کد خبر: ۱۲۷۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۳ - ۱۷ دی ۱۳۹۷

واقعیت ساخت و ساز در باغ ارم شیراز چه بود

معاون میراث‌فرهنگی فارس گفت: خبر ساخت سرویس بهداشتی در باغ ثبت جهانی ارم حقیقت دارد اما برای این کار درختان قطع نشده‌اند، بلکه جابه‌جا شده‌اند و در جایی دیگر از باغ قرار گرفته‌اند.
به گزارش شیرازه، چند روز پیش، خبر و عکسهایی از قطع تعدادی از درختان  باغ جهانی ارم برای ساخت ‌وسازسرویس بهداشتی در فضای مجازی منتشرشد به همین دلیل معاون میراث فرهنگی فارس توضیحات کارشناسی در این زمینه ارائه نمود.

معاون میراث‌فرهنگی فارس با اشاره به این موضوع گفت: خبر ساخت سرویس بهداشتی در باغ ثبت جهانی ارم حقیقت دارد اما برای این کار درختان قطع نشده‌اند، بلکه جابه‌جا شده‌اند و در جایی دیگر از باغ قرار گرفته‌اند.

عبدالرضا نصیری اظهارکرد: نخستین پرسشی که در این خصوص مطرح می‌شود این است که آیا باغ ارم شیراز به افزایش سرویس بهداشتی نیاز دارد؟ پاسخ مثبت است چرا که تعداد سرویس‌های بهداشتی این باغ کافی نیست و باید ساخت‌ وسازی در این باره انجام شود.

معاون میراث‌فرهنگی فارس ادامه داد: دومین موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد درختان این باغ است و باید پرسید درختانی که در محل ساخت سرویس بهداشتی وجود داشتند،  جزو درختان ارزشمند باغ بودند و یا سیاه درختانی که گاها عمرشان به پایان رسیده و باید جایگزین می‌شدند؟ بنابراین بین حقیقت و آنچه مطرح می‌شود بیشتر اوقات، فاصله‌ وجود دارد.

نصیری افزود: اینکه بدون هیچ توضیح و اطلاعی گفته شود درختان باغ ارم را از جا در آوردند مسلما چیزی که به ذهن می‌رسد این است که به‌ طور حتم به ارزشمندترین درختان صدمه وارد شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از اقدام انجام شده دفاع نمی کنم تصریح کرد: اما منطقه مذکور درختان زیادی نداشته و واقعیت این  است که چند درخت انار به تعداد محدود در آنجا حذف شده  و براساس گفته مدیر باغ ارم در جای دیگری کاشته شده‌اند.

وی با بیان اینکه باغ ارم، باغ گیاه‌شناسی است و بهترین و متخصص‌ترین باغبانان و گیاه‌شناسان آنجا حضور دارند اضافه کرد: بنابراین اگر کسی بخواهد درباره ارزش این درختان صحبت کند، باید از خود مسئولان باغ که شناخت بیشترو دقیق تر نسبت به گیاهان دارند کسب اطلاع کنند که چنین اقدامی زمان انتشار این خبر صورت نگرفته است.

معاون میراث فرهنگی فارس گفت: نیت مدیریت باغ ارم آسیب رساندن به باغ نبوده است و تصور نمی‌کرده اند که ساخت  ضروری سرویس بهداشتی و جابه‌جایی چند درخت انار کار پر اهمیتی باشد بنابراین بدون هماهنگی با میراث فرهنگی نسبت به انجام این مداخله اقدام کرده اند.

با توجه به جایگاه با اهمیت باغ ارم به عنوان یکی از آثار ثبت شده در فهرست جهانی پس از اطلاع اداره کل از موضوع ،مداخله انجام شده در مرحله قالب گیری و استقرار آرماتورها جهت احداث کلاف افقی پایین و قبل از مرحله بتون ریزی متوقف و مقرر گردید تا مدیریت باغ ارم طرح خود را جهت بررسی در شورای فنی اداره کل ارائه نماید.

در این راستا جلسه شورای فنی در تاریخ  ۱۰ دیماه ۹۷ جاری تشکیل پس از بررسی موضوع در صورتجلسه بر سه موضوع  « تایید ضرورت افزایش تعداد سرویس های بهداشتی » ، « بررسی کارشناسی جهت مکان یابی سرویس بهداشتی توسط گروه منتخب شورای فنی» و « استفاده از مواد و مصالح سبک و برگشت پذیر در قالب طراحی همگون با محیط باغ» تاکید گردید که متعاقب آن و پس از بازدید گروهی در تاریخ ۱۳ دیماه جاری مقرر گردید تا مکان یابی سرویس بهداشتی در قالب طرح جامع ساماندهی کل محدوده کارگاهی و خدماتی جبهه جنوب شرقی باغ ارم توسط مدیریت محترم باغ ارم مورد پیگیری قرار گرفته و به همراه طرح کالبدی سرویس بهداشتی جهت بررسی مجدد به شورای فنی ارائه گردد.
انتهای پیام/

نظرات بینندگان