کد خبر: ۱۲۷۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۷

تولید بیش از هزار تن کود از برگ های پاییزی در شیراز

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: بیش از هزار تن برگ از سطح شهر جمع آوری و تبدیل به کود برگ شده است.
به گزارش شیرازه، روح الله خوشبخت رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با اعلام اینکه بیش از هزار تن برگ از سطح شهر جمع آوری و تبدیل به کود برگ شده است، گفت: وسعت فضای سبز شهر شیراز موجب می‌شود که مقدار برگ زیادی در فصل پاییز و زمستان از درختان در معابر شهری جمع آوری شود و سازمان مدیریت پسماند به منظور جلوگیری از هدر رفتن این برگ‌ها و بازگشت آن‌ها به طبیعت، اقدام به تهیه کود برگ از آن‌ها می‌کند.

وی با اشاره به جمع آوری هزار تن برگ توسط یک هزار و ۶۰۰ پاکبان از اوایل فصل پاییز تاکنون عنوان کرد: بیشترین مقدار برگ جمع آوری شده در شیراز را مربوط به منطقه یک با بیش از ۴۰۰ تن و کمترین آن مربوط به منطقه هشت با ۷ تن است.

خوشبخت افزود: این برگ‌ها در صورت عدم جمع آوری می‌توانستند مشکلاتی مانند مسدود کردن جداول و کانال ها، ایجاد آب گرفتگی معابر در هنگام بارندگی، به خطر انداختن بهداشت عمومی، آتش سوزی فضای سبز و ایجاد حساسیت‌های تنفسی در هنگام وزش باد ایجاد کنند که با تبدیل شدن به کود برگ دوباره به چرخه طبیعت بازگشتند.

وی در خصوص فرآیند تولید کود برگ گفت: برگ‌های جمع آوری شده به سایت مهندسی و بهداشتی پردازش و دفع پسماند‌های شیراز منتقل و به صورت توده‌های طویل سطحی انباشته و سپس توسط دستگاه TURNER هوادهی می‌شوند که پس از گذشت زمان حدود چهار ماهه و عبور از سرند دوار، در انتها کود با دانه بندی ۱۵ میلیمتر تولید می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز افزود اظهار کرد: به منظور افزایش کیفیت کودبرگ، این کود با پسماند‌های گیاهان، میوه و سبزیجاتی که از میادین میوه و تره بار، گل فروشی‌ها و سبزی و میوه فروشی‌های سطح شهر جمع آوری و مخلوط می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز تصریح کرد: کود برگ تولید شده به منظور غنی سازی خاک و حفظ و نگهداری فضای سبز پیرامونی یک هزار هکتاری سایت مهندسی و بهداشتی پردازش و دفع پسماند شهر شیراز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان