کد خبر: ۱۲۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۸ دی ۱۳۹۷

روایت گام‌های استوار روحانی لامردی در امپراتوری چین

به خاطر اخذ مدرک رسمی و بین‌المللی HSK زبان چینی در کشور چین، دولت این کشور این مبلغ دین اسلام را بورسیه کرد.
به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام مصطفی بحرینی، یکی از روحانیون توانمند و موفق در امر تبلیغ است که ضمن آشنایی با زبان چینی، چند ماهی است که به تبلیغ اسلام در میان چشم‌بادامی‌ها مشغول شده است.

 وی ۳۳ سال دارد و سطح ۳ حوزه را به پایان رسانده و دارای مدرک کارشناسی ارشد تخصصی شیعه‌شناسی و HSK زبان چینی از دانشگاه چین است و اصالتاً نیز اهل روستای ناوبندی لامرد است. بحرینی اکنون در کشور چین مشغول به تبلیغ دین مبین اسلام است و در گفت‌وگویی که با او انجام داده‌ایم، وی از اهداف، انگیزه‌ها و تجربیات خود می‌گوید.

 

تاکید رهبری به آموختن زبان چینی

حجت‌الاسلام بحرینی گفت: آن چیزی که سبب ورود من به حوزه تبلیغ بین‌الملل و یادگیری زبان چینی شد، بیانات مهم و ارزشمند رهبر معظم انقلاب و آفای قرائتی در خصوص اهمیت فراگیری زبان چینی بود. در آن زمان آقای قرائتی می‌گفت ما حتی یک مبلغ زبان‌دان چینی نداریم و رهبری نیز بارها در خصوص از بین بردن انحصار در آموزش زبان انگلیسی تذکر داده بودند و می‌گفتند «این اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در کشور ما یک کار ناسالم است. بله، زبان خارجی را باید بلد بود امّا زبان خارجی که فقط انگلیسی نیست، زبان علم که فقط انگلیسی نیست. این میراث دوران طاغوت است، این میراث دوران پهلوی است. زبان‌های کشورهای پیشرفتهٔ شرقی هم‌زبان بیگانه است، این‌ها هم‌زبان علم است آقاجان!»

وی افزود: برای چین که پرجمعیت‌ترین کشور دنیاست و زبان آن پرگوینده ترین و فراگیرترین زبان زنده دنیاست و حتی برای کوچک‌ترین وسایل روزمره ما هم‌فکر کرده است، در امر تبلیغ در این کشور بازمانده‌ایم. همه این مسائل باعث شد که از چند سال پیش به سمت زبان چینی سوق پیداکرده و برای تبلیغ در این کشور اقدام کنم.

این مبلغ بین‌الملل گفت: یک روز از یکی از اساتید در ایران خواسته بودند تا برای یک جمعیت یک‌میلیون‌نفری در چین که سابقاً علاقه خود به دین اسلام را اظهار کرده بودند، تعدادی روحانی مسلط به اصول و معارف اسلامی و زبان چینی را اعزام کنند تا در تشرف آن جمعیت به دین اسلام کمک کنند.

وی ادامه داد: درحالی‌که هنوز یک هفته از اعزام تعداد اندکی روحانی که با زحمت فراوان شناسایی‌شده بودند، نمی‌گذشت متأسفانه خبردار شدیم که گروه اعزامی از کشورهای عربی که عموماً نیز وهابی بودند، گوی سبقت را ربوده‌اند و کل آن جمعیت را جذب عقاید خرافی خودکرده‌اند و عملاً چیزی دستگیر روحانیون شیعه اعزامی از ایران نشد.

حمایت دولت چین

بحرینی خاطرنشان کرد: به خاطر اخذ مدرک رسمی و بین‌المللی HSK زبان چینی در کشور چین، دولت این کشور بنده را بورسیه کرد، بدین‌صورت که تمامی امکانات دانشگاهی و خوابگاهی را به‌طور رایگان در اختیارم قرار داده اما در این زمینه حوزه علمیه پشتیبان ما نبوده است. البته از طرف بیت رهبری معظم، حمایت‌هایی صورت گرفته است.

 

 وی در خصوص شرایط فعلی خود در چین تصریح کرد: با توجه به شرایطی که برای بورسیه شدگان در این کشور به وجود آمده است، ازلحاظ امکانات و شرایط تحصیلی مشکلی نداریم.

تبلیغ اسلام در بلاد چشم بادامی‌ها

بحرینی بیان داشت: چون تبلیغ در چین ممنوع است، به همین دلیل امور تبلیغی را از خواص و نخبگان و اساتید دانشگاه‌های چین شروع کرده‌ و حتی در این زمینه چندین کنفرانس نیز درباره اسلام ارائه داده‌ام که خوشبختانه مورد استقبال اکثریت اساتید و دانشجویان واقع‌شده است.

 وی اضافه کرد: از ابتدای ورود به کشور چین متوجه حضور انبوه ایرانیان مقیم در این کشور شده و به همین دلیل ضمن ارتباط با جامعه ایرانیان مقیم چین، پاسخگوی سوؤالات و شبهات آنان در فضای حقیقی و مجازی نیز بوده‌ایم.

بحرینی ابراز داشت: هرچند که فضای تبلیغ در خارج از کشور و دوری از خانواده سختی‌های خاصی را نیز دارد، اما سعی کرده‌ام با چشاندن طعم شیرین حقیقت و بندگی واقعی به کسانی که هنوز بویی از اسلام نبرده‌اند، این سختی‌ها را به جان بخرم و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نباشم.

این مبلغ بین‌الملل تصریح کرد: در زمانه‌ای که غربی‌ها اهمیت تبلیغ را احساس کرده‌اند و به اعزام مبلغ به کشورهای شرقی خصوصاً چین مشغول شده‌اند، طلاب و روحانیون نباید از این مهم بگذرند و امروز شرایط یادگیری زبان چینی و دیگر زبان‌ها هم به شکل قابل‌توجهی آسان و سهل شده است و ما در این زمینه از هیچ کمکی به دوستانی که علاقه‌مند به ورود در این عرصه هستند، دریغ نمی‌کنیم.
فارس
 انتهای پیام/
نظرات بینندگان