کد خبر: ۱۲۷۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۷

ناخن خشکی بانک‌های فارس در مصرف منابع جذب شده + نمودار

بانک‌های فارس با وجود اینکه از ابتدای سال تا پایان مهرماه بیش از ۳۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌ و در رقم تسهیلات پرداختی رتبه چهارم کشور را دارند اما این بانک‌ها تنها ۵۲ درصد منابع جذب شده را مصرف کرده‌اند.
به گزارش شیرازه، براساس گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری که بانک مرکزی منتشر کرده است مانده کل سپرده‌های بانکی کشور در پایان مهرماه امسال بیش 18 هزار و 369 هزار میلیارد ریال است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 28.2 درصد افزایش داشته است.

بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده 10 هزار  و 216 هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با 50 هزار میلیارد ریال  است.

یکی از دلایل بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران است و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

استان تهران رتبه نخست جذب سپرده‌های بانکی را دارد اما به دلیل بالا بودن رقم سپرده‌های این استان در نمودار قید نشده است.

رشد 28.6 درصدی سپرده‌های بانکی فارس

استان فارس با بیش از 782 هزار میلیارد ریال سپرده رتبه چهارم جذب سپرده‌های بانکی را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است و به همراه استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان پنج استان اول در جذب سپرده هستند. میزان سپرده‌های بانکی استان فارس در مهرماه 97 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 28.6 درصد افزایش یافته است.

 استان کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی کمترین میزان جذب سپرده‌های بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.

فارس چهارمین استان کشور در میزان تسهیلات پرداختی

مانده کل تسهیلات بانکی کشور بالغ بر 13 هزار و 854 هزار میلیارد ریال است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 27.9 درصد افزایش یافته است.

بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است. به دلیل بالا بودن رقم تسهیلات پرداختی بانک‌های تهران رقم آن در نمودار قید نشده است.

میزان تسهیلات بانک‌های استان فارس در پایان مهرماه 97 بیش از 360 هزار میلیارد ریال است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 13.9 درصد افزایش داشته است. این استان در میزان تسهیلات پرداختی رتبه چهارم کشور را دارد.

بیش از 332 هزار میلیارد ریال از سپرده‌های مردم فارس نزد بانک باقی ماند

نسبت مصارف به منابع بانک‌های کشور بعد از کسر سپرده قانونی 84.1 درصد است که نسبت به پایان مهرماه سال گذشته 0.1 درصد افزایش داشته است. کهگیلویه و بویراحمد با نسبت مصارف به منابع 105.1 درصد بیشترین  و خوزستان با 50.6 کمترین نسبت مصارف به منابع بانک‌ها را به خود اختصاص داده‌‌اند.

در پایان مهرماه 97 نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان فارس با کسر سپرده قانونی 52 درصد است. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (105.1 درصد)، خراسان شمالی (100.7 درصد) و ایلام (99.7 درصد) بیشترین نسبت مصارف به منابع بانک‌ها و استان‌های خوزستان (50.6 درصد)، البرز (50.7 درصد) و بوشهر (51.6 درصد) کمترین نسبت مصارف به منابع بانک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

استان فارس هر چند در جذب سپرده‌های بانکی و میزان پرداخت تسهیلات جز استان‌های اول محسوب می‌شود اما در نسبت مصارف به منابع بانک‌ها رتبه 28 را در بین 31 استان کشور دارد و با توجه به میزان سپرده و تسهیلات بانک‌های فارس مشخص می‌شود که بیش از 332 هزار میلیارد ریال از سپرده‌های مردم نزد بانک باقی مانده است.

نسبت مصارف به منابع یکی از شاخص‌های عملکردی بانک‌ها است. رعایت تعادل در این نسبت بسیار مهم است به طوری که عدم مصرف منابع با توجه به هزینه جذب منابع  به زیان بانک منجر می‌شود و همینطور مصرف منابع بیش از استاندارد سبب  برداشت کسری منابع از بانک مرکزی و  جریمه بانک‌ها می‌شود.

معمولاً نسبت مصارف به منابع نباید از  درصد 100 تجاوز کند اما در ایران اینگونه نبوده و همین امر به اضافه برداشت بانک‌ها از حساب بانک مرکزی منجر شده است. کارشناسان رقم مطلوب را برای نسبت مصارف به منابع بانک‌ها در حدود 80 درصد می‌دانند.

نظرات بینندگان