کد خبر: ۱۲۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۷
پیگیری حق و حقوق کارگران به عهده چه کسی است؟

دستان خالی و نگاه رو به آسمان کارگران کارخانه قند ممسنی

چندسالی است که صدای دستگاه های کارخانه قند ممسنی دیگر نمی آید، گویی دیگر تبدیل به ویرانه ای شده است.
به گزارش شیرازه، کارخانه قند ممسنی در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد، تولید قند و دانه‌های بلوری شکر در این کارخانه از گذشته‌های دور رواج داشته و به شهر‌ها و کشور‌های همسایه صادر شده است.در سال‌های اخیر به دلیل وضعیت اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شد و کام کارگران کارخانه را با پرداخت نکردن حقوق و خالی شدن سفره هایشان تلخ کرد.

کشاورز مدیر مسئول کارگران کارخانه قند نور آباد ممسنی گفت: روزگاری چرخ این کارخانه با ۳۰۰ نفر نیروی کار در حال چرخش بود و در سال ۹۰ همزمان با واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی با کاهش نیرو مواجه شدیم و در سال ۹۳ بدون هیچ دلیلی حقوق کارگران قطع شد و محصولات تولیدی این کارخانه به طور چشم گیری کاهش یافت که در پی این ماجرا چندین بار اعتراض شد، اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد.

دستان خالی و نگاه رو به آسمان کارگران کارخانه قند ممسنی / کارگران قند ممسنی پنج سال حقوق نگرفته اند

کشاورز با بیان این که بعد از سال‌ها هیچ نیروی متخصص و کارآمدی برای حل مشکلات وارد این شهرستان نشده است، افزود: حال این روز‌های کارخانه خوب نیست و به جای تشویق و حمایت‌های قانونی برای قطع صدای کارگران هر چند ماهی یک بار مدیرعامل را تغییر می‌دهند و با دادن وعده‌های پوچ دوباره روز از نو روزی از نو شروع می‌شود.

مسئول کارگران کارخانه ادامه داد: بعد از کش مکش‌های فراوان در سال ۹۳ کار به شکایت کشید، اول به اداره کار شهرستان ممسنی، بعد به شورای حل اختلاف و سپس به دادگاه رسید و پس از ماه‌ها تلاش به دستگیری هیئت مدیره انجامید و رای دادگاه بدین صورت شد که با فروش اموال کارخانه حق و حقوق کارگران پرداخت شود، که بعد از گذشت ماه‌ها خبری از دریافت حقوق باقی مانده نشد و شکایت به شعبه سوم دادگاه تهران رسید و از آن پس هم در این پنجاه ماه فقط ۱۰ ماه به صورت پراکنده حقوق پرداخت شد و اکنون بعد از صدور رای قطعی و اعتراض کارگران نیز هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

دستان خالی و نگاه رو به آسمان کارگران کارخانه قند ممسنی / کارگران قند ممسنی پنج سال حقوق نگرفته اند

آمدیم تا بسازیم و ساخته شود ایرانی آباد

در ادامه تصمیم گرفتیم به سراغ کارگران کارخانه برویم و از نزدیک  با آنها گپی بزنیم که از صحبت هایشان اینطور نتیجه گرفتیم که این پنج سال برای آنها پنجاه سال گذشته و هر کدام به دلیل وجود مشکلات، همیشه جلوی خانواده سرافکنده بودند.

(ع-ش) یکی از کارگران کارخانه قند ممسنی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: من در سال ۷۴ وارد کارخانه شدم و شروع به کار کردم و از سال ۹۳ تا کنون حقوقی دریافت نکرده ام که بعد از شکایت به دادگاه تهران در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان ۹۷ بعد از پنج سال، حقوقم پرداخت شد.

به سراغ یکی دیگر از کارگران چشم انتظار به نام (غ-س) می رویم که از سختی زندگی خود می‌گوید و ادامه می‌دهد: من در سال ۷۲ وارد کارخانه شدم حدود ۵۰ ماه حقوق و ۳۰ ماه بیمه دریافت نکرده ام، وضع اقتصادی بسیار ضعیفی دارم و همسرم از بیماری ام اس رنج می‌برد و هر ماه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه داروی وی می‌شود.

دستان خالی و نگاه رو به آسمان کارگران کارخانه قند ممسنی / کارگران قند ممسنی پنج سال حقوق نگرفته اند

چرا هیچ یک از مسئولان به نور آباد پا نمی‌گذارند؟

سفره‌های کارگران کارخانه قند ممسنی خالی است، هر شب پدر خانواده با لبخندی تلخ وارد خانه می‌شود همزمان با ریزش برف و باران زمستانی ریزش اشک‌های آنان را می‌بینیم و فقط اشک گره گشای سفره خالی این کارگران است، کمی آن طرف‌تر کارگرانی هستند که فقط صبح به صبح حضور خود را در کارخانه اعلام می‌کنند تا بتوانند به خانوادهایشان بگویند حق و حقوقی در کارخانه دارند.

پس از تلاش‌های فراوان به امید گرفتن نتیجه ای مثبت به سراغ مسئولان رفتیم تا شاید بتوانیم سفره‌های این کارگران را رونق دهیم که به همان مصداق بارز«زهی خیال باطل» رسیدیم.

در تماسی که با عربی مدیرکل اقتصادی استانداری فارس گرفتیم و خواستار توضیحی در این رابطه شدیم، گفت: این موضوع به استانداری ارتباطی ندارد و باید به صنعت و معدن وتجارت مراجعه کنید.

همچنین کوثری مدیر روابط عمومی صنعت معدن و تجارت نیز در این خصوص گفت: این موضوع ارتباطی به ما ندارد و باید به استانداری مراجعه شود.

حسینی فرماندار ممسنی هم حاضر به مصاحبه حضوری هم نشد.

پرواز مدیر دفتر فرماندار شیراز  اظهار کرد:اگر موضوع کارخانه قند ممسنی است، فرماندار مصاحبه نمی‌کند.

دستان خالی و نگاه رو به آسمان کارگران کارخانه قند ممسنی / کارگران قند ممسنی پنج سال حقوق نگرفته اند

البته  مسعود گودرزی نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی با تلاش‌های فراوانی که در آذر ماه امسال انجام داد از حق و حقوق کارگران دفاع کرد و ۵ ماهی از حقوق کارگران پرداخت شد که این تنها کافی نیست و انتظار می‌رود همه مسئولان در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام دهند تا کام کارگران کارخانه قند را شیرین کنند و لبخند بر لبان فرزندان و همسرانشان آنان بازگردد.

باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

نظرات بینندگان