کد خبر: ۱۲۷۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۷
در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه فارس مطرح شد:

هشدار نسبت به افزایش روزافزون حاشیه‌نشینی در اطراف شیراز/ دوگانگی در رای و نظر مدیران نسبت به تغییر کاربری باغ‌های قصردشت!

اعضای شورای توسعه و برنامه‌ريزی استان با تغيير كاربری باغ‌های قصردشت از فضاي سبز به فضاي مسكوني كه در شمار باغ‌های گروه يک قرار دارند مخالفت كردند در حالی که برخی مدیران پيش از اين در جلسات بررسی به تغيير كاربری آن رأی مثبت داده بودند!
هشدار نسبت به افزایش روزافزون حاشیه‌نشینی در اطراف شیراز/ دوگانگی در رای و نظر مدیران نسبت به تغییر کاربری باغ‌های قصردشت!

به گزارش شیرازه، استاندار فارس در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با بیان اینکه در دوره جدید مدیریتی، سیاست تقویت و حمایت از مدیران استان را دنبال می کنیم، گفت: معتقدیم که مجموعه مدیران استان دارای علم و دانش کافی برای انجام مسئولیت های خود هستند و می توانند به وظایف خود به نحو مطلوب عمل کنند مگر اینکه یک مدیر خسته شده باشد و نخواهد این روند را ادامه دهد.

عنایت الله رحیمی ادامه داد: قطعا تا زمانی که همه مدیران، با انگیزه و کوشا در جهت خدمت به مردم و پیشبرد اهداف، سیاست ها و برنامه های دولت حرکت می‌کنند، هیچ تصمیم جدیدی گرفته نخواهد شد.

مقام ارشد دولت در فارس اظهار داشت: در بحث تغییر و تحولات احتمالی که مدیران دستگاه ها در سطح مجموعه خود ممکن است ایجاد کنند نیز بر توجه به شایسته سالاری و انتخاب افراد با انگیزه و روحیه کار جهادی و هم سو با سیاست های دولت تاکید می شود.

وی تصریح کرد: در مجموع سیاست مدیریت استان حمایت از مجموعه مدیران در جهت خدمات رسانی هرچه بهتر و مطلوب تر به مردم و استان خواهد بود.

اشتغال جوانان و معیشت عمومی در اولویت است

استاندار فارس، توجه به اشتغال جوانان و معیشت عمومی را اولویت نخست مدیریت ارشد استان دانست و گفت: باید در مقطع فعلی و با توجه به شرایط حاکم بر فضای اقتصادی کشور و استان، به این دو مبحث مهم به شکل جدی پرداخته شود.

رحیمی افزود: توجه به مواردی که بتواند فرصت های شغلی را با سرعت بیشتری ایجاد کند و در عین حال بازدهی بیشتری داشته باشد مورد تاکید است از جمله صنایع کوچک، صنایع تبدیلی، خدمات و فعالیت های گردشگری که می تواند در یک دوره زمانی کوتاه تر و با سرمایه گذاری کمتر اشتغال بیشتری را در استان ایجاد کنند.

وی گفت: علاوه بر این، در حوزه صنایع و معادن نیز ظرفیت ها و پتانسیل هایی در استان داریم که ضرورت دارد مسئولان برای استفاده مطلوب از این ظرفیت ها برنامه ریزی لازم را داشته باشند.

رحیمی با اشاره به وجود ٧٢ هزار و ٤٠٠ بنگاه اقتصادي در استان، عنوان كرد: ظرفيت‌هاي اشتغال زيادي در فارس وجود دارد كه اگر ١٠ درصد از اين واحدها بتوانند يك نفر را مشغول به كار كنند، شاهد يك جهش در ايجاد اشتغال خواهيم بود .

استاندار فارس، در بخش دیگری از سخنان خود، توجه به معیشت عمومی و به ویژه اقشار کم درآمد و عدالت اجتماعی را از ویژگی های لایحه بودجه 98 دانست و گفت: در کنار در این بودجه به حمایت از تولید و ایجاد اشتغال نیز توجه خاص شده است.

رحیمی افزود: در مجموع ماموریت بودجه 98، پیش بینی منابع و مصارف در جهت سیاست هایی است که ما را به اهدافی که منتج از مشکلات و نیازمندی هاست برساند.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که بودجه ریزی در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی با شرایط عادی متفاوت است و ما باید در سایه برنامه ریزی درست و با آمادگی کامل، بهترین شرایط را برای کشور و استان رقم بزنیم.

استاندار فارس اظهار داشت: در بودجه 98 به افزایش شفافیت و انضباط بودجه که همواره مورد انتظار مردم بوده و از ابتدا شعار دولت نیز بوده توجه شده چرا که با شفافیت در عملکرد و به ویژه مباحث بودجه و درآمد و هزینه، افزایش اعتماد عمومی به مجموعه های حاکمیتی را خواهیم داشت.

تاکید بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

رحیمی گفت: در بحث درآمد و هزینه و بودجه های مصوب لازم است که پروژه های عمرانی که موجب رضایتمندی مردم می شود مورد توجه قرار گیرد و از تعریف پروژه های جدید پرهیز شود و به سمت تکمیل پروژه های نیمه تمام به ویژه پروژه های با بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی حرکت کنیم تا مردم با سرعت بیشتری از منافع آن پروژه ها بهره مند شوند.

استاندار فارس، بر لزوم توجه به پروژه هایی که بر اقتصاد ملی و منطقه ای تاثیر دارند و موجب کاهش مشکلات استان می شود تاکید کرد و ادامه داد: از جمله این پروژه ها می توان به آزاد راه شیراز اصفهان، خطوط آبرسانی، سالن پروازهای خارجی فرودگاه شیراز و پروژه های بزرگراهی اشاره کرد.

وی افزود: یکی از پروژه های دیگر در این زمینه راه آهن شیراز بوشهر است که موضوع فاینانس آن در کمیته فنی شورای اقتصاد به نتیجه رسیده و ما نیز آن را در شورای اقتصاد پیگیری خواهیم کرد تا به نتیجه نهایی برسد.

رحیمی اظهار داشت: چنانچه تمام این پروژه ها اجرا شده و به بهره برداری برسد، شاهد ایجاد اشتغال و کاهش هزینه های حمل و نقل در استان خواهیم بود.

استاندار فارس، بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه استان تاکید کرد و اظهار داشت: ما آمادگی کاملی داریم که شرایط را برای حضور سرمایه گذار داخلی و خارجی در استان فراهم کنیم و تمام اقدامات قانونی لازم را برای تسهیل امور آنها انجام دهیم.

وی تاکید کرد: قطعا از واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی به عنوان یکی از آیتم های ارزیابی عملکرد مدیران استفاده خواهیم کرد.

استاندار فارس، خواستار بازگویی و بیان دستاوردهای نظام به شکل هنرمندانه و اثرگذار شد و گفت: در همین جهت، تمام دستگاه ها به نمایشگاهی که برای معرفی این دستاوردها در دهه مبارک فجر برپا خواهد شد توجه ویژه داشته باشند.

رحیمی افزود: قطعا بیان دقیق و صحیح دستاوردها، علاوه بر ایجاد امید در مردم، تبلیغات منفی دشمنان را نیز خنثی خواهد کرد.

رادیو و تلویزیون گردشگری در صدا و سیمای فارس راه‌اندازی شود

استاندار فارس همچنین خواستار همکاری مدیران استان برای راه اندازی رادیو و تلویزیون گردشگری از سوی صدا و سیمای مرکز فارس شد و گفت: قطعا تحقق این مهم به معرفی هرچه بهتر ظرفیت ها و پتانسیل های فارس و توسعه گردشگری استان کمک خواهد کرد.

وی همچنين در خصوص يكي از دستور كارهاي اين جلسه مبني بر طرح بازنگري باغ‌هاي قصردشت، خواستار ارائه يك طرح كلي توسط شهرداري به شوراي شهر شيراز شد و گفت: متاسفانه زمان تهيه بعضي از طرح‌ها با عمر اجراي آنها همخواني ندارد .

رحیمی تاكيد كرد كه رويكرد حاكم بر طرح‌هاي باغ‌هاي قصردشت، حفظ باغ‌ها باشد و در خصوص اراضي كه خارج از طرح هادي ساخته شده‌اند، گفت: ٤٢ روستا در حريم شهر شيراز واقع شده كه به دليل خشكسالي‌ها، به مبدأ مهاجرت به روستاهاي اطراف شده‌اند .

استاندار فارس یادآور شد که عمر طرح هادي ١٠ سال است و براي يك حالت عادي پيش‌بيني شده در حالي كه خشكسالي‌ها فزوني يافته و به يك حالت اضطرار تبديل شده‌ و خاطرنشان کرد: در بعضي از حرائم بايد ضمن رعايت قانون به نفع مردم حركت كرد .

اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به 10 سال زمان نیاز دارد!

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان فارس نيز در ادامه اين جلسه با بيان اينكه لايحه بودجه ٩٨ با ساختار مشخص و مبتني بر منابع قابل اتكا به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است، گفت: بودجه سال آينده با پيش‌بيني اعتباري بالغ بر ٤٠٧ هزار ميليارد تومان ارائه شده است .

ساسان تاجگردون حمايت از معيشت عمومي، حمايت از توليد و اشتغال و تقويت انضباط بودجه‌اي را سه اصل محوري بودجه ٩٨ ذكر و خاطرنشان كرد: سهم منابع عمومي دولت از فروش معيانات گازي ٢١.٧ ميليارد دلار است، حال آنکه براي اتمام همه پروژه‌هاي نيمه تمام عمراني به ١٠ سال زمان نيازمنديم .

طرح بازنگری باغات قصردشت تهیه شد

آرش فرج‌زاده، معاون شهرسازی و معماری شهردار شیراز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طرح بازنگری باغات قصرالدشت تیرماه تهیه شده و به شورای شهر ارائه شده است و برای اینکه این طرح در کارگروه زیربنایی مطرح شود باید به تصویب شورا برسد، گفت: براساس مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی طی یک سال گذشته هیچ تغییر کاربری در باغات گروه یک قصرالدشت نداشتیم.

دوگانگی در رای مدیران به تغییر کاربری باغ‌های قصردشت به مسکونی!

در اين جلسه اعضاي شوراي توسعه و برنامه‌ريزي استان با تغيير كاربري باغي و فضاي سبز به فضاي مسكوني كه در شمار باغ‌هاي گروه يك قرار دارند مخالفت كردند در حالی که بعضی از مدیران پيش از اين جلسه در جلسات بررسي به تغيير كاربري آن رأي مثبت داده بودند؛ نهایتا مقرر شد با پیشنهاد رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي فارس براي كارشناسي مجدد توسط مديركل فني استانداري به بحث و بررسي گذاشته شود.

هشدار نسبت به افزایش روزافزون حاشیه‌نشینی در اطراف شیراز

عطاء الله زمانی، مدیرکل بنیاد مسکن فارس نیز در این جلسه در مورد طرح هادی روستای قلات با بیان اینکه 40 روستا حاشیه کلان‌شهر شیراز قرار دارد که در 250 هکتار خارج از محدوده طرح هادی این روستاها ساخت و ساز شده است، اظهار داشت: 100 هزار نفر در همین محدوده که به صورت غیرمجاز ساخت و ساز شده سکونت دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس افزود: روز به روز بر حاشیه‌نشینی اطراف شیراز افزوده می‌شود و اگر فکر اساسی برای آن نشود 10 سال دیگر ساخت و سازها در خارج از محدوده طرح هادی به 500 هکتار می‌رسد و همین امر سبب افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

وی با اشاره به دستور جلسه شورای برنامه‌ریزی برای بازنگری طرح‌ هادی روستاهای بیدزر و قلات، اظهار داشت: روستای بیدزر علیا و سفلی قبلا یک طرح هادی داشتند اما با مشخص شدن خط مرزی بین دو روستا دو طرح هادی برای آنها تعیین شده است.

مخالفت اداره کل فنی و حرفه‌ای با تغییر کاربری مرکز آموزش هتلداری

حشمت کوشکی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به دستور جلسه این شورا برای تغییر کاربری پروژه نیمه‌تمام مرکز آموزشی هتلداری شیراز به بیمارستان، اظهار داشت: مکان این پروژه کاربری آموزشی دارد و مصوبه ساخت آن مربوط به دولت نهم است و طی سال‌های گذشته اعتبارات ملی و استانی زیادی در آن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه زمین این پروژه ملکی نیست و اوقافی است و باید سالانه اجاره‌ای به اوقاف پرداخت شود، عنوان کرد: بالغ بر یک میلیارد تومان تجهیزات برای ساخت این پروژه هزینه شده است و از سوی دیگر این مکان در بین سالن‌های ورزشی و رفاهی کارکنان آموزش فنی و حرفه‌ای قرار دارد به همین دلیل با تغییر کاربری آن مخالف هستیم.

کوشکی افزود: طی توافق‌نامه‌ای که با نیروهای مسلح شده است قرار است 3 میلیارد تومان در قبال ارائه آموزش به سربازان در قالب تهاتر به این پروژه اختصاص یابد و اگر مهلتی یک ماهه به اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای بدهید می‌توان با تامین این اعتبار پروژه را تکمیل کرد.

تامین اعتبار 7 میلیارد تومانی برای تدوین برنامه احیا تالاب‌های فارس

سعید محمودی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای احیا تالاب‌های بختگان، طشک و کمجان، اظهار داشت: قرار است برنامه‌ای معادل برنامه احیاء دریاچه ارومیه برای تالاب‌های فارس تدوین شود و اعتبارات لازم برای تدوین این طرح که نزدیک به 7 میلیارد تومان است در حال تامین است.

همچنين در اين جلسه كارگروه‌هاي شهرسازي، اشتغال و ميراث فرهنگي، آمايش، سلامت، درآمد امور اقتصادي و امور اجتماعي، فرهنگي و بانوان به ترتيب رتبه يك تا شش در ارزيابي و عملكرد كارگروه‌هاي تخصصي شوراي توسعه و برنامه‌ريزي فارس را كسب كردند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان