کد خبر: ۱۲۷۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۵ دی ۱۳۹۷

عاقبت خروج کارخانجات آلاینده شیراز از شهر چه شد

بر اساس گزارش ها آخرین وعده خروج سه کارخانه بزرگ و آلاینده شیراز از شهر تا پایان سال 98 اعلام شده است.
به گزارش شیرازه، قاسم مقیمی  عضو شورای شهر شیراز، از خروج کارخانجات سیمان و پشم شیشه تا سال 98 خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر کارخانه پشم شیشه به فیلتر ضد آلایندگی مجهز شده و فعالیت دارد اما مقرر شده تا پایان سال آینده کارخانه سیمان و پشم شیشه به خارج از شهر شیراز منتقل شود.

وی انتقال واحدهایی آلاینده نظیر کارخانجات  روغن نباتی، پشم شیشه و سیمان را به خارج حریم شهر یک الزام قانونی دانست و گفت: براساس بند 20 و ماده 55 تاکنون سه کارگروه تشکیل و مشاغل خدماتی به سه  رنگ سبز، زرد و قرمز تفکیک شده و این  کارخانجات مکلف شده‌اند براساس برنامه زمان‌بندی از شهر خارج و در سایت‌های آماده شده مستقر می‌شوند. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز افزود: براساس اقدامات انجام شده کارخانجات سیمان، پشم شیشه و روغن نباتی با داشتن پیشرفت 30  تا 40 درصدی در سایت‌های جدید آماده شده‌اند تا پایان سال 98 این سه کارخانه باید از شهر خارج شده و فعالیت خود را در محل‌های جدید آغاز می‌کنند.

مقیمی با بیان اینکه بحث انتقال این کارخانه‌ها به خارج از شهر سالیان سال مطرح است اما تاکنون این امر محقق نشده است گفت: کارخانه روغن نباتی شیراز نیز قرار است در محل شهرک صنعتی فعالیت خود را آغاز کند و با رعایت موارد زیست محیطی اقدامات تولیدی را انجام دهد.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه روند ساخت واحد جدید کارخانه سیمان شیراز مطلوب و با پیشرفت 30 درصدی گزارش شده است گفت: این کارخانه باید در یک سال منتقل شود و در 50 کیلومتر خارج از شیراز در حوالی کوار فعالیت خود را از سر بگیرد.

مقیمی گفت: براساس گزارش‌ها کارخانه سیمان و پشم شیشه در حال حاضر استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند و در موضوع آلودگی هوا مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این کارخانه‌ها سیستم پایش آنلاین دارند، بیان کرد: هر سه ماه یک بار خوداظهاری از آنها گرفته می‌شود و سرکشی‌های محیط زیست مدام است. درباره کارخانه روغن نباتی بوی نامطبوع در اطراف این کارخانه وجود ندارد اما تلاش بر این است که روغن نباتی سریع‌تر منتقل شود. 

مقیمی با اشاره به اینکه مشاغلی که با رنگ زرد و سبز تفکیک شده‌اند به این معنی است که فعالیتشان در شیراز چندان خطرآفرین نیست بلکه باید براساس زمان‌بندی و با آماده‌سازی سایت‌های مورد نظر به مرور زمان از شهر خارج شوند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شواری شهر شیراز بیان کرد: مشاغل دیگری مانند نمایشگاه اتومبیل خودروهای سبک و سنگین در سایت خرم شکوه آماده‌سازی شده و تعمیرگاه‌های خودروهای سنگین نیز در جاده نیروگاه سیکل ترکیبی پیش‌بینی شده  و هم اینک در حال انتقال است.

وی محل فعالیت آهن‌فروشان و تیرچه بلوک را در جاده کمربندی و جاده کفترک اعلام کرد و گفت: میوه‌فروش و سنگ‌فروشان نیز در محل میدان ده شیخ پیش‌بینی شده است.

مقیمی محل سایت ماهی، مرغ و پروتئین  را در تیون اعلام کرد و گفت: انتقال تمامی این مشاغل در گروه اقدامات اتاق اصناف و فرمانداری است زیرا شهرداری تنها وظیفه آماده‌سازی دارد. 

تسنیم/

نظرات بینندگان