کد خبر: ۱۲۷۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۷
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی:

دریاچه ارومیه دیگر نمی‌خشکد

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: نزدیک به 50 درصد وسعت دریاچه ارومیه آب دارد.
دریاچه ارومیه دیگر نمی‌خشکدبه گزارش شیرازه، فرهاد سرخوش با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه در تراز اکولوژیکی 4200 تا 4400 کیلومتر مربع خواهد بود، تصریح کرد: مابقی وسعت دریاچه که امکان زیرآب رفتن ندارد با کشت درختچه ها و مالچ پاشی پوشش داده می‌شود تا ریزگردها تثبیت شود.

وی با بیان اینکه وسعت دریاچه از میزان پیش بینی شده در تراز اکولوژیک فراتر نمی‌رود و برنامه‌های تثبیت و احیا بر اساس این میزان در ستاد احیا انجام می‌شود ادامه داد: اطراف دریاچه ارومیه طی سالهای گذشته و در اثر سیلاب دچار شیب منفی شده که برای افزایش وسعت پیش‌بینی شده دریاچه از 4200 تا 4400 کیلومتر مربع در تراز اکولوژیکی، باید تراز آب نیز افزایش یابد تا بتواند شیب منفی نیز زیر پوشش آب برود و افزایش وسعت را شاهد باشیم.

سرخوش با بیان اینکه دریاچه ارومیه دیگر نمی‌خشکد افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده و نمونه برداری ها از دریاچه ارومیه نشان می‌دهد  6 تا 28 سانتی متر برخی نقاط حاشیه دریاچه ارومیه عمیق تر شده است.

وی با تاکید بر اینکه هرچه دریاچه عمق یابد از خشکی فاصله می‌گیرد گفت: طی سالهای گذشته به دلیل رسوب گذاری نمک امکان عمیق تر شدن دریاچه نبود که با ورود آب شیرین به پیکره این تخته سنگ‌های نمکی حل شده و دریاچه عمیق تر شده است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی اظهار کرد: تراز فعلی دریاچه ارومیه 1270.61 است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 سانتی متر افزایش داشته است. وسعت فعلی دریاچه ارومیه 2127.77 کیلومترمربع است؛ وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 368 کیلومتر مربع افزایش داشته است.

سرخوش با بیان اینکه حجم آب فعلی موجود در دریاچه ارومیه یک میلیارد و 710 میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: حجم آب دریاچه ارومیه سال گذشته 1میلیارد با 100میلیون متر مکعب بود که نسبت به سال گذشته  610 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
ایسنا
نظرات بینندگان