کد خبر: ۱۲۷۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۷
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در شیراز:

به حداقل ها در اجرای عدالت و مبارزه با فساد نباید راضی شد/ تثبیت حق هسته ای مردم ایران با بتن ریختن و انصراف از صد حق آنها صورت نمی گیرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نباید اجازه داد که مسائل کوچک و حاشیه ای در جامعه بزرگ جلوه داده شود.
به حداقل ها در اجرای عدالت و مبارزه با فساد نباید راضی شد/ تثبیت حق هسته ای مردم ایران با بتن ریختن و انصراف از صد حق آنها صورت نمی گیرد
به گزارش شیرازه، سعید جلیلی در مراسم بزرگداشت روز بصیرت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یکی از مباحثی که باید بیشتر بر آن تکیه گردد که گاها نیز مورد غفلت قرار می گیرد، تجربه ملی کشور است.

وی در تاکید بر اهمیت توجه به تجربه ها خاطر نشان کرد: برای یک تجربه هزینه هایی پرداخت می شود و اگر بعد از آن دوباره هزینه ای بپردازیم و تجربه دوباره تکرار شود نشان می دهد که نتوانستیم از تجربه اول بخوبی استفاده کنیم.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اگر تجارب مردمی که می تواند مثبت یا منفی باشد به درستی مورد توجه قرار نگیرند ممکن است هزینه های سنگین را به بار آورند.

وی همچنین بیان داشت: حافظه ملی شرط لازم برای حفظ تجربه ملی می باشد و ملت باید حافظه ملی خود را نگه دارند.

این مقام مسئول در توصیف انقلاب اظهار کرد: در مسیر چهل ساله انقلاب همانند هر حرکت حق طلبانه ای و همان طور که در قرآن ذکر شده یک سری موانع در راه بوده که از جمله آنها ترور، فشارهای روانی و سیاسی، تحریم ها، تحمیل جنگ هشت ساله بوده و دشمنان هیچ مضایقه ای نکرده اند.

وی درخصوص نقشه دشمن برای ایران اذعان داشت: دشمن به این نتیجه رسیده که اگر توان براندازی ندارد اجازه دیده شدن را ندهد و دست آورده ها و موفقیت های ما را بپوشاند. بر خلاف اقرارهایی که اعلام و اعمال می شدند این پوشاندن بدون اعلام اعمال می گردد و با کمک رسانه هایی که دارند به مردم القا کرده که طی چهل سال انقلاب هیچ دست آوردی نداشته ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از راه اندازی 250 شبکه ماهواره ای را برای ایران نه برای تفریح و سرگرمی بلکه برای اخلال در نرم افزار انقلاب خبر داد.

وی همچنین عنوان کرد: وقتی رهبری می گوید خرمشهرها در پیش است، یکی از همین خرمشهرها دست آوردهای چهل ساله انقلاب می باشد.

جلیلی با اشاره به دستاوردهای انقلاب متذکر شد: در سال های قبل از انقلاب امید به زندگی 55 سال بوده بعد از انقلاب به 78 سال رسیده است که نباید این قبیل موارد دیده شود. در حالی که انقلاب در عرصه های مختلف در میان ده کشور برتر جهان قرار داشته و من حیث المجموع انقلاب به قله ها چشم دوخته است و نباید اجازه دهیم غبارهای بلند شده که موفقیت هایمان را بپوشاند.

وی با بیان اینکه دشمن سعی خواهد کرد آنچه که این موفقیت را شکل داده و عامل آن می باشد را از مردم ایران گرفته و در آن اخلال ایجاد کند، گفت: اسلام ناب محمدی که مورد تاکید حضرت امام نیز بود شاکله نرم افزار انقلاب اسلامی بوده که علت موفقیت ها و دست آوردهای انقلاب می باشد.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: بهترین موارد برای دشمنان این است که مردم را از اصل و مبارزه دور کند یا جهت آن را عوض نماید.

وی در تذکر عواقب فراموشی تجارب ملت عنوان کرد: اگر ملتی نتواند که تجربه چهل ساله خود را بخاطر داشته باشد، دشمن تجاربی را به غلط به آنها خواهد خوراند.

این مقام مسئول با درخواست از حاضرین برای مطالعه متن برجام اذعان داشت: به منظور شناخت رفتار طرف مقابل برای یکبار هم که شده برجام را مطالعه نمایید.

وی یادآور شد: امروز دشمنان به دنبال ایجاد فتنه زرد هستند که مسائل اصلی به حاشیه می رود و مباحث کوچک بزرگ و فراگیر می شود.

جلیلی ادامه داد: نباید اجازه داد که مسائل کوچک و حاشیه ای در جامعه بزرگ جلوه داده شود.

وی ادامه داد: در متن برجام آمده که از صد حق خود انصراف دهید که 23 مورد آن در بحث تحقیق و توسعه است و این مهم در حالی است که عده ای می گویند دوران تحقیق و پژوهش و توسعه می باشد و دیگر قرون وسطا نیست. این موارد باید مطالعه شده تا غباری شکل نگیرد درحالیکه عده ای ندانسته حرف از برجام 2 می زنند. بدون آنکه پاسخی را از برجام یک گرفته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر حفظ تجارب ابراز کرد: عده ای می گفتند با گفت و گو و صحبت مشکل را حل کنیم که این کار نیز انجام شده و همه تعهدات صورت گرفت اما نتیجه آن شد که طرف مقابل ضمن بیرون رفتن از مذاکرات فشار و تحریم ها را نیز بیشتر کرد که هرچند تلخ است اما یک تجربه ملی می باشد که باید حفظ شود تامجدد دچار آن نشویم.

وی با اشاره به اینکه 65 سال قبل ملت ایران در سال 32 به سقوط اخلاقی امریکا پی بردند، متذکر شد: اما اکنون عده ای در کشور پس از خروج امریکا از برجام از این موضوع دم میزنند و در ادامه گفته می شود هدف از برجام برداشتن تحریم نبوده و به دنبال چیز دیگری بودیم؛ در حالی که مردم صحبت های سال 92 را از یاد نبرده اند که گفته می شد هم سانترفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد.

جلیلی با حق دانستن انرژی هسته ای برای مردم ایران گفت: تثبیت حق هسته ای مردم ایران با بتن ریختن و انصراف از صد حق آنها صورت نمی گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تحلیل خود از فتنه احتمالی در سال 98 بیان کرد: تجربه چند دهه بعد از انقلاب نشان داده است که دشمن از همه توانش استفاده خواهد کرد و هر ده سال جمع توطئه ها را برای ایجاد اخلال در مسیر انقلاب بروز خواهد داد و باید برای آن آمادگی داشت. همچنین بایست توجه کرد توطئه دشمن معطوف به چه نکانی می باشد.

این مقام مسئول در توضیح دوقطبی بد که در جامعه نمی بایست تشکیل شود تصریح کرد: باید از دو قطبی بد پرهیز کرد که در آن یک قطب در امتداد تحرکات و اهداف دشمن حرکت می نماید که می بایست از آن جلوگیری شود زیرا اغلب جامعه ما مشتاق نظام و انقلاب می باشند.

وی در خصوص عدم برخورد شفاف قوه قضاییه با مفسدان اقتصادی همچون حسین فریدون ابراز کرد: یکی از شعارهای انقلاب مبارزه با فساد است که می بایست در آنها رو به جلو حرکت کنیم و همین حرکت ها اخیر نیز بی سابقه بوده هرچند به حد اقل ها در زمینه هایی چون عدالت و مبارزه با فساد که از مبانی اصلی انقلاب هستند نباید راضی شد.

گستاخی های احمدی نژاد به رهبر و انقلاب

جلیلی در پاسخ به سوالی درمورد گستاخی های احمدی نژاد به رهبر و انقلاب اذعان کرد: آنچه مردم را انسجام داده و از علل موفقیت ها انقلاب می باشد، نرم افزار انقلاب بوده که از اصول آن ولایت فقیه می باشد و آن کس که با او زاویه بگیرد قابل قبول نخواهد بود حتی اگر آن فرد جلیلی باشد و در این زمینه حضرت امام زاویه گرفتن با انقلاب را بر نتابید و قائم مقام خود را برکنار کرد.

وی در ادامه مطرح کرد: مداراهایی که نظام در سال 88 با فتنه گران داشت در حالی که می شد بصورت قانونی برخورد کرد اما لزوم بصیرت یافتن مردم باعث برخورد عطوفت آمیز نظام شد و سران فتنه بجای دستگاه قضایی در افکار عمومی محاکمه شدند.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی درخصوص درخواست های سازمان FATF اظهار داشت: یکی از مسائل مطرح شده از سوی سازمان FATF مبارزه با پولشویی می باشد که خود کشور عزم جدی برای آن دارد که حتما باید اجرا و مطالبه شود و هیچ کس مخالف این قضیه نیست.

وی پیرامون موضوع دیگر در بحث FATF اشاره داشت: قانون مبارزه با حمایت از تروریسم نیز از گفتمان های مطرح در کشور است و کسی مخالف آن نیست. ایران با هفده هزار شهید ترور از قربانیان تروریسم بوده اما مشکل آنجا است که سازمان FATF تعریفی برای تروریسم ارائه می دهد و این کنوانسیون ضمن نداشتن هیچ توجیحی، با قانون اساسی ما مغایرت دارد. موافقان این طرح می گویند که با تصویب آن چیزی عایدمان نخواهد شد اما اگر تصویب نشود لطمات بدی به کشور وارد خواهد شد در حالی که می بایست از تجربه ملی برجام برای تصویب این طرح استفاده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان صحبت هایش گفت: کشور ما طبق شواهد علمی فرصت ها و ظرفیت های فراوانی دارد که با هر کدام از آنها از جمله نفت، گاز، شیلات و معادن می توان یک کشور را اداره کرد بشرطی که از آنها درست استفاده کرده و مدیریت مطلوبی صورت پذیرد.

نظرات بینندگان