کد خبر: ۱۲۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۷
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس خبرداد؛

رتبه نخست فارس در تولید گل نرگس/ برداشت ۳۰۰ میلیون شاخه گل نرگس

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس از برداشت ۳۰۰ میلیون شاخه گل نرگس از نرگس­‌زارهای استان خبر داد.
به گزارش شیرازه، 500 هکتار از اراضی استان فارس زیر کشت گل نرگس رفته است و این استان در این زمینه رتبه نخست را در کشور دارد به صورتی که نام فارس به همراه نرگس­‌زارهای خفر و کازرون پیوندی همیشگی یافته است.

مجیدرضا پاکاری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس از آغاز برداشت نرگس در استان خبر داد.

کشور ایران با سطحی بالغ بر 960 هکتار کشت نرگس پس از کشورهای انگلیس و هلند رتبه سوم جهان را دارد و در میزان تولید این گل معطر و پر طرفدار جایگاه سوم را دارد. گل نرگس در استان­‌های فارس، گلستان، مازندران، لرستان، سمنان، البرز، ایلام، خوزستان، کرمان، تهران و بخش‌­هایی از همدان و مرکزی کشت می­‌شود که در این میان نام منطقه خفر جهرم و بالاده کازرون سرآمد است.

پاکاری از شهرستان‌­های جهرم با 300 هکتار و کازرون با 170 هکتار و پس از آن­ها رستم، فراشبند و مهر به عنوان میزبان نرگس­‌زارهای فارس نام برد و گفت: منطقه خفر بیشترین میزان تولید نرگس را دارد و با این شاخصه شناخته می‌­شود.

  نرگس در استان فارس به شکل دیم و آبی کشت می­‌شود. بیشتر نرگس‌­زارهای کازرون دیم است. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس از برداشت 300 میلیون شاخه گل نرگس از نرگس­‌زارهای استان فارس خبر داد که هم‌­اکنون برداشت آن آغاز شده است و قیمت آن در فاز اول برداشت به 140 هزار تومان در کیلو نیز می‌­رسد اما به طور کلی قیمت آن هر کیلو 60 هزار تومان تخمین زده می‌­شود.

نرگس پرطرفدار فارس در فارس و سایر استان‌­های کشور به فروش می­‌رسد. پاکاری از راهیابی گل نرگس به بازار کشورهای حوزه خلیج فارس نیز خبر داد که به تازگی آغاز شده است. با این حال عمده فروش این گل در بازارهای داخلی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس از تشکیل انجمن نرگس در کشور به مدیرعاملی نماینده فارس در این انجمن، برنامه‌ریزی برای توسعه مزارع نرگس و اعطای تسهیلات به منظور توسعه این مزارع را از اقداماتی برشمرد که این سازمان در جهت گسترش و توسعه کشت نرگس انجام داده است. توجه به این قابلیت خدادادی فارس با توسعه بوم­گردی و توریسم کشاورزی در کنار برداشت و فروش­ نرگس می­‌تواند ظرفیتی اقتصادی برای این استان نرگس‌خیز باشد.

تسنیم

نظرات بینندگان