کد خبر: ۱۲۷۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۱۲ دی ۱۳۹۷

طبیعت ارمنستان در تور ارمنستان


دریاچه سوان ارمنستان
طبیعت ارمنستان در تور ارمنستان

دریاچه سوان(Sevan Lake)

دریاچه سوان ارمنستان

در مرکز جمهوری ارمنستان در۶۰ کیلومتری شمال شرقی ایروان و در استان گغارکونیک واقع شده است. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه قفقاز و بزرگ‌ترین دریاچه ‌کوهستانی آب شیرین در جهان و بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان است و همچنین یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های جهان محسوب می شود. نام سوان از ریشه اورارتویی سیونا و به معنی «سرزمین دریاچه‌ها» گرفته شده‌است و اسامی دیگر این دریاچه شامل گقارکونیک، دریای گقام، لیخنس(یونانی ولاتین)، گکچا(به ترکی به معنی دریاچه آبی) هستند.

ارتفاع آن از سطح دریا۱۹۱۶ متر و مساحت کل آن در حدود۵۰۰۰ کیلومتر مربع است. حدود ۳۶ جویبار به این دریاچه می‌ریزند و تنها رودخانه‌ای که از سوان سرچشمه می‌گیرد رود هِرازدان است. دریاچه سوان زیستگاه انواع گوناگونی از آبزیان می باشد که به عنوان معروف‌ترین آن ها می توان به ماهی قزل‌آلای ایشخان اشاره کرد که طعم عالی و قیمت بالایی دارد. (ایشخان به معنی شاهزاده است.) وزن این ماهی در دو یا سه سالگی به بیست کیلوگرم می رسد و ایشخان بالغ نیز معمولاً در حدود صد و پنجاه کیلوگرم وزن دارد. در بسیاری از دریاچه ها پرورش ایشخان را امتحان کرده‌اند اما به دلیل شرایط آب و هوایی خاص زیست این ماهی، هر بار تلاش ها با شکست روبه رو شده است.

پل شیطان (DEVIL’S BRIDGE)

پل شیطان (به انگلیسی DEVIL’S BRIDGE  در تور ارمنستان عبارتی است برای اشاره به گونه‌ای از پل‌های قدیمی که در باور عامه به وسیله شیطان ساخته شده‌اند یا شیطان در ساختن آن‌ها نقش داشته است و یا در برخی موارد محلی هستند برای مقابله با خواسته‌های شیطانی.

به گزارش سفر باتو ، پل‌های شیطان که تعدادشان بیش از ۳۰ عدد است اغلب در کشورهای اروپایی واقع شده اند. بیشتر این پل‌ها از سنگ ساخته شده اند یا از آرک در معماری آن‌ها استفاده شده است – به همراه عمارت یا اتاقکهایی در میان یا بر فرازشان – و معمولا نکات فنی قابل توجهی در ساختار آنها وجود دارد. در برخی روایات محلی زمان ساخت این سازه‌ها را به اشتباه به دوران روم باستان نسبت می‌دهند، اما در واقع آنها متعلق به سده‌های میانه هستند و مابین سالهای ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ میلادی بناشده‌اند.

در مورد ساخت این پُل‌ها روایات مختلفی وجود دارد که عمدتا ریشه در افسانه‌های فولکلور مردمان هر منطقه دارد و در آن‌ها به مضامینی مانند فریفتن شیطان و یا پیمان بستن با او اشاره شده ‌است. یکی از عجایب طبیعت ارمنستان نیز پل شیطان در این کشور است که بر روی رودخانه ووروتان است که با ۱۵۰ متر عمق و بیش از ۱۷۰ متر طول در سمت شرق روستای داتو در جریان است. نام اصلی این پل ساتانا (Satana) می باشد.

طول این پل ۳۰ متر وعرض آن ۵۰ تا ۶۰ متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه ۵۰ متر می باشد و جاده گوریس- داتو نیز بر روی آن قرار دارد. پل شیطان ارمنستان نیز همانند دیگر پل‌های معروف به همین نام، یک پل سنگی است که از سنگ‌های تراورتن ساخته شده است. استالاگمیت های بزرگ و دیرک‌های تراورتن از زیر پل به زیبایی آویزان است.

جنگل داریم تا دلتان بخواهد

بهتر نیست در کشور ارمنستان(Armenia) برای تویست ها این جمله رو بگویند.

به جرات میتوان گفت ارمنستان(Armenia) جز کشور های سرسبز است و دادای تعداد زیادی جنگل.

بیشتر این جنگل ها(forest) محافظت شده هستن و علت این امر حفاظت از موجودات کمیاب و در حال انقراض هستن.

جنگل خسرو

پارک خسرو، در جنوب شرقی ایروان(Yerevan) در استان آرارات واقع شده است.

این منطقه حفاظت شده به وسعت ۲۳۰۹۵ بوده و ۹۰۰۰ متر آن جنگل(forest) است.

همچنین از این منطقه دو رودخانه عبور می کنند.

این رودخانه هااز کوه Geghama شروع می شوند.

بخشی از جنگل

جنگل(forest) خسرو، قدمت ۱۷۰۰ ساله دارد و پادشاه ارمنی، خسرو، آن را تاسیس کرده است.

مهمترین هدف احداث این پارک گسترش مناظر طبیعی در Artashat، Dvin و مناطق اطراف ان بوده است.

هدف دیگردر احداث این پارک، حفظ گیاه فلورا و فونا بود.

شما در این جنگل(forest) میتوانید تله کابین نیز سوار شوید.

البته مسافر خانه های برای اقامت نیز در این مکان تعبیه شده است.

دلیجان

بار ها در شهر زیبایی دلیجان صبحت کردیم اما ادم دلش نمیاد در بخش طبیعت ارمنستان(Armenia) به شهر دلیجان اشاره نکند.

دلیجان شهر در شمال ارمنستان(Armenia) است که در استان تاووش واقع شده‌است.

شهری(City) که اسم سوئیس کوچک را بهش دادن مطمئن با مطالبی ما در زیر خواهیم گفت خواهید فهمید چرا به این شهر دلیجان کوچک میگویند.

دلیجان ارمنستان(Armenia) هوایی معتدل با تابستانی خنک و زمستانی آفتابی و گرمی را دارد.

چشمه های معدنی که شفا بخشی چشمه ها مانند آب های ویچی در فرانسه می باشد.

سردترين نوشيدني جهان را در روستای سيمنوكا در كنار چشمه آب بنوشید سعی کنید لذت خوردن اینا آب از دست ندهید.

جنگل های(forest) وحشی، آلو و سيب ترش، تمشك و گلابی وحشی رو از دست ندهید و اگر با ماشین شخصی میروید حتما توفق کنید و یکم از میوه های وحشی بخورید.

در این جنگل(forest) حیوانات نظیرخرس، گرگ، روباه، خرگوش، پرندگان مختلف، جوجه‌تیغی، جانوران پستاندار شبیه راسو و دیگر حیوانات است.

دلیجان

اقامت گاه ها در تور ارزان ارمنستان نیز برای مسافران وجود دارد که میتوانید مدتی در دلیجان بمانید.

البته اگر وقت خالی دارید و میتوانید چند روز در ارمنستان(Armenia) بمانید بهتر از 1یا2روز در دلیجان بمانید تا صبح دل انگیز این شهر سر سبز رو ببنید.

دریاچه پارزلیچ: این دریاچه در پارک ملی دلیجان قرار دارد و با درختان جنگل(forest) محصور شده است.

امکانات دریاچه شامل اسب‌سواری، موتور چهارچرخ کوهستان، دوچرخه‌سواری، ماهی‌گیری، تیراندازی و…میباشد.

دریاچه پارزلیچ

درختان طوری در این دریاچه قرار گرفتن که به ادم حس یه نقاشی بدست میدهد مطمئن شما را غرق فکر و ریا هایتان میکند ارامش و صدای پرندگان نیز شما را به عالم دیگری میبرد.

یرموک (Jermuk)

یرموک یکی از جذاب‌ ترین شهرهای اسپا در ارمنستان است؛ چرا که دارای آب معدنی شفابخش و نیز آب و هوای معتدل است. این شهر دارای بیش از ۴۰ چشمه آب معدنی است! در یرموک می‌توانید از «گالری آب» نیز دیدن کنید و به طور مجانی به امتحان کردن آب های معدنی شفابخش بپردازید. همچنین فراموش نکنید که از محبوب ‌ترین جاذبه آن، یعنی آبشار یرموک هم دیدن کنید که دومین آبشار بزرگ در ارمنستان محسوب می‌شود. در این آبشار، آب از ارتفاع نزدیک به ۷۰ متری به سمت پایین روانه می‌شود.

کاراهونی (Karahunj)

در ناحیه سیونیک (Syunik) که تقریباً در فاصله ۲۰۰ کیلومتری ایروان واقع شده، یکی از قدیمی ‌ترین و جذاب ‌ترین مکان‌ های سنگی ارمنستان با نام کاراهونی یا زوراتس کارر (Zorats Karer) به معنای ارتش سنگ ‌ها دیده می‌شود. این مکان در یک جلگه با ارتفاع ۱۷۷۰ متر واقع شده دارای بیش از ۲۰۰ سنگ می ‌باشد که هریک از آنها حفره‌هایی به قطر ۵ سانتیمتر دارند. این بنا هنوز هم برای دانشمندانی که در پی منشأ و موارد استفاده آن هستند، یک معما است اما یک روایت می‌گوید این بنا مربوط به قرن ششم پیش از میلاد و در واقع یک رصدخانه بوده است. همچنین از دست ندهید: دیدنی های گرجستان در تور گرجستان

شهر غار خندزورسک (Khndzoresk)

در همان ناحیه سیونیک، جاذبه دیگری هم در تور لحظه آخری ارمنستان وجود دارد که در میان گردشگران بسیار محبوب است: روستای قدیمی خندزورسک. به نظر می‌رسد که زمان در این روستای قدیمی متوقف شده است! بخش قدیمی این دهکده تشکیل شده است از غارهای بزرگ که تا دهه ۵۰ میلادی هم افراد در آنها ساکن بودند. یک پل جدید، دو بخش روستا را به هم متصل می‌کند و البته تماشای مناظر اطراف از روی این پل هم، بسیار جالب است.

نظرات بینندگان