کد خبر: ۱۲۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۲۵ دی ۱۳۹۷

بخور، درمان خشکی چشم در فصل سرما

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: خشکی چشم شایعترین عارضه چشمی در فصل سرما است که برای پیشگیری و درمان آن می‌توان از روش بخور دادن با آب ساده در منزل یا محل کار استفاده کرد.
بخور، درمان خشکی چشم در فصل سرمابه گزارش شیرازه، مینا امین پور افزود: سیستم گرمایش خانگی یا سیستم‌های موجود در محل کار می‌تواند چشم‌ها را خشک کند و استفاده از دستگاه بخور کمک می‌کند هوای محیط مرطوب بماند.

وی اظهار داشت: قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و باد سرد، همچنین مطالعه مداوم، تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه باعث ایجاد خشکی چشم‌ها می‌شوند؛ در چنین شرایطی می‌توان با استراحت دادن به چشم‌ها و بخور دادن، رطوبت چشم را بازیابی کرد.

این چشم پزشک ادامه داد: خشکی چشم باعث می‌شود سلول‌های سطح قرنیه خشک و به تدریج کنده شوند و زیر آن‌ها زخم به وجود آید، در نهایت اضافه شدن میکروب به این زخم‌ها عفونی شدن آن‌ها را به دنبال دارد.

امین پور اضافه کرد: افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) هستند و کسانی که پیوند مغز استخوان انجام داده و رادیوتراپی شده‌اند، اگر دچار خشکی چشم شوند، باید به پزشک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه افرادی که دچار خشکی چشم هستند، باید تا حد امکان از رفتن به مکان‌های خیلی سرد یا گرم، بادخیز و پردود دوری کنند، گفت: استفاده از قطره اشک مصنوعی برای درمان خشکی چشم کمک می‌کند و عینک‌های محافظ در روز‌های پر باد نیز می‌تواند تا حدی مانع از این عارضه شود.

امین پور توصیه کرد: افرادی که دچار خشکی چشم هستند، بهتر است همیشه قطره اشک مصنوعی همراه خود داشته باشند و هر زمان که احساس کردند شیء خارجی در چشم‌ها است یا زمانی که احساس سوزش کردند، چند قطره از آن را در چشم‌ها بریزند. اشک مصنوعی، یکی از بهترین و بی ضررترین دارو‌ها برای مقابله با خشکی چشم است.

این چشم پزشک اضافه کرد: پلک زدن، یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از خشکی چشم‌ها است و زمانی که فرد به دلیل مشغله زیاد فراموش می‌کند به اندازه کافی پلک بزند، توان چشم‌هایش برای ترشح اشک، کاهش پیدا می‌کند.

امین پور یادآور شد: مصرف میوه‌ها، سبزی و غذا‌های آبکی هم می‌تواند نیاز بدن به مایعات را تا حدودی تامین کند و مانع از خشک شدن چشم‌ها شود.

وی با بیان اینکه با افزایش رطوبت خارجی، خشکی و آزردگی چشم‌ها در فصل سرما کمتر می‌شود، افزود: رژیم غذایی مناسب و مصرف آب کافی هم می‌تواند چشم‌ها را مرطوب نگه دارد و سوزش و خارش آن‌ها را کمتر کند.
ایرنا
نظرات بینندگان