کد خبر: ۱۲۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۷

خط ویژه دوچرخه سواری شیراز؛ اقدامی کارشناسی یا رفتاری تبلیغی

در حالی شهرداری شیراز اقدام به ایجاد مسیر ویژه تردد دوچرخه در دو محور پرتردد این کلانشهر کرده که طرح ترافیک شیراز همچنان بلاتکلیف و مسکوت مانده و شهروندان این شهر تجربه ناموفق ایجاد مسیرهای ویژه را در خاطر دارند.
به گزارش شیرازه، اجرای مسیر ویژه دوچرخه در بخشی از خیابان‌های مرکزی شیراز، به نظر شهروندان و برخی صاحبنظران، بیش از آنکه اقدامی کارشناسی شده باشد، حرکتی تبلیغی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در مورد شعار انسان محوری شورا و شهرداری است.

اگرچه بعضی شورا و شهرداری شیراز در دفاع از این طرح، ترویج یک مد حمل و نقل فردی و نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری و کاهش تمایل به استفاده از خودروی شخصی، خصوصا در مبادی مرکزی شهر را به عنوان بخشی از اهداف مد نظر مطرح می‌کنند، اما منتقدان تاکید دارند که فرهنگ استفاده از دوچرخه، نه تنها در شیراز که در ایران، وجود ندارد.

دیدگاه‌های تخصصی و عمومی بر مفید بودن وجود مسیرهای ویژه دوچرخه سواری تاکید دارد اما منتقدان تاکید دارند که توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و نهادینه کردن آن به عنوان یک مد حمل و نقلی با توجه به محدودیت‌های فردی و عرفی استفاده از این وسیله برای بانوان، ابتدا نیازمند زیرساخت‌های فکری است.

طراحان و مجریان خط ویژه دوچرخه سواری در شیراز، توجه به یک مد مغفول مانده حمل و نقلی سالم، تلاش برای کنترل ترافیک، حرکت برای تحقق شعار انسان محوری، محدود کردن امکان تردد و پارک خودروها خصوصا در مرکز شهر و کمک به نهادینه کردن فرهنگ استفاده از دوچرخه را به عنوان بخشی از اهداف عنوان کرده‌اند.

این درحالیست که کسبه و شهروندان ساکن در محورهایی که مسیر ویژه دوچرخه ایجاد شده است، اعتقاد دارند که چنین اقدامی بدون توجه به بسترهای کارشناسی بوده است.

رضا محمدی، از کسبه خیابان عفیف‌آباد با گلایه از اینکه شهرداری هر روز برای این خیابان طرحی پیشنهاد می‌دهد، به برنامه‌های مسیر پیاده شدن خیابان عفیف‌آباد و اجرای جشن‌های خیابانی در این مسیر اشاره می‌کند و می‌گوید: شهرداری نه تنها باید از نظرات کارشناسی برای ارائه طرح‌های خود استفاده کند بلکه باید نظر شهروندانی که در این خیابان کسب و کار دارند و یا ساکنان کوچه‌های فرعی عفیف‌آباد را هم در نظر بگیرد.

رفیعی از بانوان ساکن در خیابان عفیف آباد با انتقاد از محدود و دشوار شدن تردد سواره در این خیابان، گفت: ساکنان خیابان عفیف آباد هم شهروندان همین شهر هستند!!

او با تاکید براینکه برخی اقدامات، قطعا ساکنان و کسبه این محدوده را با مشکلاتی مواجه کرده و خواهد کرد، گفت: به نظر می‌رسد شورا و شهرداری اصلا به ساکنان این خیابان فکر نمی‌کند و با شتاب زدگی و فقط برای اسم و رسم طرح می‌دهد.

عباسی، از دیگر کسبه خیابان قصردشت و در محدوده اجرای طرح خط ویژه دوچرخه سواری است که اعتقاد دارد ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه عالیست اما مقدماتی دارد.

او در حالیکه دوچرخه خود را نیز نشان می‌دهد، می گوید: اینکه خط ویژه تردد دوچرخه ایجاد کنیم خوب است، اما اینکه پیاده رو تبدیل به مسیر عبور یک وسیله حمل و نقلی شود، معقول نبوده و مخاطره آمیز است.

عباسی گفت: باید توجه کنیم که بانوان برای استفاده از دوچرخه مانند آقایان آزادی عمل ندارند؛ لذا باید امیدوار بود که طرح مردانه نماند!!

یکی دیگر از کسبه خیابان عفیف آباد نیز با بیان اینکه بخشی از درآمدهای مالیاتی دولت را کسبه تامین می‌کنند، گفت: متاسفانه به آن میزان که مالیات می‌دهیم، خدمات دریافت نمی‌کنیم.

او که تمایلی به معرفی خود ندارد، رسانه‌ها را حامی دولت و تمام دستگاه‌های دولتی می داند و می افزاید: شما باید مدتی با کسبه زندگی کنید تا مشکلات آنان را بفهمید.

این کاسب جوان گفت: تصور کنید با اجرای این طرح، همان امکان پارک محدودی که صاحبان مغازه و مشتریان داشتند، از بین رفته است.

او گفت: قبل از اجرای این طرح هم ما برای انتقال و جابه جایی بار با مشکلاتی مواجه بودیم و اجرای این طرح، کار را برایمان دشوارتر خواهد کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اما تاکید دارد که این طرح براساس کار کارشناسی اجرایی شده است.

مجتبی زوربخش اولویت بخشی به اجرای مسیر دوچرخه و توقف خودرو در حاشیه خیابان با تمرکز بر پیوستگی مسیر را از مهمترین اهداف این معاونت و دلیلی متقن برای راه‌اندازی پیست دوچرخه در دو محور پرتردد عفیف آباد و رحمت آباد این کلانشهر عنوان کرد.

زوربخش با بیان اینکه اجرای پیست دو چرخه در این دو محور براساس ضوابط بوده است، می افزاید: در خیابان‌های یک طرفه تنها در سمت راست امکان پارک خودرو وجود دارد.

وی افزود: در این محور حذف پارکینگ که خود ناهنجاری‌هایی داشت و سمت چپ خیابان را هم اشغال می‌کرد با راه‌اندازی پیست دوچرخه در دستور کار قرار گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه شهر معبر عمومی است اقدام به به احداث مسیر دوچرخه کرده‌ایم،‌ اضافه می کند: این مهم در راستای تحقق شهر انسان محور انجام شده است.

زوربخش همچنین به چرایی رنگ‌آمیزی محورهای منتهی به این دو محور هم اشاره و اضافه می کند: رنگ‌امیزی سر کوچه‌ها برای تاکید به رانندگان و یاداوری وجود مسیر دوچرخه است و هیچ جدا کننده‌ای تعبیه نشده است.

وی با بیان اینکه برای واحدهای بیمارستانی و اداری و عمومی پیش‌بینی واحد پارک و تردد مناسب شده است، به دلایل حذف پارکینگ در محورهای پرتردد مانند عفیف آباد هم اشاره و اضافه کرد: به هر میزان که پارکینگ ساخته شود به همان انداره هم گنجایش بار ایجاد می‌شود، لذا اگر بنا است که در شهر تحولاتی از نوع نشاط و سرزندگی ایجاد شود باید براساس استانداردهای مصوب و بهره‌گیری از شهرهای موفق در این باره به سمت حذف پارکینگ‌ها برویم.

زوربخش همچنین به نگرانی برخی کسبه محور عفیف آباد هم اشاره کرد و به آنها اطمینان داد که اگر صبور باشند و با شهرداری همکاری کنند، قطعا شاهد رونق اقتصادی واحدهای تجاری خواهند بود، چرا که دوچرخه سوار و عابر پیاده توجه بیشتری به کاربری‌های تجاری دارند تا خودروهای در حال حرکت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به دلیل وجود محدودیت‌هایی، بخش‌هایی از این محور به سمت پیاده رو هدایت شده که البته بر اساس ضوابط این اقدام اجرایی شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار کرد: در ابتدای راه قرار داریم و با گذشت زمان و فرهنگسازی شاهد حرکت عابر پیاده و دوچرخه سوار در لاین‌ها و کریدورهای مربوط به خود خواهیم بود.

زوربخش ادامه داد: در راستای اجرای طرح پیاده راه در خیابان عفیف آباد نیز پیمانکار توسط شهرداری منطقه یک انتخاب شده و در آینده‌ای نزدیک عملیات اجرایی آن برای تغییر عرض خیابان و در واقع تعریض این مسیر آغاز خواهد شد و در طرح بهسازی آینده این معبر نیز مسیر دوچرخه پیش‌بینی شده است.

وی همچنین در خصوص مسیر برگشت دوچرخه خاطرنشان کرد: کف مطلق مسیر دوچرخه بر اساس استاندارد 75 سانتی متر است که با لحاظ حاشیه‌های ایمن تا یک متر هم محاسبه می‌شود اما اینکه یک باند را اجرا کنیم و مسیر برگشت را از سمتی دیگر پیش‌بینی کنیم از جذابیت مطلوبیت مسیر دوچرخه می‌کاهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با تصریح بر اینکه ایجاد مسیر دوچرخه براساس عدالت اجتماعی است، در پاسخ به وجود محدودیت استفاده از این مسیر برای زنان نیز یادآور می شود: شاید این مسئله با مشکلاتی نیز همراه باشد اما هدف شورا و شهرداری ایجاد زیرساخت و جایگزینی دوچرخه به جای خودرو است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز در پاسخ به اعتراض برخی شهروندان و کسبه خیابان عفیف آباد راه‌اندازی پیست دوچرخه در این محور، می گوید: از هیچ کسبه و افراد ساکن در این خیابان حقی ضایع نشده است.

نواب قائدی با اشاره به تلاش شورا و شهرداری برای تکمیل خطوط تغذیه رسان و مکمل مترو در بعضی از نقاط کلانشهر شیراز، می افزاید: در این راستا استقرار و فراهم شدن زمینه راه‌اندازی 22 کیلومتر پیست دوچرخه سواری در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شهرداری در حال تلاش برای اتمام 22 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری تا 22 بهمن امسال است، ادامه می دهد: تاکنون شش کیلومتر از این مهم در نقاط مرکزی و پرتردد شیراز از جمله خیابان رحمت آباد و عفیف آباد راه‌اندازی شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در پاسخ به چرایی اعتراض برخی از شهروندان ساکن در دو خیابان فوق به ویژه کسبه و فروشندگان خیابان عفیف آباد نسبت به راه‌اندازی پیست دوچرخه در این محور نیز، می گوید: در تمام خیابان‌های یک طرفه تنها اجازه پارک در سمت چپ خیابان وجود دارد و اگر تاکنون در دو طرف این کار انجام می‌شده، تخلف قانونی بوده است.

قائدی با بیان اینکه در تمام مناطق 11 گانه شهرداری شیراز مسیرهای دوچرخه سواری پیش‌بینی شده، می افزاید: راه‌اندازی پیست دوچرخه سواری از مترو نمازی آغاز شده است.

 مسئولان شهرداری و برخی اعضای شورای شهر اعتقاد دارند که در اجرای تمام طرح‌ها، ملاک‌های کارشناسی را با استفاده از مشاوران صاحب تخصص، رعایت می‌شود.

از طرفی آنان معتقدند که محدودیت در استفاده از مد حمل و نقلی دوچرخه، نمی تواند بهانه‌ای برای نپرداختن به این امر باشد و شهرداری و شورا موظف به ایجاد زیرساخت است.

ایسنا

انتهای پیام/


نظرات بینندگان