کد خبر: ۱۲۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۷
رئیس نظام پزشکی استهبان در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

موفقیت طرح تحول نظام سلامت در گرو تخصیص بودجه کافی و مدیریت صحیح/ حق فنی بابت ارائه توضیحات داروساز به بیمار است

دکتر مرادی گفت: لازمه اجرای طرح تحول نظام سلامت، اختصاص دقیق و نشان‌دار بودجه است و طوری مدیریت شود که بودجه هربخش در همان ردیف مشخص، هزینه شود.
به گزارش شیرازه، دکتر الیاس مرادی، رئیس نظام پزشکی شهرستان استهبان در گفتگو با خبرنگار شیرازه طرح تحول نظام سلامت را طرح بسیار خوبی ارزیابی و اظهار کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه درمان بسیاری از بیماری‌ها از روی دوش مردم برداشته شد به طوری که هزینه‌های درمان به 5 درصد برای روستاییان و 10 درصد برای شهرنشینان کاهش یافته بود.

وی معتقد است که شکست طرح تحول نظام سلامت دو دلیل عمده داشته است از جمله اینکه بودجه لازم و کافی به این طرح اختصاص داده نشد و بیمارستان‌ها و بیمه‌ها دچار کمبود اعتبار شدند. همچنین مدیریت صحیحی صورت نگرفت و جابجا کردن بودجه هریک از بخش‌های طرح به عنوان مسکن و درمان موقت بود اما به کل طرح آسیب زد.

 این پزشک عمومی تاکید کرد: باید طرح تحول نظام سلامت اجرا شود اما لازمه آن اختصاص دقیق و نشان‌دار بودجه است که به عنوان مثال به طور کارشناسی شده برای فلان بیماری خاص هزینه مشخصی اختصاص یابد و طوری مدیریت شود که در همان ردیف مشخص، هزینه شود ضمن اینکه به بحث بهداشت و پیشگیری نیز باید به اندازه درمان توجه داشت و بودجه‌های مورد نیاز را اختصاص داد.

مرادی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص مطالبی که در فضای مجازی درمورد داروهای تقلبی منتشر می‌شود، گفت: ممکن است شخص بیماری زمینه‌ای داشته باشد و مصرف برخی داروها در کسانی که بیماری خاصی دارند، عوارض ایجاد کند اما درمورد یک داروی مشخص بدون درنظر گرفتن بیمار نمی‌توان نظر قطعی داد کمااینکه ممکن است شخص هر آمپول دیگری نیز تزریق می‌کرد به این عارضه دچار می‌شد.

وی درخصوص کمبود برخی داروها نیز پاسخ داد: داروها گران شده‌اند اما مشکلی برای تهیه داروهای اولیه وجود ندارد.

رئیس نظام پزشکی شهرستان استهبان تفاوت قیمت یک داروی مشخص از یک شرکت واحد در داروخانه‌های مختلف را تخلف و قابل پیگیری دانست و توضیح داد: ممکن است یک دارو را چندین شرکت تولید کنند که هریک بنا به تفاوت قیمت مواد اولیه خود نرخی متفاوت داشته باشد و تفاوت قیمت حدود ده درصدی در این موارد منطقی است. داروخانه‌ها موظف هستند مبلغ دارو را همراه با مهر داروخانه در برگ مخصوص بیمار دفترچه بیمه ثبت کنند تا مواردی که احتمال تخلف وجود دارد را بتوان از طریق انجمن داروسازان یا اداره نظارت بر داروخانه‎‌ها پیگیری کرد.

مرادی در پاسخ به سوالی درخصوص دریافت حق فنی گفت: حق فنی مبلغی کاملا قانونی و بابت وقتی است که پزشک داروساز برای راهنمایی بیمار صرف می‌کند و با افزایش مبلغ قیمت دارو، افزایش می‌یابد. داروساز موظف است درمورد نحوه و زمان مصرف دارو بیمار را راهنمایی کند و حتی اگر داروهایی در نسخه باشد که باهم تداخل دارویی دارد به اطلاع پزشک مربوطه برساند تا دارو و یا زمان مصرف آن تغییر کند.

 این پزشک خانواده با بیان اینکه مطالبات پزشک خانواده از بیمه‌ها تا پایان شهریور پرداخت شده است، گفت: از لحاظ قانونی درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها موظفند اوایل هرماه اسناد مربوط به ماه قبل را برای بیمه‌ها ارسال کنند و بیمه‌ها نیز به محض دریافت اسناد 80 درصد مبالغ را واریز کنند که در سال‌های اخیر پرداخت ها با تاخیر مواجه شده است. همچنین داروخانه‌ها به دلیل پرداخت نقدی که برای خرید دارو دارند باید در اولویت پرداخت مطالبات قرار گیرند.

رئیس نظام پزشکی استهبان با بیان اینکه بیشترین شکایات مردمی به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و یا قصورات پزشکی و درمان نامناسب بوده است، گفت: چنانچه فردی مراجعه و طرح دعوی کند موارد در کمیسیون‌های مربوطه بررسی و نظرات کارشناسی ارائه می‌گردد و طرفین دعوی به دادگاه معرفی می‌شوند.
نظرات بینندگان