کد خبر: ۱۲۷۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷

نخستین سایت موزه زمین گردشگری در شیراز راه‌اندازی می‌شود

سرپرست گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: با توجه به تنوع اقلیمی در فارس نخستین سایت موزه زمین گردشگری در شیراز راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش شیرازه، سرپرست گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از راه‌اندازی نخستین سایت موزه زمین گردشگری در شیراز خبر داد و اظهار کرد: راه‌اندازی این سایت موزه در شیراز می‌‌تواند گردشگران علاقمند به زمین شناسی را به شیراز جذب کند چراکه ژئوتوریسم از عناوین تخصصی گردشگری است که گردشگران خاص خودش را دارد.

علی نیری با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه ملی گردشگری، هتلداری و صنایع دستی قشم از 10 تا 14 دی ماه، بیان کرد: فعالان حوزه گردشگری شیراز در این نمایشگاه حضور بسیار خوبی داشتند و با توجه به اینکه قشم، به ویژه جزیره هرمز بهشت زمین گردشگری منطقه جنوب کشور است در این نمایشگاه با متولیان امر گردشگری قشم نیز رایزنی شد تا در راه‌اندازی نخستین سایت موزه زمین گردشگری شیراز مشارکت داشته باشند.

سرپرست گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه شیراز در این نمایشگاه، فضای خوبی در اختیار داشت و مذاکرات متعدد برای جذب سرمایه‌گذار صورت گرفت، عنوان کرد: ساخت کاروان‌های سیار مربوط به خودروها در قالب رستوران سیار و ایجاد خیابان‌های غذا در نقاط مختلف شهر یکی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری است که بخش خصوصی با جدیت به این حوزه ورود کرده و طراحی این کاروان‌ها بر اساس اقلیم و بافت و آب و هوای شیراز انجام می‌شود.

نیّری تصریح کرد: با اجرای این طرح گردشگری شبانه و خوراک در شیراز فعال می‌شود و می‌توان از این فرصت بهره برد و ظرفیت‌های شیراز را بیشتر معرفی کرد و در تمام ماه‌های سال این خیابان‌ها مملو از گردشگر باشد و همچنین نباید تنها به یک خیابان بسنده کرد و برای این بخش محدودیت قائل شد بلکه می‌توان در تعداد زیادی از خیابان‌های شیراز این طرح را اجرا کرد و با این کار مالکیت ملکی افراد هم حذف می‌شود.

به گفته وی با شرکتی که به صورت ویژه در حوزه اقامتگاه‌های موقت در فضاهای باز با افزایش ماندگاری گردشگران فعالیت دارند جلسه‌ای برگزار شد و قرار شد به شیراز بیایند و سایت کوهستانی دراک و بام شیراز به آنها معرفی شود.

نیّری با بیان اینکه برگزاری هفته‌های فرهنگی شیراز در دیگر شهرها نیز در این نمایشگاه پیگیری شد، اظهار کرد: اگر شورا و شهرداری موافقت کنند موثر واقع می‌شود.

سرپرست گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه برای جذب گردشگر از هند تلاش زیادی نشده و با وجود اینکه شیراز ظرفیت‌های زیادی دارد اما بیشتر آنها به تهران می‌روند، گفت: تاج محل در هند، نماد یک زن فرهیخته ایرانی است و از طرفی معماری آنجا توسط عیسی خان شیرازی است که این محل دیده می‌شود که مردم هند برای این دو شخصیت احترام ویژه‌ای قائل است و از این ظرفیت می‌توان استفاده کرد اما کمتر مراوده داشتیم.

نیّری افزود: در این زمینه هم با گروهی صحبت شد که با هند ارتباط دارند و احتمال دارد که بخشی از سرمایه را هم خودشان تامین کنند و هفته فرهنگی شیراز در هند برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از وب کیوسک‌ها مورد دیگری است که در حاشیه نمایشگاه‌های گردشگری پارس و قشم دنبال شد، بیان کرد: زیرساخت‌های آن مهیا است و خدمات خوبی در حوزه گردشگری و حمل و نقل با استفاده از آنها به گردشگران ارائه می‌شود و اتفاق نوینی است که تا قبل از عید نوروز امسال قرارداد این موضوع به امضای دو طرف خواهد رسید.

سرپرست گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه رئیس سازمان منطقه آزاد قشم نسبت به برگزاری هفته‌های فرهنگی مشترک ابراز علاقه کرده است، عنوان کرد: قرار بر این شد تفاهم‌نامه این برنامه نیز امضا شود و با توجه به اینکه این دو شهر خاستگاه گردشگری هستند و جایگاه هر کدام مشخص است قرار شد فضاهای تبلیغاتی شهرهایمان را به اشتراک بگذاریم و فضاهای تبلیغاتی در هر دو شهر برای تبلیغات گردشگری به صورت متقابل فراهم شود.

نیّری با اشاره به اینکه هرچند این کار با دیگر کلانشهرهای کشور در حال انجام است، افزود: قشم از لحاظ گردشگری تنوعی دارد که گردشگران از شهرهای مختلف حضور پیدا می‌کنند و به شیراز هم نزدیک است که می‌تواند در بسته سفر آنها قرار بگیرد.

وی همچنین با بیان اینکه در بحث برگزاری جشنواره اقوام نیز مذاکراتی با گروه‌های مطرح و فعال در حوزه اقوام صورت گرفته است، اظهار کرد: برای برگزاری جشنواره اقوام در ایام نوروز یا هفته شیراز در شیراز برنامه‌ریزی می‌‌شود.

سرپرست گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به مذاکرات صورت گرفته شهرداری شیراز با ریاست سازمان میراث فرهنگی کشور، در مورد تپه پوستچی نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم تپه پوستچی در اختیار شهرداری شیراز قرار گیرد و شهرداری بتواند این سایت گردشگری را فعال کند.

نیّری با بیان اینکه سایت‌هایی مانند برم دلک، قصر ابونصر و پوستچی سایت‌های خوبی هستند که متاسفانه به دلایل مختلف فعال نیستند، تاکید کرد: در حاشیه بازدید دکتر مونسان از غرفه شیراز در نمایشگاه قشم با ایشان درباره واگذاری این سایت‌ها به شهرداری شیراز صحبت شد تا شهرداری با مشارکت بخش خصوصی این اماکن را فعال و تحت عنوان گردشگری شهری آنها را با نظارت میراث فرهنگی راه‌اندازی کند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده درآمدهای اماکن گردشگری فارس مانند تخت جمشید، حافظیه، سعدیه، ارگ کریمخانی مجموعه زندیه و به طور مشخص اماکنی که در شیراز است وارد خزانه می‌شود اما بخش کمی از آن صرف نگهداری همین اماکن نمی‌شود، بیان کرد: در صحبت با دکتر مونسان و تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که در نمایشگاه قشم حضور داشتند تاکید شد که مجلس باید برنامه و ساز و کاری بیندیشد که بخش اعظمی از این درآمدها صرف نگهداری و حفظ این اماکن شود.

سرپرست گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تصریح کرد: اگر درآمد این اماکن به حفظ و نگهداری خودشان تخصیص یابد می‌توان جاذبه‌های مکمل طراحی و اجرا کرد تا جذب بیشتر گردشگران را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان