کد خبر: ۱۲۷۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۶ دی ۱۳۹۷

عملیات اجرایی پروژه آبخیزداری جهرم آغاز شد

عملیات اجرایی سازه آبخیزداری تنگ گل بانو در شهرستان جهرم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز شد.
به گزارش شیرازه، کلنگ طرح آبخیزداری در بخش خفر شهرستان جهرم با حضور نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران مجلس،معاون استاندار و فرماندار ویژه جهرم ،رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس،مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس،مدیرکل میراث فرهنگی استان و نیز جمعی از مسئولان محلی و اهالی روستاهای اطراف به زمین زده شد.

مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی طرح آبخیزداری خفر شهرستان جهرم گفت:این طرح آبخیزداری واقع در تنگ گل‌بانو شهر خفر و با اعتبارمصوب نزدیک به نه میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد.

وی افزود: این دومین پروژه آبخیزداری و تغذیه مصنوعی شهر خفر و بزرگترین سدچه بتونی این شهر است.بوستانی مساحت حوزه آبخیز این پروژه را 778 هکتارعنوان کردو افزود: پروژه کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی تنگ بانو با هدف مهار سیلاب شهر خفر ،کنترل رسوب حوزه های آبخیز در زیر حوزه سد سلمان فارسی،جلوگیری از فرسایش خاک ،حفظ پوشش گیاهی منطقه و کمک به تامین آب سفره های زیرزمینی و آبخوان ها اجراخواهد شد.

وی حجم عملیات اجرایی پیش بینی شده برای اجرای عملیات این سد را چهار هزار و 450 مترمکعب عملیات سنگی-ملاتی عنوان کرد وگفت: با بهره برداری از این پروژه سالانه 182 هزار متر مکعب روان آب قابل استحصال است.

وی افزود: این پروژه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا و بر اساس پیش بینی های انجام شده در مدت 4 ماه آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید.

محمد رضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران مجلس با حضور در مراسم کلنگ زنی این پروژه با اشاره به افت شدید سفره های آب زیرزمینی و کاهش نزولات جوی در استان افزود: اجرای طرح های آبخیزداری علاوه بر ذخیره منابع آبی وتغذیه مصنوعی سفره های آب زیر زمینی باعث جلوگیری از هدررفت آب باران و مدیریت منابع آب و ایجاد اشتغال در سطح استان خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه بررسی میدانی و جانمایی احداث سد در تنگه گل‌بانو در سال 96 انجام شده بود اظهار داشت:این پروژه به منظور بهره‌مندی شهر باب‌انار و روستاهای اطراف از مزایای آن راه اندازی شده است.

مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی فارس در ادامه بازدیدهای دوره ای از روند پروژه های صندوق توسعه ملی و شرکت در مراسم افتتاح پروژه های آبخیزداری استان با حضور درنخستین جشنواره گل نرگس ،محصولات کشاورزی و صنایع دستی خفر گفت: شهرستان جهرم بویژه نرگس زارهای شهر خفر و نیز شرایط اقلیمی خاص این شهرستان می تواند به یکی از قطب های مهم گردشگری استان تبدیل شود.

در این مراسم علیرضا صحرائیان فرماندار ویژه شهرستان جهرم نیز با اشاره به قابلیت ثبت ملی نرگس زار های خفر و پیگیری های لازم انجام شده در این راستا اظهار داشت:نرگس زار های بخش خفر، به لحاظ زیبایی و پتانسیل گردشگری، قابلیت ملی شدن را دارد و این مهم نیازمند پیگیری مسئولان در این زمینه است.

وی افزود:در این خصوص مکاتباتی نیز با مدیران استانی و کشوری میراث فرهنگی صورت گرفته که می تواند در جذب گردشگر این شهرستان تاثیر بسزایی داشته باشد.

همچنین در حاشیه این مراسم مدیر کل منابع طبیعی فارس به همراه دیگر مسئولان استانی در مراسم افتتاح اقامتگاه بوم گردی طارونه واقع در روستای غربی بخش خفر حاضر و از بخش های مختلف این مکان گردشگردی بازدید کرد.

شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب ها: فارس ، سد ، عمران
نظرات بینندگان