کد خبر: ۱۲۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۲ دی ۱۳۹۷

آیا پنیر خوردن ما را خِنگ می‌کند؟

پنیر حاوی تیرامین است و افزایش تیرامین در مغز کند ذهنی به بار می‌آورد، در این بین دریافت مس راهی برای غیر فعال کردن این ماده در بدن است.
آیا پنیر خوردن ما را خِنگ می‌کند؟شیرازه: مصرف پنیر به تنهایی بسیار مضر بوده و بلغم‌زاست؛ خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی‌حالی و کندی در یادگیری کرده و باعث کاهش تمرکز ذهن در افراد می‌شود. ​

پنیر به کندى جذب و دفع مى شود و اشتها به غذا را کم مى کند، براى گرم خویان و کسانی که مزاجى ملتهب دارند زیانش کمتر و بر عکس صاحبان طبیعت سرد و بلغمى از زیان خوردن و مصرف نمودن آن در صورت مداومت در امان نیستند همین پنیر است که در بعضى مزاج‌ها باعث تولید قولنج بسیار شدید بنام ایلائوس یا انسداد روده مى گردد.

غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن‌ها را به عهده دارد، این غده، کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می‌شناسد بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می‌کنیم، باید همراه آن، مواد غذایی حاوی فسفر نیز مصرف کنیم، در غیر این‌صورت، غده پاراتیروئید، فسفر مورد نیاز را از فسفر موجود در مغز تامین می‌کند که موجب کندذهنی می‌شود. بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلحات آن مانند گردو، زیره، سیاه‌دانه و آویشن است، زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می‌گیرد.

اگر کودکان بیش از اندازه پنیر بخورند تیرامین موجود در پنیر در مغزشان جمع شده و باعث کندی ذهن خواهد شد؛ بدن به شرطی که مس کافی در اختیار داشته باشد، می‌تواند تیرامین را غیرفعال کند و در این بین گردو یکی از مواد غذایی است که مس و فسفر دارد و معمولا مصرف آن را همراه با پنیر توصیه می‌کنند، با این حال اگر بچه‌ها، چند بار پنیر خالی بخورند یا به هر دلیلی، دوست نداشته باشند گردو بخورند، مشکلی به وجود نمی‌آید به شرط آنکه منابع دیگر مس و فسفر در برنامه غذایی روزانه آن‌ها وجود داشته باشد.

پنیر کلسیم و گردو فسفر دارد. کلسیم موجود در پنیر برای این که جذب بدن شود نیاز به فسفر دارد و اگر پنیر با گردو مصرف نشود کلسیم موجود در خون مقداری از فسفر مغز را بر می‌دارد که در نهایت موجب کند ذهنی فرد خواهد شد؛ بنابراین پنیر را با گردو و هنگام شب مصرف کنید، زیرا بهترین زمان جذب کلسیم و فسفر هنگام شب است.

در پنیر ماده‌ای بنام تیرامین وجود دارد که مقدار زیاد آن در مغز باعث کند ذهنی می‌شود. بدن انسان در مبارزه با این ماده، آنزیمی تولید می‌کند که می‌تواند اثر این ماده را از بین ببرد. برای افزایش کارآیی این آنزیم باید مقدار مس بدن را افزایش داد و تنها راه آن هم خوردن پنیر به همراه گردو هست که منبعی غنی از مس است.

کسانی که ناراحتی معده دارند در مصرف گردو احتیاط کنند. خوردن گردو با پنیر برای این افراد مناسب‌تر است. طبیعت پنیر سرد و دیر هضم؛ و با مغز گردو مسمن بدن و باعث نرمى پوست، دانسته شده است. از این جهت خوردن پنیر با مرزه و گردو، باعث چاق شدن می‌شود.

پنیر واقعا خنگ می‌کند؟
یک کارشناس تغذیه معتقد است، مصرف پنیر به تنهایی واقعا باعث کاهش عملکرد مغز می‌شود.
مریم شیرمستی، اظهار کرد: پنیر حالت فشرده‌تری نسبت به سایر لبنیات از جمله شیر و ماست دارد و از همین رو حجم کلسیم در آن بسیار بالا است. وی ادامه داد: با خوردن پنیر، مقدار زیادی کلسیم وارد بدن می‌شود که تعادل کلسیم بدن را بر هم می‌زند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به نسبت طلایی که در بدن همواره باید بین کلسیم و فسفر برقرار باشد، خاطرنشان کرد: وقتی که کلسیم خون با خوردن پنیر زیاد شود، بدن برای نگه داشتن این نسبت از مغز که منبع فسفر است برداشت می‌کند و همین امر باعث کاهش فسفر مغز می‌شود، در حالیکه فسفر برای عملکرد مغز ضروری است.

اینکه در گذشته گفته می‌شد پنیر عملکرد حافظه و سلول‌های مغز را کاهش می‌دهد و به عبارتی فرد را خنگ می‌کند، تقریبا صحت دارد. از سوی دیگر گردو منبع غنی فسفر است و از همین رو می‌تواند هنگام استفاده با پنیر، تعادل کلسیم و فسفر را در بدن حفظ کند. البته زیاده‌روی در مصرف گردو به تنهایی هم می‌تواند این تعادل را برهم بزند و از همین رو از قدیم هم گفته شده پنیر و گردو هر دو درد هستند و با هم درمان.

استفاده از گردو به تنهایی هم می‌تواند باعث برداشت کلسیم از استخوان‌ها برای حفظ تعادل کلسیم و فسفر شود و پوکی استخوان را در پی داشته باشد.
بادام هم کمی خواص گردو را دارد، اما مصرف گردو همراه با پنیر بیشتر توصیه می‌شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، حتی در طب سنتی هم اشاره شده مصرف نان و پنیر و گردو برای شام می‌تواند خواب راحت را همراه داشته باشد.
بهداشت نیوز
نظرات بینندگان