کد خبر: ۱۲۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۲۶ دی ۱۳۹۷
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس:

شاهد یک جنایت کلی در جاده ابوالحیات هستیم/ اراده‌ ای برای انتقال شرکت پشم‌ شیشه به خارج از شهر وجود ندارد

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: در حال حاضر شاهد یک جنایت کلی در جاده ابوالحیات هستیم؛ این جاده یک نمونه از طرح های بدون ارزیابی زیست محیطی است.
در حال حاضر شاهد یک جنایت کلی در جاده ابوالحیات هستیم/ اراده‌ ای برای انتقال شرکت پشم‌ شیشه به خارج از شهر وجود نداردبه گزارش شیرازه، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ظهر چهارشنبه بیست و ششم دی ماه در نشست خبری که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد، از تخصیص 25 درصد از سهم عوارض آلودگی های استان بوشهر به شهرستان های مهر و لامرد خبر داد و موقعیت منطقه صنعتی عسلویه را علت این موضوع عنوان کرد.

سعید محمودی بیان کرد: تقسیم بودجه عوارض استانی برای نخستین بار است که در سطح کشور صورت می گیرد.

اراده‌ ای برای انتقال شرکت پشم‌ شیشه به خارج از شهر وجود ندارد
وی در ادامه به موضوع انتقال کارخانه های شیراز پرداخت و با اشاره به اینکه کارخانه ریشمک به خارج از شهر شیراز انتقال پیدا کرده است، تصریح کرد: انتقال شرکت پشم‌ شیشه به خارج از شهر بایستی تا پایان خرداد سال 98 صورت بگیرد اما اراده‌ ای برای این تغییر از سوی مدیریت شرکت وجود ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس برخورد چکشی با این واحد تولیدی به دلیل شرایط اقتصادی موجود در کشور را نامناسب دانست و بیان کرد: البته ما پیگیر این موضوع هستیم.

محمودی با اعلام اینکه برای انتقال کارخانه سیمان تنها تا پایان سال 98 فرصت وجود دارد، اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی انتقال کارخانه سیمان به جاده خرامه تاکنون 40 درصد بوده است.

وی با اظهار اینکه برنامه هوای پاک برای هشت کلان شهر در کشور متفاوت است، گفت: ستاد ویژه ای هم برای این موضوع تشکیل شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در ادامه سخنان خود به موضوع مجوزهای زیست محیطی اشاره و بیان کرد: ندادن مجوز مشکلاتی را به بار می آورد که قابل جبران نیستند و یا جبران آنها سخت است.

سدهای استان فارس ارزیابی زیست محیطی ندارند
محمودی اذعان داشت: اعطای مجوز زیست محیطی با تغییرات سیاست های دولت دستخوش تغییر می شود چنانکه از بین رفتن درختان بلوط و دفن هزاران تپه را در ابوالحیات شاهد بودیم اما مورد توجه کسی قرار نگرفت و حتی کسی نپرسید که مسئولیت پاسخ گویی به خطرات زیست محیطی در این قسمت چه کسی است.

وی افزود: در حال حاضر شاهد یک جنایت کلی در این جاده هستیم چرا که می بایست مجوز زیست محیطی صادر می شد و از لحاظ قانونی شرایط الزام آور تعریف می شد اما متاسفانه این کار انجام نشد و این جاده یک نمونه از طرح های بدون ارزیابی زیست محیطی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه به نداشتن ارزیابی زیست محیطی سدهای استان اشاره کرد و با بیان اینکه مشخص کردن الزام های قانونی توسط سازمان محیط زیست بهتر از افتخار کردن بابت عدم ارزیابی زیست محیطی بود، گفت: پایش هایی که صورت می گیرد باید به نحوی باشد که در آینده آسیب ها به حداقل برسد.

وی تلفاتی چون از بین رفتن خرس و گورخر در استان را از آسیب های عدم وجود ارزیابی مناسب دانست و اظهار داشت: متاسفانه خلأ قانونی در این راستا وجود دارد که لازم است در مجلس شورای اسلامی فکری به حال این خلأ قانونی شود.

هیچ کدام از محیط بانان فارس در زندان نیستند
محمودی درخصوص وضعیت معیشت محیط بانان در فارس گفت: استان ما از لحاظ رسیدگی به محیط بانان و دادن دستمزد، یک سر و گردن از بقیه استان ها بالاتر است اما باز هم باید برای بهبود وضعیت این افراد گام های بیشتری برداریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا درحال حاضر محیط بانی در زندان بسر می برد یا نه، پاسخ منفی داد و گفت: تنها یک نفر در زندان بود که پس از دوندگی های بسیاری که برای تهیه و پرداخت دیه داشتیم، آزاد شد.

محمودی با اعلام اینکه در حال حاضر 230 محیط بان در فارس داریم، بیان کرد: به دلیل گستردگی مناطق حفاظتی، هزار محیط بان دیگر احتیاج داریم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به وضعیت آلودگی تالاب های استان، مشکل تالاب ‌های استان را کوچک دیدن آنها دانست و گفت: سهم استان فارس در  بودجه تالاب‌ ها بسیار ناچیز است.

محمودی در ادامه با بیان اینکه عدم ساماندهی رودخانه خشک شیراز نقطه ضعف بزرگی برای شیراز است، به پاسخ خبرنگاران درباره آلوده بودن قسمت هایی از آبراهه های شهری، تاکید داشت: این موضوع در حوزه وظایف شهرداری است و این مجموعه شهری بایستی برای تمیز کردن آبراهه ها تلاش کند.

تغییر کاربری باغات شیراز مانع حفظ آنها/ شیراز تنها کمتر از 10 روز در سال آلوده است
وی همچنین با اشاره به تغییر کاربری باغات در شیراز اشاره کرد و درخواست خود مبنی بر توجه بیشتر بر اهمیت حفظ باغات و عدم تغییر کاربری آنها را خطاب به مسئولان مربوطه مطرح کرد.

محمودی تاکید داشت: در کمیسیونی که تغییرات کاربری باغات بررسی و تائید می شود (کمیسیون ماده پنج) یک رای دارم و تنها در حد خودم می توانم نظراتم را اعلام کنم، بارها نظر مخالف خود را اعلام کرده ام اما باز هم تغییر کاربری صورت گرفته است.

وی در انتها اذعان داشت: شیراز تنها کمتر از 10 روز در سال آلوده است؛ این آمار بر اساس داده ایستگاه های سنجش آلودگی هوا به دست آمده است.
نظرات بینندگان