کد خبر: ۱۲۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۱۷ دی ۱۳۹۷

بوی بد کارخانه قند فسا باز دردساز شد؛ مهلت ۶ ماهه برای رفع آلایندگی

در پی اعتراض ساکنان محله‌های مجاور کارخانه قند فسا به بوی بد این کارخانه محیط زیست استان فارس به مسئولان این کارخانه مهلت ۶ ماهه برای رفع بوی بد و آلایندگی این کارخانه داده است.
به گزارش شیرازه، بوی بد کارخانه قند فسا بار دیگر موجب اعتراض ساکنان محله‌های مجاور این کارخانه شد. بوی بد این کارخانه به دلیل دفع غیراصولی پساب و پسماندهای کارخانه ایجاد شده است.

این اعتراضات مردمی پای مشکل آلایندگی این کارخانه را به شورای اداری شهرستان باز کرد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با حضور در این جلسه گفته است: «در صورت بر طرف نشدن مشکل آلایندگی کارخانه قند فسا، این کارخانه بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی به دلیل تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی مردم تعطیل می‌شود».

طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی دفع غیربهداشتی مواد زاید (پساب و پسماندهای کارخانه‌ها) تهدید علیه بهداشت عمومی است.

مجید کشاورز، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت فسا می‌گوید: محیط زیست استان فارس برای رفع آلایندگی و بوی بد کارخانه قند فسا به مدیر این کارخانه 6 ماه مهلت داده است و در صورتی که بوی بد و نامطبوع پسماند این کارخانه برطرف نشود مدیر کارخانه موظف به تعطیلی کارخانه است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت فسا می‌افزاید: کارخانه قند فسا با همکاری دانشگاه دولتی فسا در حال آماده‌سازی طرح اجرای تاسیسات فاضلاب این کارخانه است که 80 تا 90 درصد نقشه طرح آماده شده و این کارخانه به دنبال بستن قرارداد با شرکت پیمانکار برای ساخت تاسیسات فاضلاب است.

کشاورز می‌گوید: هزینه اجرایی طرح تاسیسات فاضلاب کارخانه قند فسا سه میلیارد تومان برآورد شده است. 

در حال حاضر مسئولان کارخانه قند فسا برای کاهش بوی بد پسماند این کارخانه با استفاده از فیلتر تفاله مواد اولیه کارخانه را از آب جدا می‌کنند. 

در مردادماه امسال نیز ساکنان محله‌های اطراف کارخانه قند فسا به دلیل بوی بدی که این کارخانه ایجاد می‌کرد مقابل آن تجمع کردند. بعد از تجمع مردم جلو کارخانه قند فسا، فرماندار این شهرستان طی جلسه‌ای با حضور چند تن از اهالی و مسئولان کارخانه قند قول داده بود که ظرف یک ماه آینده این مشکل برطرف شود اما مسئولان کارخانه قند عنوان کرده بودند که به مهلتی حداقل 4 ماهه نیاز دارند.

کارخانه قند فسا با  64 سال قدمت یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های جنوب کشور است که روزانه بیش از 220 تن قند و شکر تولید می‌کند.

کارخانه قند فسا زیرمجموعه سازمان «اتکا» وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که در سال 1333 تاسیس و در سال 1335 به بهره‌برداری رسیده است. فعالیت کارخانه قند فسا از سال 92 متوقف شد و 150 کارگر بیکار شدند اما این کارخانه در سال 96 به بخش خصوصی واگذار شد و با سرمایه‌گذاری 42 میلیارد تومانی فعالیت خود را مجددا از سر گرفت که به گفته مدیر کارخانه قند فسا راه‌اندازی مجدد این کارخانه 400 اشتغال مستقیم و 1500 اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

تسنیم

انتهای پیام/

نظرات بینندگان