کد خبر: ۱۲۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۷

افتتاح نخستین خانه پناهگاهی در جهرم

در حالی که معلولیت سدی برای ورود به بسیاری از عرصه‌های اجتماعی شناخته می شود، دختری که دارای معلولیت شدید بود با تلاش‌های مرکز توانبخشی در جهرم به دامن جامعه بازگردانده شده است.
به گزارش شیرازه، کودکانی که به مراکز نگهداری سپرده می‌شوند، پس از رسیدن به سن بلوغ باید راهی جامعه شوند. اما این امکان برای معلولان جسمی، ذهنی و حرکتی محقق نمی‌شود. یک مرکز توانبخشی در شهرستان جهرم به صورت خیریه با هدف حمایت از دختران  معلول اقدام به نگهداری دائم از آنها می‌کند که خدمات آن به شرح زیر است.

مدیرعامل مرکز توانبخشی خیریه فاطمه الزهرا(س) با اشاره به روند فعالیت این مرکز در جهرم  می‌گوید: در این مرکز از دختران معلول جسمی، حرکتی و ذهنی بالای ۱۴سال نگهداری می‌شود.

فاطمه زارعی ادامه می‌دهد: در این مرکز، ۷۰ دختر از استان فارس و برخی معلولان دختر مجهول‌الهویه از استان‌های همجوار زندگی می‌کنند و از خدمات درمانی و توانبخشی بهره‌مند می‌شوند.

 

وی مرکز خیریه فاطمه الزهرا(س) را دارای رتبه یک کشوری معرفی می‌کند و می‌افزاید: در این مرکز نمونه کشوری، در سه حیطه نگهداری، توانبخشی و پیشگیری به مددجویان ارائه خدمات می‌شود.

نخستین خانه پناهگاهی در جهرم

زارعی از افتتاح نخستین خانه پناهگاهی معلولین جسمی حرکتی در جهرم خبر می‌دهد و بیان می‌کند: این مرکز برای نخستین بار در کشور به زودی زیر نظر مرکز خیریه فاطمه‌الزهرا(س) افتتاح می‌شود.

مدیرعامل این موسسه توانبخشی ادامه می‌دهد: این مرکز از سازمان بهزیستی مجوز دارد و بخشی از هزینه‌های آن نیز توسط بهزیستی تامین می‌شود.

 

وی اضافه می‌کند: مرکز توانبخشی فاطمه‌الزهرا(س) کلینیکی دارد که تجهیزات آن را برای ارائه خدمات  غربالگری شنوایی سنجی، غربالگری بینایی سنجی،فیزیوتراپی ،گفتار درمانی، کار درمانی و ارتوپد فنی...  تهیه کرده است.

زارعی با تاکید بر متمایز بودن این کلینیک می‌گوید: ارائه خدمات ارتوپد فنی ساخت اعضای مصنوعی از خدمات ویژه کلینیک است و درآمد حاصل از مجموع خدمات ارائه شده برای دختران معلول تحت پوشش مرکز هزینه می‌شود.

تاکید بر پیشگیری

زارعی، پیشگیری از بروز و یا پیشرفت معلولیت را از دغدغه‌ها و حوزه‌های اولویتی مرکز خیریه توانبخشی فاطمه‌الزهرا(س) عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در کلینیک تحت پوشش مرکز، شناسایی به موقع معلولیت در کودکان و جلوگیری از پیشرفت آن در اولویت قرار دارد چرا که بسیاری از معلولیت‌ها با شناسایی به موقع قابل کنترل و حتی درمان هستند. خدمات کلینیکی که در این مرکز ارائه می شود جهت عموم شهروندان است.

 

وی با اشاره به پرسنلی که در این مرکز مشغول به فعالیت هستند، عنوان می‌کند: برای نگهداری به صورت شبانه‌روزی ۳۸ نیرو در قالب پرستار، مددیار، پزشک متخصص و... مشغول به فعالیت هستند که به صورت شبانه‌روزی و با تغییر شیفت کاری از این دختران معلول  نگهداری می‌کنند.

بازگشتی برای آزاده

مدیرعامل مرکز خیریه فاطمه‌الزهرا(س) با ذکر یک نمونه موفقیت‌آمیز از معلولان مرکز که به جامعه هدایت شده است، می‌گوید: مرکز ما مخصوص معلولان ذهنی شدید است، اما زمانی که  آزاده دختر ۱۶ ساله معلول را به ما سپردند، متوجه توانایی او برای درس خواندن شدیم.

زارعی می‌افزاید: گفتار درمانی، مشاوره و آموزش‌هایی لازم داده شد تا بتواند در مدرسه استثنایی درس بخواند و این همان هدایت موفق یک معلول به بطن جامعه است.

وی با ذکر بخشی از زندگی این دختر معلول می‌گوید: آزاده به عنوان یک معلول مجهول‌الهویه به ما تحویل داده شد اما با پیگیری های صورت گرفته خانواده‌اش را در یکی از شهرستان‌های همجوار شناسایی کردیم که در آن زمان به دلیل مشکلات خانوادگی، اقتصادی، پزشکی و... قادر به نگهداری از فرزند خود نبوده و دخترشان را رها کرده بودند.

حمایت خیران

زارعی با تاکید بر هزینه‌بر بودن نگهداری از یک معلول اظهار می‌کند: گرچه بخشی از هزینه‌های ما توسط بهزیستی تامین می‌شود اما برای نگهداری دختران معلول حمایت‌های همه جانبه خیرین و نیکوکاران را خواستاریم.

 

مدیرعامل این مرکز خیریه ادامه می‌دهد: کمکی که خیران به مرکز می‌کنند، بسیار در تامین هزینه‌های مواد غذایی ،دارو، درمان، خرید پوشک و... کارساز است.

وی با تقدیر و تشکر از حمایت های خیران و دعوت از مردم سراسر استان برای کمک به این مرکز می‌گوید: مرکز ما در جهرم، شهرک انقلاب، خیابان آزادی، نبش کوچه ۱۴ واقع شده است.

زارعی با اشاره به اینکه دختران معلول نیازمند این مرکز چشم انتظار همراهی خیرین و نیک اندیشان هستند، می‌افزاید: شماره کارت‌های۶۱۰۴۳۳۷۶۶۸۱۶۵۱۷۶( بانک ملت) و ۵۰۲۹۰۸۱۰۰۹۷۷۷۲۰۸(بانک توسعه تعاون) برای دریافت کمک‌های خیران به این مرکز توانبخشی در نظر گرفته شده است.

منبع:فارس


برچسب ها: فارس ، شیرازه ، خیریه
نظرات بینندگان