کد خبر: ۱۲۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۴ دی ۱۳۹۷

سایه سنگین نگاه تجاری بر حوزه دارو/ رنجی که بیمار از بدحسابی بیمه‌ می‌کشد

پس از لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوصی شیراز با بیمه این بار داروخانه‌ها بخاطر انباشت حجم مطالبات از بیمه‌ها به دنبال لغو قرارداد هستند.
بحران کمبود نقدینگی در داروخانه/ سایه سنگین نگاه تجاری بر حوزه دارو/ رنجی که بیمار از بدحسابی بیمه‌ می‌کشد

به گزارش شیرازه، یکی از اهداف طرح تحول نظام سلامت، کاهش بار سنگین درمان از روی دوش بیماران بود هدفی که اکنون با توجه به حجم انبوه بدهیِ بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و درنتیجه لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوصی با بیمه و همچنین تهدید داروخانه‌ها برای لغو قرارداد نه تنها محقق نشده بلکه باعث شده کمر بیماران زیر بار هزینه‌های سنگین خم شود.

طی ماه‌های اخیر مخاطبان شیرازه در سایت و شبکه‌های اجتماعی با ارسال پیام‌هایی از وضعیت نامناسب توزیع دارو و تفاوت قیمت در داروخانه‌های مختلف شیراز خبر دادند. به گفته مسئول یکی از داروخانه‌ها متفاوت بودن شرکت تولیدی یک داروی یکسان، خصوصی و یا دولتی بودن داروخانه و نوع قرارداد داروخانه با بیمه از جمله عوامل موثر بر قیمت دارو است.

گرچه تاخیر در پرداخت تعهدات بیمه‌ها به داروخانه‌ها، پزشکان، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در همه استان‌های کشور وجود دارد اما در فارس و مازندران به دلیل اجرای نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده که یکی از طرح‌های تحول نظام سلامت است، پزشکان، داروخانه‌ها و مراکز درمانی را با حجم انبوهی از مطالبات پرداخت نشده مواجه کرده است که لغو قرارداد بسیاری از پزشکان متخصص و بیمارستان‌های خصوصی با بیمه و درنتیجه آزاد شدن هزینه‌ها را در پی داشته است.

پرداخت نقدی قیمت دارو مهم‌ترین مشکل داروخانه‌ها

دکتر رضا دارایی، یک پزشک داروساز و از فعالان داروخانه‌های خصوصی در گفتگو با خبرنگار ما مهم‌ترین مشکل داروخانه‌ها را کاهش نقدینگی دانست و گفت: داروخانه‌ها باید به صورت نقدی دارو را تهیه کنند اما تعهدات بیمه‌ها با تاخیر شش الی هشت ماه پرداخت می‌شود که بدحسابی بیمه باعث افزایش تعداد چک‌های برگشتی داروخانه‌ها و بحران نقدینگی در آن‌ها شده است.

به گفته وی در شرایط کنونی تامین دارو به سختی انجام می‌شود و شرکت‌های تامین و توزیع نسبت به فروش برخی داروها و دریافت نقدی هزینه‌ها نسبت به قبل سخت‌گیری بیشتری دارند. به عنوان مثال قلم انسولین با قیمت‌گذاری مشخص توسط وزارت بهداشت و سود کمتر از شش درصد به فروش می‌رسد که باتوجه به خرید نقدی داروخانه و اینکه 90درصد هزینه حاصل از فروش آن چندین ماه در بیمه می‌ماند، برای داروخانه‌ها تهیه و فروش قلم انسولین به صرفه نیست.

سامانه استعلام دارو رفع نقص شود

این مدیر داروخانه خصوصی با تاکید بر ضرورت احراز اصالت دارو، خواستار رفع نواقص سامانه استعلام دارو شد و گفت: سامانه استعلام دارو گاهی به دلیل ضعیف بودن نت، به درستی عمل نمی‌کند یا خطاهایی از جمله تکراری بودن دارو را اعلام می‌کند درصورتی که دارو تکراری نیست.

دارایی همچنین از افزایش بی‌رویه تعداد داروخانه‌ها انتقاد و اظهار کرد: تعرفه و قیمت‌گذاری دارو مشخص است. دارو یک کالای رقابتی نیست و اگر میزان آن بیش از حد نیاز جامعه باشد، بر سلامت مردم تاثیر می‌گذارد.

برای تهیه گزارش میدانی از وضعیت دارو به داروخانه‌ یکی از بیمارستان‌های دولتی رفتیم. پس از مشاهده ناراحتی بسیاری از مراجعه‌کنندگان بابت افزایش قیمت دارو، آزاد حساب شدن برخی داروها و کلافگی مسئولین داروخانه از غرزدن‌های پی در پی مراجعه‌کنندگان از یکی از مسئولین داروخانه علت تفاوت برخی داروهای مشخص در داروخانه را جویا شدم که سر درد دل این فعال حوزه دارو باز شد.

به گفته وی 95درصد داروهای ایرانی تولید شرکت‌های مختلف، قیمت یکسانی دارد و ممکن است تعداد اندکی به علت تفاوت در کیفیت مواد اولیه نهایتا 15 درصد اختلاف قیمت داشته باشد. همچنین تعرفه‌های داروخانه‌های دولتی و خصوصی متفاوت است. به عنوان مثال تعرفه دولتی مدیریت خدمات دارویی در داروخانه دولتی از 200 تا نهایت 956 تومان است درصورتی که در داروخانه خصوصی حداقل هزار تومان می‌باشد. علت دیگر تفاوت قیمت دارو به نوع قرارداد داروخانه با بیمه برمی‌گردد.

انتقاد از عدم پرداخت اعتبارات طرح تحول سلامت و پزشک خانواده

این فعال حوزه دارو ضمن انتقاد شدید از عدم پرداخت اعتبارات طرح تحول سلامت و پزشک خانواده گفت: از یک طرف بیمه‌ با تاخیر چندین ماه تعهدات خود را به داروخانه پرداخت می‌کند و از طرف دیگر شرکت‌های توزیع دارو که برخی از آنان وابسته به تامین اجتماعی یا بانک‌های دولتی هستند در صورت پرداخت نقدی یا دادن تعهد کتبی مبنی بر پرداخت یک ماهه، دارو را در اختیار داروخانه قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه هر داروخانه ماهانه چندین میلیون بابت حق بیمه پرسنل خود به تامین اجتماعی پرداخت می‌کند، گفت: یکی از راهکارهای پیشنهادی ما برای جبران بدهی بیمه به داروخانه عدم دریافت حق بیمه پرسنل است.

بی‌عدالتی در توزیع دارو

مسئول این داروخانه دولتی با بیان اینکه داروخانه‌های خصوصی که توان پرداخت بیشتری دارند در اولویت اول پخش دارو قرار دارند و شرکت‌ها، توزیع دارو در داروخانه‌ بیمارستان‌های دولتی را در اولویت آخر قرار می‌دهند، از عدم توزیع مناسب و بی‌عدالتی در توزیع دارو انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه اداره بازرسی و نظارت بر شرکت‌های توزیع دارو باید برای همکاری شرکت‌های پخش دارو با داروخانه‌ها تلاش بیشتری کند، گفت: در برخی موارد شرکت‌های فروش تجهیزات پزشکی، هزینه تجهیزات مورد نیاز را یک ماه قبل دریافت می‌کنند اما بعد از یک ماه کالاها ناقص فرستاده می‌شود و می‌گویند هروقت موجود شد ارسال می‌کنیم! و از طرف دیگر دانشگاه بخاطر نداشتن همان تجهیزات ما را جریمه نقدی می‌کند.

این فعال حوزه دارو با بیان اینکه انصاف حکم می‌کد بهترین کالا را با بهترین قیمت خریداری کنیم، گفت: دانشگاه علوم پزشکی ما را به خرید داروی ایرانی موظف کرده است اما در برخی موارد یا داروی ایرانی در دسترس نیست یا به عنوان مثال سِرُم خارجی با همان کیفیت کالای ایرانی ولی با قیمت کمتر در بازار موجود است. وی همچنین از اجبار دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر خرید فلان کالا از فلان شرکت خاص انتقاد کرد و خواستار آزادی عمل داروخانه در خرید از شرکت‌ها و ایجاد بازار رقابتی شد.

وی با اشاره به ضرورت داشتن کدIRCبرای تجهیزات پزشکی گفت: در برخی موارد شرکت‌های پخش تجهیزات پزشکی برای برخی دستگاه‌ها این کد را نصب نکرده است اما داروخانه جریمه می‌شود که باید به جای فشار به داروخانه، شرکت‌های پخش را ملزم به نصب کد بر روی محصولات خود نمایند.

این فعال حوزه دارو با بیان اینکه در سال جاری از دانشگاه علوم پزشکی به داروخانه بیمارستان‌ها ابلاغ شد که به اندازه نیاز تا پایان سال دارو بخریم، گفت: اکنون ما مانده‌ایم و چک‌هایی که به دلیل بدقولی بیمه‌ها پاس نمی‌شود.

تضاد منافع مسئولان مانع برقراری عدالت!

به گفته برخی صاحب‌نظران تضاد منافع مسئولان وزرات بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی که اغلب پزشک هستند مانع از اجرای صحیح عدالت در بخش های مختلف امور درمانی می‌شود.

مدیر یکی از شرکت‌های پخش دارو نیز در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: ما فقط یک واسط بین تولیدکننده و داروخانه‌ها هستیم که با کمترین سود دارویی یعنی حدود 5 درصد دارو را از وارد کننده یا تولیدکننده تحویل گرفته و بین داروخانه‌ها پخش می‌کنیم. اگر شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده به ما برای پرداخت هزینه فرجه دهند ما نیز می‌توانیم با تاخیر هزینه را از داروخانه دریافت کنیم اما متاسفانه با نوسانات ارزی، منابع تامین‌کننده دارو نسبت به پرداخت نقدی سختگیری بیشتری دارند.

به اعتقاد این فعال حوزه پخش دارو، داروخانه‌ها تا قبل از شرایط کنونی سود بالایی دریافت می‌کرده‌اند که اکنون به روال منطقی نزدیک شده‌اند!

دکتر محمد منفرد، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران نیز در گفتگو با خبرنگار شیرازه اظهار کرد: اجرای طرح پزشک خانواده در فارس بار مالی زیادی بر دوش داروخانه‌ها گذاشت زیرا در سطح یک پزشک خانواده دارو به صورت مجانی در اختیار بیمار قرار گرفت اما در چند ماه اخیر بازپرداخت تعهدات بیمه‌ها تاخیر و بی‌نظمی بیشتری داشته و همچنین به دلیل نوسانات نرخ ارز، شرکت‌های توزیع دارو فرجه را کاهش دادند که این وضعیت داروخانه‌ها را با چک‌های برگشتی و ورشکستگی روبرو کرده است.

وعده‌های سریالی که محقق نمی‌شوند!

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان فارس تصریح کرد: عمده طلب داروخانه‌ها از سازمانی است که خودش شرکت‌های تولید و توزیع دارو دارد و می‌تواند فشار کمتری به داروخانه‌ها وارد کند.

وی با اشاره به اعتراضات داروسازان ‌نسبت به عدم پرداخت مطالبات، گفت: دو هفته قبل به ما قول دادند که تا روز سه‌شنبه هفته گذشته از مطالبات حداقل یک واریزی وجود داشته باشد که تاکنون این وعده محقق نشده است.

منفرد با اشاره به مصاحبه اخیر مدیرکل بیمه سلامت مبنی بر عدم بدهی به داروخانه‌ها گفت: بیمه سلامت فقط سه ماه اول سال را تسویه کرده، همچنین 60درصد مطالبات تیر و مرداد را پرداخت کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران درخصوص بیمه دی نیز توضیح داد: بیمه دی، هزینه‌های درمان جانبازان را متقبل شده بود که از ابتدای این تعهد که حدود 8ماه قبل بوده است، هیچ پرداختی به داروخانه‌ها نداشته‌اند و در نامه‌ای که به استانداری نوشتیم و پیگیری‌های صورت گرفته قرار بود دو ماه از مطالبات پرداخت شود که آن نیز محقق نشد و داروخانه‌ها قرارداد خود با بیمه دی را لغو کردند و متاسفانه بار هزینه‌های سنگین درمان جانبازان دوباره بر دوش آنان برگشت.

امتناع بیمه از بستن قرارداد با داروخانه‌های تازه تاسیس!

وی با بیان اینکه در دو هفته اخیر 30 مجوز تاسیس داروخانه جدید در شیراز صادر شده است، گفت: مجوزهای تاسیس داروخانه در کمیسیون ماده 20 دانشگاه با حضور یک نماینده از انجمن داروسازان و یک نماینده از طرف سازمان نظام پزشکی و سه نماینده از طرف دانشگاه علوم پزشکی بررسی و صادر می‌شود اما متاسفانه بیمه سلامت با داروخانههای تازه تاسیس قراداد نمی‌بندند درحالی که داروساز جوان نیز به امیدی متخصص این حوزه شده و داروخانه تاسیس کرده و همه مراجعان نیز دفترچه به دست هستند.

عضو انجمن داروسازان فارس در پاسخ به تعجب خبرنگار شیرازه از صدور 30 مجوز طی دوهفته درحالی که داروخانه‌های بسیاری در مرز ورشکستگی هستند، توضیح داد: مجوزها براساس ضوابط و آئین‌نامه صادر می‌شود و به ازای هر 4500 نفر می‌توان مجوز تاسیس یک داروخانه را صادر کرد که براساس اطلاعات اداره آمار و رشد جمعیتی تعداد مجوزها تعیین می‌شود.

منفرد با بیان اینکه اکنون شرکت‌های توزیع و پخش هم گناه را به گردن تامین‌کننده، تولیدکننده و واردکننده می‌اندازند، گفت: باید اگر فشار و مشکلی وجود دارد باید به صورت یکنواخت بین تمام عوامل تقسیم شود که تمام فشار بر داروخانه‌ها نباشد.

انعقاد قراداد با داروخانه تازه تاسیس براساس تشخیص ضرورت!

دکتر فرهاد لطفی، مدیر بیمه سلامت استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار شیرازه، از تسویه 15 میلیارد تومان بدهی این بیمه‌ به بخش درمان و داروخانه‌ها مربوط به سال 96 خبر داد و گفت: مطالبات داروخانه‌ها تا خردادماه تسویه شده و 60 درصد اسناد تیر و مرداد نیز پرداخت شده است که برای پرداخت باقی مانده مطالبات با تهران نامه‌نگاری و رایزنی‌های بسیاری کرده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه چرا داروخانه‌ها در اولویت پرداخت قرار ندارند، گفت: اعتبارات از تهران با ردیف مشخص و با نام است و ما در استان نمی‌توانیم هیچ پولی را جابجا کنیم.

مدیر بیمه سلامت استان فارس درخصوص انعقاد قرارداد با داروخانه‌های تازه تاسیس توضیح داد: اداره نظارت سازمان بیمه سلامت براساس ضوابط خود هرجا که تشخیص دهد نیاز به انعقاد قرارداد است قرارداد می‌بندد اما با داروخانه‌هایی که در نزدیکی داروخانه‌های دیگر تاسیس شوند قرارداد نمی‌بندیم.

شیرازه در گزارش بعدی در گفتگوی مفصل با دکتر محمدجواد خشنود، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکتر امیری، مدیر درمان تامین اجتماعی به برخی مشکلات و ابهامات مطرح شده در این گزارش پاسخ می‌دهد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان