کد خبر: ۱۲۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۶ دی ۱۳۹۷

خرابی دستگاه، چهار روزنامه‌شیراز را سیاه و سفید کرد

چهار روزنامه تماشا، افسانه، نیم ‌نگاه و شیراز نوین؛ 26 دی ماه 97 سیاه و سفید چاپ شدند که مسئولان این روزنامه‌ها علت این اتفاق را خرابی یکی از دستگاه‌های چاپخانه اعلام کردند.
به گزارش شیرازه، قائم مقام صاحب امتیاز و سردبیر روزنامه تماشا به ایرنا گفت: این چهار روزنامه در یک مکان چاپ می شوند که خرابی دستگاه چاپ رنگی منجر به سیاه و سفید شدن روزنامه‌ها شده است.
مهدی آماده عنوان کرد: گرچه سیاه وسفید شدن روزنامه های امروز ربطی به وضعیت مادی روزنامه ها نداشته است اما وضعیت اقتصادی روزنامه ها اسف بار است.
وی افزود: با وجود ثابت ماندن نرخ دلار، روند افزایشی قیمت کاغذ همچنان ادامه داد.
سردبیر روزنامه تماشا با بیان اینکه ماه گذشته کاغذ تحریر 60 گرمی را در ماه گذشته بندی 236هزار تومان خریداری کرده است، گفت: همین کاغذ را در ماه جاری با قیمت بندی 290 هزار تومان خریداری کرده‌ایم.
آماده ابراز داشت: دولت با وضعیت موجود کاغذ کاهی به روزنامه‌ها داد اما تنها روزنامه‌های مرکز از آن برخوردارند و روزنامه‌های شهرستانی چون در تهران حضور ندارند، تنها موفق شدند یک نوبت این کاغذ یارانه‌ای را دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه 6 روزنامه شیراز، فاقد چاپخانه هستند و هزینه‌های تامین کاغذ و چاپ روزنامه‌ها سرسام‌آور است گفت: استاندار سابق فارس نوید اجرای طرح‌های حمایتی را برای روزنامه‌ها داد که براساس آن، دستکم ادارات دولتی اشتراکاتشان را کاهش ندهند اما با بازنشستگی وی طرح اجرایی نشد.
سردبیر روزنامه تماشا ادامه داد: امیدواریم استاندار جدید، با پیگیری این طرح، دستکم برای سال آینده دستگاه‌های دولتی را موظف کند که اشتراک خود را کاهش ندهند تا روزنامه‌ها بتوانند باوجود دشواری‌ها به حیاتشان ادامه دهند.
سردبیر روزنامه شیراز نوین نیز خرابی دستگاه چاپخانه را علت سیاه و سفید چاپ شدن این روزنامه عنوان کرد و افزود: مواد اولیه روزنامه‌ها وارداتی است که این موضوع بر وضعیت اقتصادی روزنامه‌ها تاثیرگذاشته است.
حسین امیری گفت: سهمیه اندکی از کاغذ یارانه‌ای به این روزنامه نیز تعلق گرفته است اما تنها برای رفع نیاز‌های 10 روز کافی است.
وی با بیان اینکه روزنامه‌ها به شدت تحت فشار هستند، ابراز کرد: تیراژ این روزنامه با گرانی مواد اولیه 50درصد کاهش یافته است.
امیری ابراز داشت: با ادامه این وضعیت، توجیه اقتصادی برای چاپ روزنامه در سال آینده وجود ندارد، چراکه آگهی های دادگاه نیز از ابتدای مهرماه از روزنامه‌ها حذف شده و در سامانه الکترونیکی ابلاغ می‌شود که بخش اعظمی از نقدینگی روزنامه‌ها را کاهش داده است.
سردبیر روزنامه شیراز با اشاره به اینکه امروز اقتصاد رسانه مهم‌تر از بخش کیفی رسانه شده است، اظهار کرد: درآمد این روزنامه نصف شده است و هزینه‌ها افزایش صد در صدی داشته است؛ از همین رو ادامه فعالیت این روزنامه در سال آینده در هاله ای از ابهام است و وقتی اصحاب رسانه دغدغه نان داشته باشند، دیگر قادر نخواهند بود که رسالت اصلی خود را انجام دهند.
ایرنا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان