کد خبر: ۱۲۷۳۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۸ دی ۱۳۹۷
در پی فوت یک زن کارتن خواب در شیراز صورت گرفت؛

توضیحات سازمان بهزیستی فارس درمورد وضعیت کارتن خواب های شیراز

سازمان بهزیستی استان فارس پیرو خبر فوت یک زن کارتن خواب در شیراز، اقدام به انتشار مطلبی درمورد وضعیت کارتن خواب های شیراز کرده است.
توضیحات سازمان بهزیستی فارس درمورد وضعیت کارتن خواب های شیرازبه گزارش شیرازه، سازمان بهزیستی استان فارس پیرو خبر فوت یک زن کارتن خواب در شیراز، اقدام به انتشار مطلبی درمورد وضعیت کارتن خواب های شیراز کرده است.

این متن بشرح ذیل است:

در پی انتشار گزارشی در فضای مجازی مبنی به فوت یک زن شهروند معتاد کارتن خواب در شیراز ودرج مطالبی بی ربط در این مورد و نادیده گرفتن فعالیت های سازمان بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر،موارد زیر جهت تنویر افکار عمومی عنوان می گردد:

1- سازمان بهزیستی تنها سازمانی است که در همه سطوح پیشگیری، درمان و کاهش آسیب و توانمندسازی در حوزه ی اعتیاد دارای برنامه ای گسترده و اثربخش است. سازمان بهزیستی از دهه 60 تاکنون پیشرو در پیشگیری، درمان و کاهش آسیب بوده است.
نخستین مرکز درمان معتادان تحت عنوان مرکز خود معرف توسط سازمان بهزیستی سال 1376در همه ی استا ن ها از جمله استان فارس راه اندازی گردید.
سازمان بهزیستی استان فارس از سال 1381 زمانی که هیچ کدام از سازمان ها و نهاد ها حتی به فکر بیماران زن و مرد بی خانمان شهر شیراز نبودند اقدام به راه اندازی مراکز گذری و سرپناه شبانه در محلات پر آسیب شهر شیراز نمود، از جمله محله سنگ سیاه دروازه کازرون و بازارچه حاج زینل که دارای بیشترین تعداد معتادان بی خانمان و دارای رفتار پر خطر می باشد، نمود.
چندین سال است در این محله دو مرکز گذری زنانه و مردانه و دو مرکز سرپناه شبانه زنانه و مردانه فعال بودند، که متاسفانه به دلیل برخی شانتاژها و فشارهایی که برخی از نهادها  با همکاری برخی از اعضای شورای شهر وقت شیراز نمودند در سال 1393 مردم محلی که از حمایت این نهادها سود میردند اقدام به تخریب و پلمپ غیر قانونی و بستن مراکز کاهش آسیب این محله نمودندکه از جمله آن مرکز سرپناه شبانه زنان بود که هر شب پذیرای حدود 40 الی 50 نفر از زنان معتاد بی خانمان بود که در این مرکز یک وعده غذای گرم، صبحانه، شام، استحمام ارایه لباس نو ودر حد نو و پانسمان زخم های باز آن ها که در اثر تزریق و عدم رعایت بهداشت بوجود آمده بود و... می نمودند.
هم اکنون این سازمان تنها سازمانی است که در سطح استان دارای سرپناه شبانه زنان و مردان در محلات پر آسیب (به غیر از سنگ سیاه) می باشد هم اکنون سرپناه شبانه زنان ولی عصر واقع در دروازه سعدی پشت پارک ولی عصر (ع) هر شب پذیرای تعداد زیادی از زنان معتاد بی خانمان می باشد و دارای 4 مرکز سرپناه شبانه مردان که در محلات پر آسیب شهر شیراز شامل:
1- دروازه اصفهان گذر سید ذالفقار، 2- دروازه کازرون گود گلکوب، 3-محله بیات پشت مسجد نصیرالملک، 4-شهرک مهدی آباد کتس بس می باشد که به بیماران مراجعه کننده این مراکز خدمات ارایه می دهند و این افراد می توانند در یک محیط امن و راحت شب را به صبح برسانند. 

2- علاوه بر آن روز ها نیز مراکز کاهش آسیب گذری اقدام به ارایه خدمات به بیماران بی خانمان متجاهر در 9 مرکز می نمایند که شامل: 1- مرکزگذری شهرستان مرودشت، 2-مرکز گذری محله سعدی، 3- مرکز گذری دروازه اصفهان، 4-مرکز گذری گل کوب، 5- مرکز گذری شهرک بهار پشت بیمارستان زینبیه پای کتها، 6- مرکز محله ی دباغی پشت قبرستان قدیم، 7- مرکز کوزه گری، 8- مرکز گذری مهدی آباد کتس بس، این سازمان علاوه بر این دارای 8 تیم دو نفره موتور سوار هستند که این تیم های سیار امداد رسان به بیماران معتاد بی خانمان سخت در دسترس در کوچه پس کوچه های محلات قدیمی و پر آسیب شهر شیراز با وسایل مورد نیاز در کوله پشتی خدمات کاهش آسیب ارایه می دهد.
همچنین دارای دو دستگاه ماشین ون، موبایل سنتر می باشد که به بیماران معتاد بی خانمان در تمام نقاط پر آسیب شهر شیراز که علاقه ای به حضور در مراکز کاهش آسیب اعتیاد ندارند خدمات ارایه می دهد و از آنها تست HIV به عمل می آورد و یک وعده غذا به آنها می هد.

3- نگه داری معتادان در یک مرکز تجربه شکست خورده ای است و در هیچ کجای جهان معتادان را در یک مرکز تجمعی نگهداری نمی کنند و امکان نگهداری دایم از معتادان وجود ندارد، درمان اجباری هیچ گاه دارای اثر بخشی نبوده و نیست.

4- برخورد هیجانی غیر علمی و دل سوزانه همیشه باعث کندی کارهای علمی و ریشه دار شده است، متاسفانه در سال 1393 که مراکز کاهش آسیب در بافت قدیم شیراز محله سنگ سیاه توسط گروهی خود سر تعطیل شدند هیچ یک از تشکل های دانشجویی حتی یک  اطلاعیه یک خطی هم صادر ننمودند که هم اکنون به دفاع تمام قد از معتادان بی خانمان برخواسته اند جالب این که فرد متوفی دقیقاً در همان محله ای که مراکز بهزیستی تعطیل شدند جان باخته است. 

5- مرکز ماده 16 تفاوت اساسی با مراکز کاهش آسیب دارد. در مرکز ماده 16 به مدت یک دوره درمانی سه ماه بستری است و دوباره به همان محل سابق زندگیش برمی گردد. راه اندازی مراکز ماده 16 یا همان مراکز نگه داری معتادان متجاهر تصمیمی حکومتی بود که می بایست 10 مرکز در 10 استان آن هم صرفاً برای معتادان متجاهر مرد راه اندازی شود که استان فارس در این زمینه پیشرو تر از سایر استان ها بود 

6- برای راه اندازی یک مرکز می بایست اعتبار آن درکشور پایدار شود و بدون اعتبار و مجوز کشوری راه اندازی مرکز امکان پذیر نیست. فعلا سهمیه استان فارس فقط 240 نفر و برای یک مرکز است. گرچه در هرسال سازمان بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و شهرداری ازاسفند تا اردیبهشت به جمع آوری  زنان معتاد بی خانمان می نمایند که هیچ وقت تعداد این زنان بیش از 35 نفر نیست. 

7- چه بسا در صورت عدم فعالیت مراکز کاهش آسیب اعتیاد سازمان بهزیستی فارس با این تعداد زیاد معتادان بی خانمان که در سطح شهر پرسه می زنند، تعداد آمار فوتی های بی خانمانان بسیار بیشتر از این یک مورد بود.

8- معتادان متجاهر زن و مرد در اثر سوء تغذیه، اعتیاد تزریقی، مصرف مواد بی کیفیت و تقلبی، استفاده بیش از حد مواد، در تمام دنیا و در تمام شهرها دچار اُوِردُوز می شوند و فوت می کنند که آمار پزشک قانونی کشور بر این امر تاکید می کند. در سال 96 تعداد 3012 نفربه علت عوارض ناشی ازمصرف مواد فوت کرده اند.

9- جهت اطلاع کسانی که مشخص نیست از کجا خط می گیرند و فوت یک زن معتاد بی خانمان که گرچه برای هر انسانی تالم برانگیز است ولی امری عادی در این خصوص می باشد و این اتفاق علاوه بر اینکه هر سال در تمام شهرهای ایران می افتد، را بی نهایت بزرگ کرده اند می رساند که در تمام طول شب مرکز سرپناه شبانه زنان معتاد بی خانمان شهر شیراز از این افراد در یک مکان امن مراقبت می نماید. و هم اکنون افراد و نهادهایی باید پاسخگو باشند که درزمستان 1393 اقدام به ضرب و شتم پرسنل مراکز کاهش آسیب و پلمب غیرقانونی این مراکز در این محله نمودند.

10- این سازمان ضمن اظهار تاسف از وقوع این حادثه و حوادث این چینی در شهر شیراز به اطلاع می رساند هوای شهر شیراز در سال جاری هنوز به مرحله ای از زیر صفر نرسیده که بتواند یاعث یخ زدگی منجر به فوت شود.

11- هم اکنون با وجود اینکه تعداد چهار مرکز سرپناه شبانه مردان و یک مرکز سرپناه شبانه زنان فعال می باشد، شاهد خوابیدن معتادان متجاهر بی خانمان در کوچه هامی باشیم، که اکثر آن ها در اثر سالها مصرف مواد و مشکلات عدیده دچار مشکلات روحی و روانی حاد و مزمن شده اند و ترجیح می دهند که در خیابان بخوابند تا در مراکز سرپناه شبانه.

12- برای این سازمان نه امکان پذیراست ونه وظیفه تعریف شده، که هر شب به اجبار معتادان بی خانمان را از سطح شهر جمع کند و در مراکز اسکان دهد.

13- سازمان بهزیستی با داشتن بیش از یکصد و هشتاد فعالیت وزیر فعالیت درحوزه ی رفاه اجتماعی که عمدتا کارهای سخت و طاقت فرسا از قبیل خدمت به معلولان، سالمندان، بیماران روانی مزمن، افراد در معرض آسیب و آسیب دیدگان اجتماعی، معتادان و کودکان بی سرپرست، بدسرپرست، کودکان کار خیابانی با کمترین امکانات، بهترین خدمات را ارایه می نماید. با این وجود که همه ی خدمات یاد شده با کم ترین اعتبار انجام می شود ولی خوشبختانه به طور متوالی در چهار سال گذشته اداره کل بهزیستی فارس یکی از دستگاه های برتر در ارزیابی عمل کرد شاخص های عمومی و اختصاصی در استان و کشور بوده است.

14- ای کاش تشکل بسیج دانشجویی به جای صدور اطلاعیه آن هم با عجله، ابتدا برایشان مسجل می شد که متوفی معتاد بوده؟ ماجرا حادثه یا قتل بوده؟ صدور حکم بدون بررسی دقیق جوانب ماجرا بیشتر شائبه سیاسی کاری را دامن می زند تا حساسیت به مسایل اجتماعی.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷
0
غیر قابل قبول