و مذهبی، دارای طبیعتی بکر و زیبا و تفرجگاه‌های طبیعی فراوانی است.

آب و هوای سرد و زمستانی و کوه‌های پربرف، بهار و تابستان خنک و باصفایی را برای این شهرستان ایجاد کرده است و بدون شک یکی از شاخصه‌های اصلی شهرستان بوانات که از دیر باز زبانزد خاص و عام بوده، وجود درختان سر به فلک کشیده این خطه است و کمتر روستایی را می‌توان در این شهرستان یافت که در میان باغات آن درختان تنومند وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان